Peste 500 de milioane de euro pentru canalul Dunăre-Bucureşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Peste 500 de milioane de euro pentru canalul Dunăre-Bucureşti
Peste 500 de milioane de euro pentru canalul Dunăre-Bucureşti

Autorităţile anunţă finalizarea investiţiei în următorul cincinal, dacă vor găsi surse de finanţare "Bucureştiul - port la Dunăre" părea un vis megaloman. Astăzi este un proiect

Autorităţile anunţă finalizarea investiţiei în următorul cincinal, dacă vor găsi surse de finanţare

"Bucureştiul - port la Dunăre" părea un vis megaloman. Astăzi este un proiect necesar, pentru transportul economic a 20 de milioane tone de mărfuri pe an.

Ministerul Transporturilor vrea să reia construcţia canalului Bucureşti-Dunăre, iar pentru finalizarea lucrărilor la acest proiect început în 1986 este nevoie de minimum 450 milioane de euro, a declarat, joi, ministrul Ludovic Orban.

"La rectificarea bugetară din iulie vom face toate demersurile pentru a putea plăti actualizarea studiului de fezabilitate. Faţă de proiectul iniţial, trebuie făcute reactualizări", a declarat ieri ministrul transporturilor, Ludovic Orban, cu ocazia unei vizite în localitatea 1 Decembrie, pentru a vedea stadiul în care se află canalul Dunăre-Bucureşti.

Orban a arătat că 70% din lucrările la canal au fost realizate între 1986 şi 1989, iar pentru restul de 30% este nevoie de circa 450 milioane euro. Ministrul a precizat că pentru reconstrucţia părţilor din canal care s-au deteriorat din 1989 până în prezent este nevoie de încă 25-30% din cei 450 milioane de euro.

Orban a spus că pentru finalizarea proiectului are în vedere trei surse de finanţare, prima fiind concesionarea lucrărilor, a doua utilizarea de fonduri europene de dezvoltare, iar a treia fonduri de la bugetul de stat. Ministrul s-a arătat mai interesat de varianta cu finanţare de la buget, deoarece încasările realizate după finalizarea canalului ar merge către stat.

Ministrul transporturilor a spus că a discutat cu firme din Germania, Olanda, Italia şi Franţa, pentru eventuala concesionare a lucrărilor.

"Pentru o reactualizare serioasă a proiectului este nevoie de cel puţin nouă luni, iar aprobarea indicilor tehnico-economici ar mai putea dura şase luni. Deci după un şi jumătate vom ajunge la semnarea contractului pentru efectuarea lucrărilor, iar în trei ani de la momentul demarării construcţiei investiţia va fi finalizată", a spus Orban.

Investiţia se amortizează în 14 ani

Perioada de amortizare a investiţiei este de circa 14 ani. După finalizare, pe canalul Bucureşti-Dunăre ar trebui să fie transportate mărfuri în ambele sensuri, să se producă energie electrică prin patru microhidrocentrale, să se asigure apă pentru irigaţiile terenurilor agricole din zonă, iar terenurile adiacente canalului să fie închiriate pentru diverse construcţii şi utilităţi.

Calea navigabilă de transport ar trebui să poată asigura un tranzit de 20 milioane tone pe an pe sectorul Budeşti-Olteniţa, din care 16 milioane tone pe an pe sectorul Budeşti-Portul Bucureşti-1 Decembrie şi patru milioane tone pe an pe sectorul Budeşti-Portul Bucureşti-Glina.

De asemenea, ar trebui scoase de sub efectul inundaţiilor 30.000 de hectare de terenuri agricole şi 11 localităţi (circa 6.200 de gospodării individuale) şi să se asigure apa necesară pentru irigarea a 150 de hectare de teren arabil.

Depăşirea planului de "priorităţi"

În ciuda "elanului" guvernului şi chiar a eficienţei teoretice, canalul Dunăre -Bucureşti are acum relativ puţine şanse să intre în finanţarea de la buget, sau mai bine zis "după buget" (în condiţiile în care Bruxelles-ul impune limitarea cheltuielilor publice).

În România începe să se anunţe o inflaţie de proiecte "prioritare". Miercuri, au fost anunţate priorităţi naţionale coridoarele transeuropene IV şi IX, dar fără alte detalii. Într-un studiu prezentat în această săptămână, Banca Mondială arată că lipsa prioritizărilor şi a construcţiilor bugetare multianuale afectează dezvoltarea infrastructurii în mai toate statele foste comuniste, acum membre ale UE.

La rectificarea bugetară vom încerca să plătim actualizarea studiului de fezabilitate. Faţă de proiectul iniţial, trebuie făcute reactualizări
Ludovic Orban, ministrul Transporturilor

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite