Furtul din conducte a avut in acest an o "cifra de afaceri" de 10 milioane de dolari
0* Hotii de mare calibru s-au "cuplat" la conductele Petrotrans sub ochii agentilor de paza si ai politistilor
Mai bine de 250 de miliarde de lei - adica aproape 10 milioane de dolari - este paguba suferita in acest an, de catre statul roman, in urma atacurilor asupra magistralelor cu produse petroliere - potrivit estimarilor Petrotrans. Conductele de petrol au devenit o afacere profitabila atat pentru bandele organizate deja in stil mafiot cat si pentru unii slujbasi ai statului care protejeaza filierele de "benzinari". In conditiile in care Executivul a declarat oficial razboiul impotriva hotilor de carburanti, exista cazuri in care complicitatea unor angajati ai Petrotrans este evidenta. In plus, Politia inregistreaza teancuri de dosare cu "autor necunoscut", iar in curtea Parchetelor mai au loc "scapari" ciudate ale infractorilor de sub urmarirea penala. Toate acestea au generat aparitia a noi grupari de "benzinari" care, de curand, au inventat noi metode de a "intepa" sistemul Petrotrans. Pe data de 25 noiembrie, in comuna Jilava, politistii si angajatii Petrotrans au gasit un racord intre magistrala de benzina Bucuresti-Ploiesti si o conducta dezafectata a Distrigaz. Proprietatea Distrigaz (o fosta magistrala care facea legatura intre Romania si Bulgaria) era folosita de "benzinari" drept depozit pentru benzina scursa din magistrala Petrotrans. Dupa descoperirea "inventiei", din "depozit" au fost recuperate aproximativ 30 de tone de benzina furata. Fiindca in dispeceratul Petrotrans inca se mai inregistrau scaderi de presiune, s-a luat decizia ca toate zonele in care magistrala de benzina este in apropierea altor conducte sa fie cercetate cu atentie. Astfel s-a descoperit al doilea depozit, in zona localitatii Varteju, unde magistrala Petrotrans fusese racordata, pe blat, la alta conducta neoperationala, proprietatea aceleiasi companii. Jandarmii si tehnicienii Petrotrans au descoperit ca "depozitul-conducta" are o lungime de 6 kilometri, aceasta fiind "unita" de magistrala Bucuresti-Ploiesti printr-un furtun de aproximativ 100 de metri. In acest caz, complicitatea unor angajati ai Petrotrans este evidenta - pe conducta aflata in paragina se aflau cateva camine de umplere care au fost "ocolite" cu ajutorul unor furtune mai groase. Caminele foloseau pentru verificarea periodica a conductei neoperationale si o posibila inundare a acestora cu benzina ar fi stricat afacerea. "Punctul de incarcare" a benzinei sustrase se afla la o distanta mare de magistrala, loc unde jandarmii au descoperit si urmele de cauciuc ale unor camioane. Conform unor calcule, capacitatea acestui depozit este de aproximativ 300 de tone, pana in prezent fiind recuperate aproximativ 20 de tone de benzina furata. Petre Petrescu, directorul Petrotrans, spunea ca in cazul de la Varteju s-a actionat in mod profesionist, stiindu-se ca in zona exista o conducta neoperationala aflata in conservare, care a fost transformata in depozit dupa ce a fost sudata la capete si racordata printr-un furtun special. Despre aceasta conducta, directorii Petrotrans spuneau ca folosea in trecut la exportul de produse petroliere catre Bulgaria si ca, in 1997, dupa inchiderea ei, a facut obiectul unei verificari a Ministerului de Interne - care controla toate magistralele aflate in conservare. La un an dupa acest control, magistrala Bucuresti-Ploiesti a fost "intepata", iar conducta aflata in conservare a devenit depozit. Se pare ca gruparea care a actionat atunci este autoarea atacului recent descoperit. "La primul atac, am scos racordurile si am umplut conducta cu apa pana la Giurgiu. Dupa cum am constatat acum, benzinarii au evacuat apa si au retransformat-o in depozit. In plus, racordul porneste dintr-un camin unde, in toti acesti ani, au avut punct fix de paza toate agentiile platite de noi pentru protectia magistralei", declara directorul de transport al Petrotrans, Ion Galca. Curios este ca agentii Bidepa, Defence Group sau Beretta - firme care au fost platite ani buni cu banii statului - nu au reusit sa vada instalatia, cu toate ca pentru aceasta benzinarii au trebuit sa-si aduca in camp si aparatul de sudura. In plus, multi se intreaba cum politistii din localitatea Varteju nu au remarcat vreo cisterna - in conditiile in care aici se fura cu suta de tone - iar reclamatiile localnicilor, asa cum sustin ei, erau facute saptamanal. Reprezentantii Petrotrans au declarat ca descoperirea "depozitului" din Varteju si actiunile celor de la IPJ Ilfov si din cadrul Jandarmeriei au reusit sa-i sperie pe benzinari. Chiar daca, in acest week-end, nu s-au inregistrat "avarii" decat in "teritoriul autonom al benzinarilor" de la Peris, pagubele au fost spre zero. Asta in conditiile in care, de la 1 ianuarie si pana in prezent, pe magistrala Bucuresti-Ploiesti, Petrotrans a avut o lipsa de 10.000 de tone de benzina - paguba in valoare de aproximativ 150 miliarde lei - in conditiile in care politistii de la Ilfov (acolo unde sunt inregistrate cele mai multe atacuri) au retinut peste 90 de "benzinari" si au recuperat benzina furata in valoare de 5 miliarde lei.