Critic muzical, despre momentul Coldplay vs Babasha. „Nu e vorba de rasism aici” | ANALIZĂ

0
Publicat:

Cele două concerte susținute de îndrăgita formație rock Coldplay de la București vor rămâne memorabile și pentru apariția manelistului Babasha, invitatul special al solistului britanic Chris Martin. Dezbaterile pe această temă contuinuă.

Zeci de mii de oameni la concertul Coldplay FOTO Adevărul
Zeci de mii de oameni la concertul Coldplay FOTO Adevărul

În prima seară, miercuri, 12 iunie, publicul de pe Arena Națională a huiduit copios momentul artistic prezentat de Babasha. Televiziunile, presa și rețelele sociale s-au umplut cu imaginile de la concert. Lumea s-a inflamat. Cazul a fost întors pe toate fețele, cu specililiști, socialogi, psihologi, muzicieni, oameni de presă sau doar simpli părelologi. Seara următoare, publicul nu a mai huiduit actul artistic al manelistului.

Lumea nu a mai huiduit pentru simplu motiv că nu a mai fost o surpriză apariția lui Babasha. E de statistică, nu e o opțiunea unui om. Dacă în prima seară au huiduit o mare parte din cei 50.000 de oameni, deci nu toată lumea, e pentru că a fost o surpriză pentru ei această apariție. Seara următoare nu a mai fost nimic neașteptat, lumea știa la ce să se aștepte, chiar dacă nu le plăcea, lasă-meargă, poate cânta o piesă”, a declarat criticul muzical și omul de radio Bogdan Puriș.

Apariția lui Babasha a fost și o strategie de marketing al celor de la Coldplay, una din marile formații rock ale momentului.

Ei, pe unde cântă, invită vedete, nume locale. E o găselniță de marketing. Asta au făcut și în altă parte. Frumos din partea lor. Personal, am o opinie puțin mai nuanțată vizavi de acest lucru. Lumea s-a înfierbântat pentru că era un cântăreț de manele. Dar dacă era un quatet de coarde să ne cânte o miniatură simfonică, ce era? Eu dacă mă duc la un concert rock, mă aștept să ascult rock! Dacă vreau să ascult Mozart mă duc la filarmonică. După cum nu mă aștept ca în mijlocul unei reprezentanții simfonice să apară o formație de muzică populară. Sunt genuri disjuncte. Nu au legătură una cu celelalte, prin urmare nici publicul nu este acelaș la un concert rock față de un concert de muzică poplară, manele sau de muzică clasică. E alt public. Lumea când plătește bilet, se duce să-i vadă artistul preferat. Nu preferințele artistului, din altă zonă muzicală”, a mai declarat Bogdan Puriș.

Discuția despre manele poate să fie interminabilă, însă în mod evident acesta nu se poartă atât asupra muzicii, cât asupra conotației sociale.

„Te asociezi cu stratul social care ascultă manele sau te disociezi de acest strat. Nu e vorba de rasism aici. În toate țările în care am fost, am studiat lucrul acesta. Există o stratificare socială și se simte și în gusturile sociale. Rockerii din Ungaria nu ascultă <mulatos>, rockerii din Serbia nu ascultă turbo-folk, în Rockerii nu ascultă <slager> în Germania. În principiu, nu amesteci lucrurile în halul acesta. Sunt genuri separate care se adresează unor straturi sociale separate”, a mai spus Bogdan Puriș, realizator de emisiuni muzicale la Radio Timișoara.

Ce spune psihologul Mihai Copăceanu

În a doua seară a concertului de pe Arena Naţională, Martin a invitat trei tineri să cânte alături de el, după ce în prima seară l-a avut invitat pe cântăreţul de manele Babasha.

Între cei trei tineri s-a aflat şi un supravieţuitor al tragediei de la Colectiv, din 2016.

Chris Martin a cerut publicului să repete huiduielile de miercuri seară, dar mai tare, afirmând că iubeşte fanii, chiar dacă huiduie.

Nu e uşor, pentru că ai 50.000 de oameni şi nu ştii cum reacţionează, şi dacă reacţionează urât şi împotriva ta s-ar putea să ratezi cu totul concertul, au fost mulţi care au spus că nu s-au mai putut concentra. Are toată aprecierea mea Chris pentru că a educat România. A dat o lecţie frumoasă, a arătat că putem să iubim şi tot mesajul lui de ieri şi de azi a fost despre iubire. A pregătit momentul, nu a mai fost atât de brusc, a informat, dar a controlat masele şi oamenii pe parcursul speech-ului său şi la final, după ce a cântat acelaşi manelist au apreciat. Au dat dovadă că totuşi că există diversitate şi poţi să iubeşti diversitatea. Cred că a fost un act cultural artistic şi muzical”, declarat psihologul Mihai Copăceanu, pentru Antena 1.

Despre ce a putut declanşa această ură, Copăceanu a spus în esenţă, ura şi rasismul nu sunt atât faţă de manele, cât faţă de cei care cântă manele, care aparţin unei etnii. 

„Cei care au fost lângă scena au auzit inclusiv înjurături, sintagme realmente rasiste. Este suficient să ai o simplă explozie care influnţează. A fost spontan, oamenii de acolo nu au gândit, nu şi-au dat seama că de fapt în timp ce ei strigau şi urlau de faţă era Chris care cânta la pian şi el îşi primea aceste huiduieli. A fost clar un efect al maselor… Contează foarte mult ca lider să poţi controla reacţia unei arene întregi de 50.000 de oameni. Oamenii s-au aşteptat ca şi a doua seară să vină şi au fost mai toleranţi. Cei care au hulit ieri, puteau şi azi să hulească. A contat foarte mult că au stat împreună pe scenă, cu chitara, s-au îmbrăţişat, un management al momentului şi faptul că oamenii s-au aşteptat şi au fost mult mai atenţi , n-au mai riscat să supere artistul şi trupa”, a mai spus Mihai Copăceanu.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite