Cum obţii cardul european de sănătate. Ce servicii medicale acoperă documentul pe care statul român nu-l mai emite şi pe care l-a înlocuit cu o simplă hârtie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Persoanele care se confruntă cu o problemă neaşteptată de sănătate în timp ce sunt în afara ţării pot beneficia de servicii medicale de urgenţă gratuite prin intermediul certificatului provizoriu de înlocuire a cardului european, care se poate ridica în trei zile de la depunerea cererii. Certificatul este valabil doi ani.

Cardul european de sănătate (denumit oficial Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate – CEASS) nu se mai emite din luna decembrie 2018, în schimbul cardului se dă un certificat provizoriu de înlocuire a cardului european de sănătate. Acest certificat permite utilizatorilor accesul la servicii medicale din ţările în care călătoresc. 

Cardul European de Sănătate poate fi folosit în cele 28 de state  ale Uniunii Europene, alături de Liechtenstein, Irlanda, Norvegia şi Elveţia.

Cum obţinem cardul european de sănătate

Cardul european de sănătate se obţine în baza unei cereri scrise care se depune la Casa de Asigurări de Sănătate de care aparţine persoana respectivă. Pe lângă cerere, la dosar mai trebuie ataşate următoarele acte:

  • copie după cartea de identitate a solicitantului;
  • copie după certificatul de naştere, dacă este vorba despre un minor pana in 14 ani;
  • o adeverinţă de la locul de munca, în care sa fie dovedit faptul ca solicitantul si-a achitat contribuţia la bugetul asigurărilor de sănătate

„Trebuie mai întâi ca persoana să fie asigurată în România, acesta mai are nevoie de adeverinţa de salariat şi de buletin. La acestea se adaugă un formular tipizat care poate găsit la Casa de Asigurări de care aparţine posesorul cardului. În străinătate vor fi decontate doar urgenţele medicale. Se plătesc serviciile medicale care nu sunt considerate o urgenţă” a transmis un reprezentant de la Casa de Asigurări de Sănătate Ilfov.

În cazul unei familii care are un copil, alături de buletinele părinţilor. la cerere se ataşează şi o copie după certificatul de naştere al copilului.  „Solicitări în scris pentru toată lumea, copie după certificat de naştere dacă este cazul, şi dacă copilul este sub 14 ani trebuie şi copie după buletinul unuia dintre părinţi. Documentele le completaţi şi le puteţi transmite pe mail, fax, poştă. Nu se emit carduri europene, emitem doar certificate provizorii de înlocuire a cardului european valabile doi ani de zile. Sunt gata în trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii”, au transmis reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate Braşov. 

Cine poate primi cardul european de sănătate

Toţi cetăţenii care sunt asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de sănătate au dreptul de a primi gratuit cardul european de sănătate, atâta timp cât fac dovada achitării la zi a contribuţiei la Sănătate.

Calitatea de asigurat poate fi dovedită prin următoarele documente:  adeverinţă de salariat pentru angajaţi, copie de pe ultimul cupon de pensii pentru pensionari, adeverinţă de elev/student pentru elevi studenţi, copie de pe decizia emisă de Direcţia de Asistenţă Socială pentru mamele care au copii în creştere, adeverinţă de la Primărie pentru cei care sunt asistaţi social, copie după carnetul vizat în cazul şomerilor, copie după certificat pentru copii, alături de un act de identitate al părinţilor

Diferenţa dintre cardul european de sănătate şi asigurarea de călătorie

În opinia specialiştilor, diferenţa majoră între cardul european de sănătate şi asigurarea medicală privată, este faptul că românii nu trebui să plătească pe loc serviciile medicale de urgenţă, tranzacţiile urmând a fi făcute între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi autoritatea similară din statul respectiv.

Persoanele care posedă asigurare privată de sănătate pot să-şi aleagă orice spital, privat sau de stat, din statul în care se află. Diferenţa este că aceştia vor achita contravaloarea serviciile pe loc şi acestea vor fi decontate de asigurator când vor reveni în ţară.

Cardul european de sănătate nu acoperă situaţia în care posesorul se deplasează într-un stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene, în scopul efectuării unui tratament specializat. Cardul acoperă doar serviciile medicale oferite de furnizorii care fac parte din sistemul de securitate socială ai statului respectiv.

Cardul electronic se obţine gratuit, în termen de şapte zile de la data înregistrării în sistem a cererii. Costurile cardului european de sănătate fiind suportat din Fondul Naţional Unic de Asigurărilor Sociale de Sănătate (FNUASS).  Cardul acopere strict serviciile medicale de urgenţă, apărute în afara ţării. Cardul se elibera în termen de 7 zile lucrătoare. În cazul în care persoana doreşte mai repede cardul, Casa de Asigurări de Sănătate va elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului (CIP).

Documentele pentru eliberarea cardului pot fi transmise şi prin poştă sau prin curier, din cauza faptului că conţin date cu caracter personal. Prin email poate fi trimisă doar cartea de identitate.

Ce servicii medicale pot fi accesate cu cardul european?

Cardul european acoperă urgenţele medicale, de la stomatologie la cardiologie. Însă, la anumită consultaţii şi servicii s-ar pute să fie necesară co-plata, în funcţie de sistemul de asigurări din ţara în care sunt acordate serviciile medicale.

Cum procedăm în cazul pierderii/furtului cardului european de sănătate

Posesorul care pierde cardul european de sănătate în timpul voiajului trebuie să contacteze cât mai repede casa de sănătate emitentă şi să anunţe pierderea acestuia (prin fax, email, poştă). În termen de 24 de  ore de la solicitare va primi un certificat provizoriu de înlocuirea a cardului european de sănătate.  

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite