Transfăgărășanul, supus forajelor geotehnice. Cum se va circula în zonă VIDEO
0Marți dimineața, 16 iulie 2024, a fost anunțată începerea primelor foraje geotehnice necesare modernizării „celui mai spectaculos drum montan din lume” - Transfăgărășan - DN7C, pentru a fi tranzitat o perioadă cât mai îndelungată din an.
„Au început forajele geotehnice care vor sta la baza proiectului de #modernizare a Transfăgărășanului (DN7C)! În cadrul studiului de fezabilitate comandat de CNAIR trebuie stabilite soluțiile care să permită circulația pe Transfăgărășan pentru o perioadă de timp cât mai îndelungată (de preferat pe tot timpul anului), inclusiv pe secțiunea Piscu Negru – Bâlea Cascadă”, au anunțat printr-o postare pe pagina de socializare reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri DRDP Brașov, unitate în subordinea căreia se află și Transfăgărășanul.
Modernizarea DN7C Transfăgărășan, următorul pas
În ceea ce privește soluțiile găsite până acum pentru modernizarea Transfăgărășanului, printre aceste se numără: copertinele de protecție din beton; panourile de informare digitale la intrările pe Transfăgărășan (Curtea de Argeș/Cârțișoara) care să arate șoferilor numărul de locuri de parcare libere, dar și condițiile meteo (vânt/polei/temperaturi); zonele pentru parcări cu spații pentru comercianți; punctele de belvedere; închiderea sigură a tunelului de la Bâlea Lac; îmbunătățirea siguranței rutiere.
Se intenționează ca modernizarea acestui drum să înceapă în 2025, dar nimic nu este bătut în cuie cum s-ar spune, despre acest proces purtându-se discuții de mai mulți ani. Totul depinde foarte mult și de rezultatele forajelor.
„Se forează pe cât posibil în afara carosabilului”
Potrivit reprezentanților DRDP Brașov, elaborarea studiului de fezabilitate are o durată de 12 luni și ar trebui să fie gata la începutul anului viitor. Finanțarea este asigurată din Programul Transport în procent de 40 %, restul fiind asigurat din Bugetul Național.
Purtătorul de cuvânt al DRDP Brașov, Robert Elekes, a menționat pentru „Adevărul” că în această perioadă de executare a forajelor, circulația pe Transfăgărășan va fi foarte puțin afectată, întrucât: „Se forează pe cât posibil în afara carosabilului”.
Drumul închis mai bine de jumătate din an (anul acesta s-a deschis pe 7 iunie - n.red.), ridică mai probleme în ceea ce ar putea însemna exploatarea sa tot timpul anului sau cel puțin mai multe luni decât în prezent. Se dorește însă ca pentru modernizarea superbului drum montan să fie obținute fonduri europene.
Ca și pe Transalpina și pe Transfăgărășan se intenționează montarea unor balustrade elastice din cabluri de oțel, capabile să atenueze impactul și să prevină ieșirea în decor a mașinilor.
Alternativă la Valea Oltului, pentru mașini mici
Povestea construcției sale, între anii 1970 și 1974, este la fel de fabuloasă ca și drumul în sine. Transfăgărășanul are o lungime totală de 151 kilometri și urcă până la 2042 de metri în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum montan din România, după Transalpina, ce ajunge la o altitudine maximă de 2.145 metri în Pasul Urdele.
Transfăgărășan reprezintă una dintre alternativele la Valea Oltului, închisă timp de o lună pentru lucrările de defrișare necesare Lotului 2 Boița Cornetu al Autostrăzii Sibiu - Pitești.
Doar că, miercuri și joi, 17 și 18 iulie 2024, circulația pe Transfăgărășan va fi restricționată, pentru că aici urmează să fie „turnat” un nou film: „Compania de producție Vertical Content va da startul filmărilor pentru lungmetrajul artistic românesc «Cursa». O parte din secvențe se vor filma pe DN 7C ( Transfăgărășan). În acest sens, în zilele de 17 și 18 iulie 2024, între orele 7:30 - 15:30 , traficul rutier pe DN 7C , între km 110 și km 116+ 808, va fi restricționat cu intermitențe, pe intervale de câte 15 minute”.
Celebrii realizatori de la „Top Gear” au catalogat DN7C Transfăgărășan drept „cel mai spectaculos drum montan din lume“. Iar la începutul anului, o prestigioasă publicație din Marea Britanie, Daily Express dedica un amplu articol „unuia dintre cele mai incredibile drumuri din lume”. Și nu sunt singurii străini fascinați de drumul care străbate Munții Făgăraș de la nord la sud.