Eugen Nicolăescu: Vom avea 8 autorităţi regionale de sănătate publică, în centre universitare
0MInistrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu a explicat modul de reorganizare a direcţiilor de sănătate publice şi a altor instituţii din subordinea Ministerului Sănătăţii, în cadrul unei conferinţe de presă.
Direcţiile de sănătate publică (DSP) vor fi înlocuite cu 8 autorităţi regionale, care vor avea în subordine 34 de oficii judeţene de sănătate publică. „Vom duce sediile autorităţilor regionale acolo unde avem universităţi, unde avem competenţă şi profesionişti, oameni care pot să dea cu adevărat valoare muncii pe care o desfăşoară în structurile administrative. Astfel, se pot stabili mai bine normele, procedurile. Poate fi cu adevărat un control obiectiv“, a explicat ministrul Nicolăescu într-o conferinţă de presă susţinută astăzi.
Prin acest proces, o serie de acţiuni ale fostelor DSP-uri vor trece către autorităţile locale. „Dar pe plan judeţean, oamenii nu vor rămâne fără nimic. Autoritatea regională va avea birouri judeţene, care să muncească pentru cetăţean“, a mai declarat Nicolăescu.
Potrivit proiectului aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătăţii (MS) începând de aseară, în subordinea MS vor funcţiona opt autorităţi regionale de sănătate publică, opt servicii regionale de ambulanţă, Agenţia Naţională de Programe de Sănătate, Agenţia Naţională de Infrastructură Sanitară, Dispozitive Medicale şi Achiziţii Centralizate şi alte instituţii publice, care vor fi înfiinţate prin hotarâre a Guvernului.
Prin acelaşi proiect de Hotărâre de Guvern se urmăreşte şi micşorarea numărului maxim de posturi din aparatul propriu al ministerului. „Numărul maxim de posturi este de 255, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului. În numărul maxim de posturi (...) sunt incluse şi posturile aferente cabinetelor secretarilor de stat“. Numărul maxim de posturi este, în prezent, de 290, după cum se precizează în nota de fundamentare.
Ce atribuţii vor avea autorităţile regionale
Potrivit proiectului de restructurare, fiecare autoritate regională de sănătate publică are următoarele repere de organizare şi funcţionare:
- are personalitate juridică;
- este ordonator secundar de credite;
- coordonează implementarea politicilor de sănătate;
- răspune de monitorizarea riscurilor şi controlul în sănătate publică;
- asigură avizarea şi autorizarea structurilor medicale şi întocmirea Registrului unic al cabinetelor medicale;
- dispune de structurile tehnice (financiar-contabile, achiziţii şi resurse umane) pentru structura regională şi oficiile judeţene subordonate acesteia;
- ţine evidenţa medicilor care desfăşoară pregătirea de specialitate ca rezidenţi pe post;
- încheie contracte cu unităţile sanitare cu paturi din subordinea administraţiei publice locale şi finanţează rezidenţii pe post, Unităţile de Primiri Urgenţe, dispensarele TBC, laboratoarele de sănătate mintală, cabinetele de medicină sportivă, cabinetele de planning familial şi proiectele de cercetare ştiinţifică din domeniul medical;
- pentru judeţele care sunt capitală de regiune, autoritatea regională de sănătate publică îndeplineşte şi rolul de oficiu judeţean de sănătate publică.
Vor exista şi 8 servicii regionale de ambulanţă
Serviciile judeţene de ambulanţă, care funcţionează tot în subordinea directă a MS, se reorganizează în opt servicii regionale, structuri cu personalitate juridică şi în subordinea cărora funcţionează 33 de staţii judeţene de ambulanţă.
În privinţa Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (SABI), acesta îşi păstrează organizarea actuală şi devine Serviciul Regional de Ambulanţă Bucureşti.
Se desfiinţează centrele de aparatură medicală şi 9 policlinici cu plată
De asemenea, proiectul de pe site-ul MS prevede desfiinţarea celor 9 policlinici cu plată care nu s-au transformat în structuri prevăzute de lege, adică în societăţi civile medicale. Şi cele 41 de centre judeţene de aparatură medicală se desfiinţează. Acestea aveau rolul de a asigura asistenţă tehnică şi service pentru aparatura medicală.
Până la 15 mai, toate documentele vor fi publicate în Monitorul Oficial
Ministrul Sănătăţii a mai declarat în cadrul conferinţei de presă că la începutul săptămânii viitoare urmează să aibă discuţii cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătătate, pentru reorganizarea Caselor Judeţene de Asigurări de Sănătate, iar până la 15 mai toate actele normative necesare acestor modificări să fie publicate în Monitorul Oficial.
50 de milioane de euro vor fi economisiţi
Vor fi economisiţi aproximativ 50 de milioane de euro prin debirocratizarea sistemului sanitar, după cum arată estimările pe care ministrul Nicolăescu le-a prezentat Primului Ministru Victor Ponta. Cu aceşti bani, Programul Naţional de Oncologie va deveni exemplar, declara Ministrul în cadrul conferinţei Societăţii Academice din România şi Reprezentanţei Comisiei Europene în România.
Din aceşti bani, 20 de milioane ar veni din reorganizarea MS şi a direcţiilor de sănătate publică, iar 30 de milioane, din cea a caselor de asigurări de sănătate judeţene, proiectul de act normativ legat de acestea urmând să fie lansat în dezbatere publică săptămâna viitoare.
3.000-4.000 de oameni, disponibilizaţi
Prin procesul de reorganizare din Sănătate vor fi reduse 3.000-4.000 de posturi „din birocraţie“, însă, în urma unei evaluări pe competenţe, ocupanţii acestora vor fi redistribuiţi astfel încât numărul celor fără loc de muncă să fie cât mai mic, a mai declarat ministrul Sănătăţii. Potrivit acestuia, după redistribuirea personalului, cel mult 5% din angajaţi vor intra în şomaj.
În prezent, în casele de asigurări de sănătate şi în direcţiile judeţene de sănătate publică lucrează aproximativ 8.000 de persoane.