Pietonii, vinovați de cele mai multe accidente grave din 2023. Ce ascunde, de fapt, statistica
0O statistică a Poliției Române, transmisă ca răspuns la o interpelare a deputatului Mihai Cătălin Botez, arată că în primele nouă luni din 2023 au avut loc în România aproape 3.000 de accidente grave, soldate cu moartea a 1.006 persoane și rănirea gravă a 2.340 de oameni.
Potrivit Poliției Române, cele mai multe accidente grave produse în primele nouă luni din 2023, 515, au avut loc din cauza „indisciplinei pietonilor”. Cele 515 accidente grave produse din cauza indisciplinei pietonilor s-au soldat cu moartea a 199 de persoane și rănirea gravă a 320 de persoane.
A doua cauză a accidentelor rutiere grave este viteza. Potrivit Poliției Române, din cauza vitezei s-au produs 497 accidente grave (193 de morți și 416 raniti grav). O a treia cauză (402 accidente grave), cu 88 de morți și 319 răniți grav, este indisciplina conducătorilor de biciclete. Accidente grave au mai fost produse din cauza neacordării priorității de trecere pietonilor (46 de decese) și neacordarea de prioritate (59 de decese).
Cauza care nu apare în statistici
Președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație din România, Cătălin Codescu, susține că o cauză reală a accidentelor rutiere din România nu se regăsește, de fapt, în statistici. Este vorba de lipsa infrastructurii.
„Din păcate, această statistică, mai ales atunci când ne referim la pietoni, trebuie privită cu o oarecare reținere. Indisciplina pietonilor este analizată de Poliție sub două aspecte: traversare neregulamentară și prezența pietonilor pe carosabil. Cea de-a doua, prezența pietonilor pe carosabil, este de foarte multe ori generată de carențe de infrastructură sau de alte obstacole care obligă pietonul să se deplaseze pe carosabil, însă aceste particularități, din păcate, nu sunt evidențiate nici în cercetarea penală a accidentelor și, implicit, nici în statistică”, a declarat Cătălin Codescu.
Potrivit președintelui Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație din România când se produc accidente cu pietoni, aceștia sunt de vină, „ceea ce din punct de vedere juridic nu este în regulă”.
„Există în zona drumului public o multitudine de factori de risc neevidențiați prin nicio analiză a poliției care amplifică riscurile curente. Ar fi interesant să începem să înțelegem și să analizăm cauzalitatea în producerea accidentelor, bazându-ne pe aceste aspecte de risc și să nu ne mai limităm la evaluări sumare, care sunt confortabile organelor de anchetă, dar cu o slabă eficiență în procesul de aflare a adevărului”, a mai declarat Cătălin Codescu.