NY Times: Lupta presei bulgare pentru independenţă în faţa mogulilor din politică şi din afaceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană a promis că va monitoriza independenţa presei din Bulgaria, unde rivalii politici şi grupurile oamenilor de afaceri au preluat controlul asupra organizaţiilor de ştiri şi s-au folosit de ele pentru a-şi promova propriile interese, susţine publicaţia „The New York Times”.

Comisarul european pentru agenda digitală, Neelie Kroes, a spus că va solicita o întâlnire cu jucătorii principali ai organizaţiilor de ştiri din Bulgaria. „Am citit şi despre violenţa şi ameninţările cu moartea făcute împotriva jurnaliştilor”, scrie Kroes, care atrage atenţia că „acest lucru trage un semnal de alarmă”.

De exemplu, jurnalistul bulgar Lidia Pavlova, care scrie despre crima organizată pentru ziarul „Struma”, a raportat că a primit ameninţări. În luna mai, maşina fiului ei a fost incendiată în oraşul Dupniţa, unde locuieşte împreună cu familia sa.

Organizaţia „European Newspaper Publishers'  Association” a anunţat, de asemenea, că are planuri de a investiga acuzaţiile de încălcare a libertăţii de expresie din Bulgaria, a mărturisit Francine Cunningham, directorul executiv al organizaţiei.

La mai mult de două decenii de la căderea comunismului, Bulgaria, care s-a alăturat Uniunii Europene în 2007, încă se zbate să construiască o presă puternică şi independentă. „Reporteri fără Frontiere” („Reporters without borders”), un grup ce apără libertatea presei în toată lumea, a plasat Bulgaria pe locul 80 din cel mai recent index al libertăţii presei pe plan mondial, fiind clasată printre ultimele ţări membre UE. Rata ţării a scăzut din 2006, când se afla pe locul 35.

Deşi legile Bulgariei oferă protecţie media, Organizaţia Media din sud-estul Europei („South East Europe Media Organization”), cunoscută sub numele de „Seemo”, a prezentat un alt tablou într-un raport emis în aprilie. „Respectarea intereselor de afaceri ale proprietarilor din presă şi ignorarea oricărei informaţii ce ar putea fi negativă pentru ei este un lucru general acceptat de către cei mai mulţi reporteri ca fiind un mod de a practica jurnalismul”, specifică raportul.

În cadrul unei vizite a reprezentanţilor „Seemo” desfăşurată la Sofia în aprilie, editorii şi jurnaliştii bulgari au spus că interesele politice şi de afaceri au fost hotărâtoare pentru ziarişti şi pentru modul în care au tratat anumite subiecte sau figuri publice.

Trusturile de presă, mijloace de promovare a propriilor interese

Oliver Vujovic, fost jurnalist şi secretar general al „Seemo”, a spus că implicarea grupurilor media în politică sau în alte afaceri a fost cu o armă cu două tăişuri pentru proprietarii care şi-au transformat trusturile în „instrumente promoţionale”.

„Mogulii media sunt implicaţi şi în alte afaceri şi acest lucru poate fi periculos”, a adăugat Vujovic. El descrie situaţia ca fiind „un război deschis” care a subminat dezvoltarea democratică a Bulgariei.

Observatori ai presei spun că Bulgaria trebuie să ia măsuri pentru a face patronatele media mult mai transparente. Multe pieţe se zbat să supravieţuiască într-un mediu mic în care banii pentru reclame sunt, de multe ori, insuficienţi. Aceste condiţii dificile îi împiedică pe competitorii puternici să iasă la iveală pentru a păstra sub control implicarea politică şi cea a afaceriştilor. Mai mult, mulţi dintre jurnaliştii bulgari duc lipsă de o educaţie în acest sens.

Război între competitorii media bulgari

Două grupuri importante deţin cele mai multe acţiuni în presă. Primul este „New Bulgaria Media Group” care este controlat de Irena Krasteva, fostă şefă la Loteria Statului şi al cărei fiu, Delian Peevski, este membru în Parlament. Din 2007, grupul a achiziţionat cinci publicaţii şi un post de televiziune.

image

Cel de-al doilea grup şi-a luat avânt la sfârşitul lui 2010 când „WAZ Media Group” din Germania a vândut două ziare de mare tiraj, „Trud” şi „24 Chasa”, unui consorţiu ce-i implica pe Ognian I. Donev, directorul Sopharma (cea mai mare companie farmaceutică din Bulgaria), pe Liubomir Pavlov, fost bancher şi pe Hristo Grozev, consultant media şi om de afaceri.

„New Bulgaria Media” a publicat anul acesta o serie de poveşti despre preţurile crescute ale medicamentelor produse de compania lui Donev. „Trud” şi „24 Chasa” au ripostat, acuzând-o pe Krasteva de practici neortodoxe.

În aceeaşi lună, procurorii bulgari i-au acuzat pe Pavlov şi pe Donev de spălare de bani şi, în cazul lui Pavlov, şi de fals în acte. Acuzaţiile s-au concentrat pe achiziţia cotidienelor de la „WAZ Media Group”.

În luna iulie, Pavlov şi Donev au fost acuzaţi de alte infracţiuni financiare care nu aveau legătură cu presa. Ei neagă orice acuzaţie.

Ultima confruntare dintre imperiile media a fost atunci când publicaţiile din grupul lui Donev au întâmpinat probleme la distribuţie, fapt ce a dat naştere unui nou val de acuzaţii între cele două grupuri.

Georgi Lozanov, un analist media şi şeful Consiliului pentru Media Electronică din Bulgaria, a solicitat noi legi pentru o mai bună protecţie a jurnaliştilor, inclusiv independenţă editorială, transparenţa patronatelor şi sindicate mai puternice pentru jurnalişti. „Investiţia capitalistă din spatele presei nu ar trebui să creeze conţinut”, spune Lozanov.

Marius Dragomir, un analist media din Londra, crede că lucrurile se vor înrăutăţi înaintea alegerilor ce vor avea loc anul viitor în Bulgaria. „Aceste două grupuri media se înarmează pentru alegeri şi acesta este doar începutul unui război mediatic”, spune Dragomir.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite