Activitatea medicilor, verificată de o autoritate special înființată
0În urma cazului de la Botoșani, în care o gravidă internată a fost lăsată să moară în chinuri, ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a declarat că dorește înființarea unei autorități naționale care să verifice modul în care se acordă serviciile medicale. Asta deși există deja una pentru calitate în sănătate.
„După incidentul tragic de la Botoşani – și mă gândesc absolut terifiat la durerea acelei familii care a pierdut mama unor copii, căreia nu i s-a acordat asistenţă medicală –, vreau să găsim o formulă în care să existe o autoritate la nivel naţional care să verifice modul în care se desfăşoară, se acordă serviciile medicale“, a anunțat zilele trecute ministrul Sănătății, Alexandru Rafila.
Potrivit acestuia, atunci când un medic refuză să-și facă datoria, nu se poate discuta despre malpraxis, ci despre „altceva“.
Ce pârghii susține Rafila că există acum
Noua autoritate, a mai spus Rafila, ar urma să cuprindă și reprezentanți ai Ministerului Sănătății: „Pârghiile legale pe care eu le-am găsit şi pe care le cunoaşteţi la Ministerul Sănătăţii, în ceea ce priveşte activitatea medicală, se rezumă la Inspecţia Sanitară de Stat, care verifică respectarea condiţiilor igienico-sanitare din spitale – or, aici, discutăm despre cu totul şi cu totul altceva. Şi atunci trebuie să găsim mecanismul legislativ care să permită acţiunea Ministerului Sănătăţii, care este perceput public – şi este corect până la urmă să fie aşa – ca responsabil pentru modul în care se acordă asistenţa medicală, să facem parteneriat real cu Colegiul Medicilor şi cu colegiile judeţene în cadrul acestei autorităţi, cu Autoritatea Naţională pentru Calitate în Sănătate, pentru că am avut discuţii cu domnul preşedinte şi încercăm să schimbăm şi principiile de funcţionare împreună. Dânşii trebuie să le schimbe, sunt subordonaţi Secretariatului General al Guvernului, nu sunt subordonaţi Ministerului Sănătăţii. Noi trebuie să acredităm servicii medicale care se acordă în mod real. Nu trebuie să acredităm servicii medicale ipotetice. Şi bineînţeles cu plătitorul, plătitorul fiind Casa Naţională şi Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate“, a subliniat Alexandru Rafila.
În lunile care urmează, a mai spus ministrul, instituția pe care o conduce va veni cu un astfel de proiect. „Vă asigur că vom veni în următoarea lună cu un proiect consistent, care să genereze un corp, nu ştiu dacă se va numi autoritate sau se va numi în alt mod, nu contează cum se va numi, important este să dăm o pârghie care să poată să verifice efectiv modul de acordare a serviciilor medicale, să poată să acorde sancţiuni care pot să fie financiare sau de altă natură, celor care refuză să acorde servicii medicale populaţiei, sigur, într-un cadru de respect“, a dat asigurări ministrul Rafila.
Reamintim că Alexandra Ivanov, o tânără de 25 de ani, a murit pe 18 august, după mai mult de șapte ore de la internarea în Maternitatea din Botoşani. Ea era însărcinată în luna a treia şi a ajuns la spital pe 17 august, în jurul orei 23.30, după ce a acuzat dureri şi hemoragie.
După ce a fost supusă unui set de analize şi a fost perfuzată, cadrele medicale au ignorat-o toată noaptea, în ciuda apelurilor disperate ale femeii. Tânăra s-a stins a doua zi dimineaţă.
Formulare de satisfacție pentru pacienți
Din 2015, în România, există un act normativ prin care este implementat un „mecanism de feedback“, în esență un ansamblu de măsuri menite să crească gradul de încredere a pacienților în serviciile medicale oferite în spitalele publice și să măsoare satisfacția acestora.
Unitățile sanitare sunt obligate să pună la dispoziția pacienților chestionare detaliate referitoare la calitatea serviciilor pe care le-au primit și a felului în care le-au fost respectate drepturile, chestionare care apoi să fie înregistrate și analizate în comisiile de etică ale instituțiilor sanitare. Rezultatele ar trebui apoi raportate la Ministerul Sănătății, la finalul fiecărui semestru sau an.
În fapt, puține instituții sanitare se achită de aceste obligații și, chiar dacă o fac, de cele mai multe ori, completarea chestionarelor nu are nicio consecință la nivelul îmbunătățirii managementului sau al respectării drepturilor pacienților.
Totodată, există o Autoritate Națională de Management al Calității în Sănătate – subordonată Guvernului și coordonată de prim-ministru – care are printre atribuții și pe aceea de evaluare și reevaluare a unităților sanitare, precum și de monitorizare a activității calității serviciilor de sănătate de la nivelul acestora.