Casele de Asigurări de Sănătate îşi vor prelungi programul în această săptămână pentru cei care nu şi-au ridicat cardul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asiguraţii care vor să-şi ridice cardurile naţionale de sănătate, care sunt obligatorii de astăzi, 1 septembrie, îşi pot ridica şi în această săptămână cardurile după un program special prelungit. Autorităţile au luat această decizie pentru că la casele de asigurări de sănătate se afla în jur de 300.000 carduri ce nu au fost ridicate de către asiguraţi.

În prezent, programul cu publicul la casele de asigurări de sănătate este, de luni până miercuri, inclusiv, între 8.30 şi 14.30, joi, de la 12.00 la 18.00, iar vineri nu se lucrează cu publicul. 

Astfel, începând de marţi, când devine obligatorie utilizarea cardului de sănătate, programul cu publicul va fi între 8.00 şi 20.00 la 18 case de asigurări de sănătate din ţară, respectiv din Arad, Bihor, Bistriţa, Braşov, Buzău, Caraş, Cluj, Constanţa, Dolj, Galaţi, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Neamţ, Prahova, Suceava, Timiş şi municipiul Bucureşti, a precizat preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea.

„Pentru că estimăm că în perioada următoare va fi un număr mai mare de asiguraţi care vor solicita cardurile de sănătate, am cerut extinderea programului de lucru cu asiguraţii. Vom vedea cum vor evolua lucrurile în prima săptămână, după care vom decide unde şi dacă este necesară menţinerea acestui program prelungit. Astfel, începând cu data de 1 septembrie, casele de asigurări care deţin peste 5.000 de carduri de sănătate, respectiv Arad, Bihor, Bistriţa, Braşov, Buzău, Caraş, Cluj, Constanţa, Dolj, Galaţi, Hunedoara, Iaşi, Mureş, Neamţ, Prahova, Suceava, Timiş şi municipiul Bucureşti, vor avea un program de lucru prelungit cu asiguraţii, de luni până vineri”, a declarat preşedintele CNAS, citat de Mediafax.

15 milioane de carduri, tipărite până în prezent

Până în prezent au fost tipărite aproximativ 15 milioane de carduri, dintre care peste 300.000 de carduri după data de 1 mai 2015 (63.000 carduri duplicat şi 247.000 pentru persoanele care au dobândit calitatea de asigurat). Aproximativ 600.000 de carduri vor mai fi tipărite până la sfârşitul anului, informează CNAS.

În prezent, la casele de asigurări de sănătate se afla în jur de 300.000 carduri care aşteaptă să fie ridicate de către asiguraţi.

La ce foloseşte cardul de sănătate 

Cardul naţional de sănătate este un proiect care are ca principal scop transparentizarea şi eficientizarea utilizării fondurilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta va face dovada prezenţei asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Mai exact, cardul de sănătate va fi unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale şi farmaceutice în sistemul asigurărilor de sănătate. Cardul va asigura accesul la servicii medicale şi farmaceutice decontate în sistem.

Medicul are acces la datele pacientului şi îi poate da acestuia trimiteri sau reţete compensate, după caz. Ba mai mult, cardul de sănătate este cheia de acces la Dosarul Electronic de Sănătate, în care medicul, cu acceptul pacientului, poate completa istoricul medical al acestuia.

„Nicio dată medicală nu este obligatorie pe card. Spre exemplu, calitatea de donator de organe se inscripţionează pe card doar în baza unei declaraţii notariale. Practic, cardul validează serviciile pe care le primeşte pacientul şi decontarea lor se va face strict în baza acestuia. În dosarul electronic, medicul poate vedea doar sumarul de urgenţă, restul este vizibil doar la cererea pacientului”, arată oficialii.

Nicio internare fără card de sănătate 

 Vasile Ciurchea, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), a atras atenţia că  internările care nu prezintă urgenţe nu vor avea loc în lipsa cardului. „Nu o sa mai meargă povestea cu «l-am uitat acasă». Trebuie să meargă acasă să-l aducă. Dacă nu, mai există opţiunea de a plăti serviciul respectiv. Dar nu cred că vrea cineva să plătească un serviciu care poate fi decontat de casă. Deci, ideea este ca oamenii să fie responsabili şi să vină cu cardul la ei”, a subliniat preşedintele CNAS. 

Asiguraţii sunt atenţionaţi că vor avea nevoie de documentul electronic şi la farmacii dacă vor achiziţiona medicamente în baza unor reţete compensate sau gratuite. „E necesar cardul celui care ridică reţeta. Pe noi ne interesează să vedem cine şi când a ridicat reţeta, ca să nu mai fie fraudat sistemul”, a explicat Ciurchea care a menţionat că începând cu luna mai, data la care cardul de sănătate a început să fie folosit, numărul de servicii decontate a scăzut considerabil. 

Cum pot primi adeverinţă cei care refuză cardul

Asiguraţii care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate vor depune o cerere în scris la casa de asigurări, în care vor menţiona motivele refuzului şi vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru aceşti asiguraţi în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate, cu termen de valabilitate de trei luni. Adeverinţa nu trebuie să rămână la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu.

Pentru asiguraţii care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat se generează automat din sistem comanda de tipărire şi distribuire a cardului de sănătate. Nu este necesară solicitarea în scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceştia vor primi cardul naţional de sănătate prin servicii poştale, la domiciliul înscris în cartea de identitate.

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Cardul de sănătate devine obligatoriu începând de marţi

Cardul sau banii! Ce informaţii este recomandat să pui pe cardul de sănătate

Interesul românilor pentru cardul de sănătate a crescut pe ultima sută de metri. Totul despre documentul care devine obligatoriu din 1 septembrie

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite