Coşul cu legume ecologice, la dispoziţia românilor
0Panerul cu legume bio, un concept foarte răspândit în Franţa, începe să prindă şi la noi în ţară, fiind disponibil pentru bucureşteni peste trei săptămâni. Românii amatori de produse „curate“ îşi pot face de-acum abonament pentru ca săptămânal să primească un coş cu legume ecologice.
Coşul plin cu legume ecologice de sezon pe care consumatorii îl preiau direct de la agricultori o dată pe săptămână şi pe care îl plătesc în avans funcţionează ca un sistem integrat în ţări precum Franţa, Belgia, Elveţia sau Canada.
Este o modalitate de-a consuma local şi de-a susţine astfel agricultura durabilă. Producătorii nu-şi distribuie legumele decât la câţiva kilometri distanţă de fermă, contribuind astfel şi la protejarea mediului printr-un consum mai mic de combustibil necesar transportului.
Într-o anumită zi a săptămânii, amatorii de legume şi de fructe bio, în drum spre casă, după ce se întorc de la serviciu, trec pe la sediul asociaţiilor distribuitoare şi îşi ridică fiecare coşul cu alimente sănătoase.
Acesta este pregătit în funcţie de câţi membri are familia sau în funcţie de producţie şi nu conţine decât legume de sezon. Se stabileşte astfel o legătură directă între producător şi consumator, fiind eliminaţi total intermediarii.
Coşul săptămânal este însă plătit cu câteva luni înainte. În felul acesta, sistemul permite agricultorilor să-şi stabilizeze şi să-şi continue activitatea. În Franţa, coşul mare pentru o familie de şase persoane poate să coste şi 36 de euro.
15 lei - Coşul pentru o persoană
Reprezentanţii fermei de legume ecologice de la Dor Mărunt, de lângă Lehliu Gară (la doar 65 de kilometri de Bucureşti), vor pune la punct, peste doar trei săptămâni, un sistem similar. Nu este întâmplător faptul că această societate s-a hotărât să aducă şi în România o reţetă care are un mare succes în Franţa.
Patronul societăţii este Gilles Caillaud, un fost ziarist care a lucrat la cotidianul „Le Figaro“ şi care, de câţiva ani, practică agricultura de tip bio la noi în ţară. Programul nu a putut fi demarat mai devreme în acest an pentru că nu există încă varietate de legume. Produsele trebuie să fie de sezon şi proaspăt culese.
„Vom pune la dispoziţie aceste coşuri abia peste trei săptămâni, după ce se vor coace roşiile şi ardeii. Panerul trebuie să conţină cât mai multe tipuri de legume“, ne-a spus Simona Dimache, responsabil cu dezvoltarea la societatea de la Dor Mărunt.
Ea a adăugat că va încerca să umple coşul cu aproximativ 10 feluri de legume. Fiecare consumator va primi două coşuri. Va aduce la sediul firmei, din Bucureşti, coşul gol şi îl va ridica pe cel plin cu legume proaspete. Un paner va putea conţine un kilogram de castraveţi, un kilogram de vinete, un kilogram de roşii, doi ardei, câteva legături de verdeaţă şi alte legume.
Vor fi create coşuri pentru familie, pentru cuplu şi pentru o singură persoană, iar preţurile vor fi stabilite în funcţie de mărimea panerului. Un coş cu legume bio pentru familie va costa 45 de lei, cel pentru cuplu va fi 30 de lei, iar cel pentru o singură persoană, 15 lei.
Simona Dimache ne-a spus că deja şi-a format un grup de consumatori care vor să beneficieze săptămânal de un astfel de coş cu legume bio. Pentru a putea deveni consumatori, ei s-au înscris pe site-ul societăţii. „Avem deja un grup de consumatori format din 45 de persoane care s-au arătat interesate să achiziţioneze săptămânal un paner cu legume proaspete produse la ferma noastră ecologică“, a mai spus Simona Dimache.
Conservele de legume umplu „coşul de iarnă“
În ţările în care sistemul funcţionează de ani de zile, există „coşuri de vară” şi „coşuri de iarnă“. Pentru că în anotimpul rece, coşul nu poate fi atât de consistent în legume, producătorii pregătesc încă de pe timpul verii conserve. Astfel, coşul de iarnă conţine, printre altele, şi suc de roşii sau zarzavat.
Mai mult decât atât, acolo unde piaţa produselor ecologice este dezvoltată, coşul poate conţine brânzeturi bio şi chiar carne de pui ecologică.


Vom pune la dispoziţie aceste coşuri abia peste trei săptămâni, după ce se vor coace roşiile şi ardeii. Panerul trebuie să conţină cât mai multe tipuri de legume.

Simona Dimache, inginer agronom
Legume proaspete pentru timişoreni

Ioan Jivu oferă săptămânal oamenilor de la oraş un coş cu legume proaspăt culese Foto: D. Dancea
Printr-un proiect european, Ioan Jivu, un agricultor timişean, oferă săptămânal oamenilor de la oraş un coş cu legume proaspete.
„Legumele mele sunt produse fără niciun îngrăşământ chimic sau erbicid, dar nu sunt certificate ca produse biologice“, a spus agricultorul din localitatea timişeană Belinţ, Ioan Jivu. Consumatorii au început să primească legumele în urmă cu o săptămână.
Agricultorul are deja contract cu 100 de clienţi şi mai are pe lista de aşteptare încă 15 persoane. „Eu am capacitatea să produc mai mult, dar menţin doar atâţia consumatori pentru a avea certitudinea că pot asigura legumele”, a mai spus Ioan Jivu.
Potrivit contractului, orăşenii primesc săptămânal un coş cu legume, diversificate în funcţie de perioadă. „Acum ofer dovlecel, mărar, pătrunjel, varză, gulii, cartofi şi morcovi. Mai încolo oferta o să fie mai diversificată“, a mai spus producătorul.
Proiectul presupune ca agricultorul să stabilească preţurile la începutul anului, tarife care se menţin pe toată perioada contractului, indiferent de evoluţia pieţei. De asemenea, consumatorii trebuie să plătească produsele chiar dacă nu le ridică în cursul unei săptămâni.
Socializare prin legume
Unul dintre principalele scopuri ale proiectului european este dezvoltarea agriculturii practicate de ţărani, urmărindu-se, de asemenea, încurajarea acestora. La acest lucru contribuie şi implicarea consumatorilor în procesul de producţie. „Consumatorii pot veni oricând să vadă cum se cultivă legumele. Chiar acum două săptămâni au venit 30 de consumatori la mine şi le-am arătat“, a spus agricultorul.
Conform obligaţiilor asumate prin contract, producătorul agricol trebuie să aducă legumele până în Timişoara, într-un spaţiu special amenajat, de unde consumatorii vin şi iau produsele. „Eu aş putea să le duc oamenilor şi acasă legumele, dar aşa este proiectul, pentru că-şi propune o socializare a consumatorilor cu agricultorii, o implicare a orăşenilor“, a mai spus Jivu.
Acesta a implicat în proiect încă doi producători, unul de fructe şi unul de brânză. „Eu sunt mulţumit de produse. Sunt primul consumator şi sunt plăcut surprins să văd cât de bine a prins.
Nu este o ofertă foarte diversificată, pentru că sunt produse de sezon, ceea ce este încă un argument că legumele sunt produse ecologic“, a spus Iosif Dima, unul dintre clienţii lui Ioan Jivu.