O nouă metodă de fraudă cibernetică deconspirată de Poliție. Atac la clienții băncilor românești

0
Publicat:

Poliţiştii atrag atenţia asupra unei noi metode de fraudă care îi are drept ţinte pe clienţii băncilor. Escrocii pretind că sunt de la departamente antifraudă şi, sub pretextul unei plăţi „suspecte“, cer date de pe card şi codul de securitate al acestuia. 

Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Poliţiştii atrag atenţia asupra unei noi metode de fraudă care îi are drept ţinte pe clienţii băncilor. Aceştia pot fi contactaţi prin e-mail sau SMS de către persoane care pretind că sunt de la departamente antifraudă ale băncilor şi care, sub pretextul unei plăţi „suspecte“, cer date de pe card şi codul de securitate. Poliţia precizează că reprezentanţii unităţilor bancare nu solicită niciodată informaţii personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS.

Noua metodă de fraudă, denumită „spoofing“, implică transmiterea unor mesaje, prin e-mail sau SMS, aparent trimise de către instituţii bancare de încredere, cu privire la o plată suspectă făcută de persoane care au conturi bancare.

„Într-un astfel de context, victimele sunt contactate de diverse persoane care se prezintă drept angajaţi ai departamentului antifraudă, din cadrul unor instituţii bancare din România. Apelurile sunt, de obicei, efectuate de pe numere de telefon similare cu cele ale unităţilor bancare. Apelantul pretinde că există o plată suspectă şi solicită informaţii personale, datele de pe card şi codul de securitate pentru a anula acea tranzacţie. Este important să reţineţi că instituţiile bancare nu vă vor solicita niciodată informaţii personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS!“, transmit, printr-un comunicat, reprezentanţii Poliţiei.

Aceştia le recomandă utilizatorilor de servicii bancare să verifice întotdeauna autenticitatea apelurilor sau mesajelor primite, în special atunci când sunt implicate sume mari de bani sau date personale.

Deţinătorii de carduri bancare nu trebuie să divulge niciodată informaţii personale sau coduri de securitate către persoane necunoscute. „Dacă aveţi orice îndoială cu privire la legitimitatea unui apel sau mesaj, contactaţi direct instituţia bancară în cauză folosind numerele de contact oficiale“, este mesajul autorităţilor către clienţii băncilor.

Cum recunoaștem un atac și cum ne ferim

Silviu Stahie, specialist în securitate informatică la Bitdefender, a explicat cum recunoaștem un astfel de atac. „Suspiciunea este mereu o armă foarte utilă atunci când suntem contactați de către «reprezentanți» ai unor companii sau instituții oficiale. Orice discuție, fie că este în mediul online sau la telefon, în care ne sunt solicitate informații cu caracter personal, trebuie să fie tratată cu suspiciune. Deși băncile sau alte instituții financiare rareori ne contactează direct, acest lucru nu înseamnă că nu este posibil. Dar, în cel mai rău caz, de obicei ne informează și ne cer să ne prezentăm la un sediu. Informații precum numere de card, PIN-uri sau codul de siguranță de pe spatele cardului nu trebuie oferite în mod voluntar niciodată. Acest lucru este valabil și pentru coduri de autentificare primite prin SMS sau din aplicații dedicate de autentificare în mai mulți pași“, a precizat expertul Bitdefender.

Silviu Stahie a explicat și ce instrumente avem la îndemână pentru a ne proteja. „Cu toate că nu trebuie să oferim date personale la telefon sau prin alte mijloace de comunicare, avem destule alte unelte pentru a ne proteja. De exemplu, ar trebui să setăm conturile de pe rețelele de socializare în mod privat. În acest fel, informațiile de acolo nu pot fi folosite de atacatori pentru a ne câștiga încrederea. De asemenea, dacă avem îndoieli cu privire la veridicitatea apelului, putem oricând merge într-o sucursală de bancă pentru a rezolva orice fel de probleme. Atât timp cât ținem minte că băncile, instituțiile sau companiile nu ne sună cu ultimatumuri, nu ar trebui să avem probleme chiar dacă răspundem la un telefon cu număr necunoscut“, a subliniat expertul Bitdefender.

Metoda „Romance Fraud“

Recent, Poliţia Română a atras atenţia că și un alt tip de înşelăciune face tot mai multe victime. Metoda se numeşte „romance fraud“ – suspecţii atrag victimele în relaţii romantice online şi pretind că sunt medici în zone de război. Ulterior, cer beneficii financiare sau date sensibile. „Poliţia Română atrage atenţia asupra unui nou tip de fraudă, care devine tot mai răspândit, denumit Romance Fraud. Aceasta este o tactică manipulatoare, în care autorii câştigă încrederea victimelor prin intermediul relaţiilor romantice online, pentru a obţine beneficii financiare sau informaţii confidenţiale (date cu caracter personal, date financiare, date bancare etc.)“, au transmis reprezentanţii Poliţiei Române cu ceva timp în urmă.

Potrivit acestora, infracţiunile informatice au cunoscut o creştere în ultimul deceniu, iar tehnologiile avansate au oferit infractorilor noi modalităţi de a-şi atinge scopurile. „Romance Fraud îşi are rădăcinile în construirea unei relaţii romantice false şi câştigarea afecţiunii victimei cu intenţia de a o exploata financiar sau a obţine date personale de la aceasta. În contextul conflictelor armate actuale, victimele sunt abordate de către autori, pretinzând că ar fi medici în zone de război“, au precizat specialiştii Poliţiei Române. Potrivit acestora, suspecţii folosesc diverse pretexte care variază de la necesitatea de a părăsi zona de război, din motive medicale urgente, până la promisiuni iluzorii de a trimite sume mari de bani victimelor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite