Educația pentru sănătate începe cu profesorii. Cum vor fi învățați să salveze vieți

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sute de profesori din județul Timiș au început ieri cursurile de prim-ajutor în cadrul unui proiect inițiat de Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara. Participarea este voluntară și acoperă mai multe domenii de interes, precum măsurile de prim-ajutor în caz de stop cardio-respirator, de corp străin aspirat sau sănătatea cavității bucale.

Exercițiile pentru cursul de prim-ajutor se fac pe manechine Foto: Arhivă
Exercițiile pentru cursul de prim-ajutor se fac pe manechine Foto: Arhivă

Șase medici instruiesc de ieri 214 cadre didactice, diriginți, dar nu numai, cum să le predea copiilor la clasă educația pentru sănătate. Ideea proiectului a pornit de la necesitatea educației pentru sănătate, explică prof. dr. Emilian Popovici, cadru universitar la Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara, vicepreședinte al Societății Române de Epidemiologie și coordonator al proiectului. Cele 214 cadre didactice vor merge apoi la cel puțin 214 clase, transmițând astfel informația către câteva mii de elevi. „Iată ce multiplicare extraordinară a forței de impact. Prin acești elevi, o parte din informații vor ajunge și la câteva mii de părinți. Sunt necesare astfel de proiecte și am speranța că odată pornit proiectul va continua și se va extinde și în alte județe ale țării”, mai spune universitarul.

Prof.dr. Emilian Popovici Foto: Arhivă
Prof.dr. Emilian Popovici Foto: Arhivă

Temele dezvoltate în cadrul proiectului au fost propuse de medici experți în domeniu și acoperă, de exemplu, lanțul supraviețuirii și măsurile de prim-ajutor în caz de stop cardio-respirator, de corp străin aspirat. „Deci, la acest curs cadrele didactice vor învăța cum să recunoască un stop cardio-respirator sau simptomatologia de la un corp străin aspirat și care sunt măsurile. Coordonatorul cursului este dr. Claudiu Bârsac, medic primar de ATI și instructor european de măsuri de prim-ajutor. Un alt curs este axat pe problema drogurilor, respectiv consecințe asupra sănătății sociale, fizice și psihice de care se va ocupa profesorul Radu Virgil Enătescu, medic psihiatru”, explică prof.dr. Popovici.

Nu va fi lăsată deoparte nici problema igienei cavității bucale, pentru că România este pe ultimul loc între țările UE la consumul de pastă de dinți, mai spune specialistul: „Aici avem cursul Dinți frumoși, copii sănătoși de care se va ocupa medicul Dan Șutean. Apoi, Ghioceii prevenției - dezvoltarea armonioasă a copilului, inclusiv alimentația sănătoasă, se va ocupa dr. Daniela Cârnațu, medic-șef la Centrul Regional de Sănătate Publică Timișoara. Nu în ultimul rând, problema prevenției cancerului de col uterin, de care se va ocupa dr. Olimpia Oprea, medic primar obstetrică-ginecologie. Acestea sunt temele, toate sunt fundamentate, pentru că, la incidența cancerului de col uterin, de exemplu, suntem pe primele locuri din UE”.

Cum a procedat Finlanda

Proiectul este pus în practică cu ajutorul Inspectoratului Școlar Timiș. După ce vor primi informația, profesorii o vor transmite mai departe la clasă, cel mai probabil în cadrul orelor de dirigenție. „Este nevoie de o muncă continuă, pe o perioadă lungă de timp. Dar rezultatele vor apărea. Este imposibil să nu-ți dai seama de cât se va câștiga. Să ne gândim la exemplu Finlandei, care multă vreme se situa pe locul 1 la numărul de boli cardio-vasculare, atât la morbiditate, cât și la mortalitate. Și au pus la punct un proiect extrem de simplu în care au introdus o masă sănătoasă în școli, apoi la ore i-au învățat să gătească mâncare sănătoasă, i-au dus apoi în tabere tematice unde copiii s-au învățat cu alimentația sănătoasă. Copiii au cerut apoi acasă mamelor mâncare sănătoasă, iar acestea gătind pentru ei n-au mai avut timp să gătească altfel de mâncare pentru restul familiei, astfel că întreaga familie a mâncat sănătos. Așa au ajuns să aibă cele mai mici scoruri la bolile cardio-vasculare, adică la cei mai scăzuți indicatori de morbiditate. Cu toate câștigurile de sănătate. Aici trebuie să începi, să fii consecvent, să fii tenace și la un moment dat, ajungi și la rezultate”, explică profesorul universitar.

Proiectul nu beneficiază de nicio finanțare, mai spune acesta: „Se face voluntariat. Am vrut să rămână așa până la capăt și a rămas tocmai pentru a nu exista discuții din partea unor binevoitori ca să nu se apuce să spună că ai transmis cutare idee de prevenție pentru că te-a plătit nu-știu-cine. Deci, este total voluntariat și din partea medicilor-instructori și din partea profesorilor, care n-au primit decât o invitație de participare la proiect, prin inspectoratul școlar, și cine a dorit s-a înscris. Profesorii sunt înscriși diferențiat. Avem 62 de profesori înscriși la măsuri de prim-ajutor, dar ei nu sunt înscriși și la Dinți frumoși, copii sănătoși, pentru că se adresează unor segmente diferite, unor clase diferite. Igiena cavității bucale se adresează claselor I-IV, pe când stopul cardio-respirator, măsurile de resuscitare, elevilor claselor de liceu. Cursul de prim-ajutor, de exemplu, va dura 2-3 săptămâni, teorie și practică”.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite