Mizeria din multe magazine alimentare ne pune în pericol. Cum depunem plângeri la Protecţia Consumatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: ANPC
Foto: ANPC

Descinderile comisarilor de la Protecţia Consumatorilor din ultima perioadă în marile magazine alimentare au scos la iveală grave nereguli care pot pune sănătatea cetăţenilor în pericol. De aceea, autorităţile îi încurajează pe românii care găsesc produse expirate la raft sau mizerie în magazinele unde îşi fac cumpărăturile să sesizeze ANPC, inclusiv pe WhatsApp.

Pe lângă mărirea cadenţei controalelor în supermarketuri, mall-uri şi unităţi de alimentaţie publică şi în paralel accelerarea programului „Academia Comisarilor” în care comisarii începători au posibilitatea să se specializeze şi să înveţe meserie, în teren, în timpul acţiunilor de verificare, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) diversifică modul în care cetăţenii nedreptăţiţi pot depune plângeri împotriva comercianţilor, furnizorilor de energie sau a băncilor.  

Astfel, pe lângă plâgerile clasice pe care cetăţenii le pot depune fizic sau prin poştă la sediile Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, în funcţie de raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea operatorul economic reclamat, dar şi la telefonul consumatorului 0219551, acum cei care se cred nedreptăţiţi mai au la dispoziţie şi formularul de sesizare online sau un număr de WhatsApp. 

Încercaţi rezolvarea amiabilă  

În paranteză spus, inspectorii Protecţiei Consumatorului vă atenţionează că, în mod normal, trebuie să apelaţi la plângeri, indiferent de felul de depunere a acestora, numai după ce încercaţi să rezolvaţi amiabil problema cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul. „În situaţia în care nu aţi ajuns la o înţelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unităţii, atunci aveţi dreptul să depuneţi o reclamaţie”, susţin inspectorii. În plus, plângeri pot depune numai persoanele fizice în nume propriu, conflictele între persoanele juridice nefiind de competenţa ANPC.

Apoi, în cazul petiţiilor care vizează produse şi servicii financiare (bănci/IFN-uri), anterior ANPC trebuie să vă adresaţi Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din Sistemul Bancar. În fine, pentru ca reclamaţia să fie luată în lucru trebuie să aveţi documente doveditoare ale tranzacţiei efectuate.

Plângerea online, câţiva paşi simpli 

Pentru cei cu minime cunoştinţe de navigare online, sesizarea în timp real a comisarilor ANPC se face în câţiva paşi simpli la adresa reclamatii.anpc.ro/Reclamatie.aspx. În primul rând, cei care fac sesizarea trebuie să-şi treacă datele de identificare, nume prenume, adresă, telefon şi adresă de e-mail. Apoi trebuie completate câmpurile privind operatorul economic, adică numele acestuia, punctul de lucru despre care vreţi să faceţi sesizarea cu adresa aferentă şi ziua în care s-a întâmplat incidentul. Opţional, puteţi introduce şi codul unic de identificare al companiei împotriva căreia faceţi plângere.

Apoi, aveţi o rubrică în care trebuie să povestiţi pe scurt unele detalii cu privire la aspectele reclamate, cicumstanţele în care aţi fost nedreptăţiţi. Apoi, foarte important, trebuie încărcate în aplicaţie imagini ale documentelor doveditoare ale tranzacţiei, factură/bon fiscal/chitanţă, contract, certificat de garanţie. După completarea tuturor rubricilor şi încărcarea documentelor în aplicaţie, nu mai rămâne decât să folosiţi butonul „Trimite reclamaţia” iar sesizarea dumneavoastră pleacă direct spre biroul competent.

 

Varianta şi mai scurtă în cazuri urgente 

Mai mult, pentru a fluidiza şi mai mult comunicarea directă cu consumatorii din toată ţara, ANPC a înfiinţat, cu câteva zile în urmă, un număr special de telefon – 0790.219.551 – folosit exclusiv pentru mesaje în aplicaţia WhatsApp. La acest număr, care nu va folosi funcţia de apel video sau cu voce, sunt aşteptate mesajele scrise şi imaginile care să sesizeze nereguli cu caracter de urgenţă în raport cu respectarea drepturilor consumatorilor, de pe întreg cuprinsul ţării. Mai exact, este vorba despre primirea unor facturi foarte mari, nereale, la energie electrică şi gaze naturale, cazuri de debranşări, pentru neplată a unor facturi greşite la energie încă necorectate, precum şi situaţii urgente care pun în pericol sănătatea consumatorilor. „Am înfiinţat acest număr special, care se va afla în permanenţă la mine, pentru a putea fi cât mai aproape de consumator şi a mă putea implica personal în gestionarea situaţiilor urgente care pot apărea şi care vor fi semnalate astfel”, a declarat Horia Constantinescu, preşedinte ANPC.

Controale la foc automat 

ANPC a desfăşurat în ultimele zile 11 acţiuni de control la operatori economici care activează în incinta Complexului Agroalimentar „Piaţa Delfinului”, din sectorul 2 al Capitalei, în urma cărora au fost aplicate amenzi contravenţionale în valoare totală de 97.000 de lei şi două avertismente. De asemenea, comisarii au aplicat măsuri complementare de oprire definitivă de la comercializare şi retragerea din circuitul consumului uman a unei cantităţi de circa 850 kg de produse, în valoare de aproximativ 14.000 lei, de oprire temporară de la comercializare până la remedierea deficienţelor, din cauza lipsei etichetei cu traducere în limba română a 675 kg produse alimentare în valoare de 17.000 de lei, precum şi de oprire temporară a prestării de servicii în cazul a 11 operatori economici. A fost propusă închiderea temporară a două unităţi, pe o perioadă de cel mult 6 luni.

De altfel, tot săptămâna trecută, ANPC a mai verificat modul în care 10 operatori economici îşi desfăşoară activitatea în centrul comercial Sun Plaza, iar unor unităţi de alimentaţie publică li s-au aplica sancţiuni contraventionale, dar şi unele măsuri complementare precum oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficientelor pentru 6 unităţi. Tot în acest interval, ANPC a verificat mai multe supermarketuri Mega Image. Multe au fost închise temporar după ce a ieşit la iveală că aveau la vânzare produse expirate ţinute printre gândaci vii şi morţi. PULL 0790.219.551 este numărul de WhatsApp la care se pot face, mai nou, sesizări către ANPC

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite