De ce se vinde mai bine Dacia Spring în Occident, deşi în România, prin Rabla, are cele mai bune preţuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preţul Daciei Spring pleacă de 16.990 de euro Foto: Arhivă
Preţul Daciei Spring pleacă de 16.990 de euro Foto: Arhivă

Modelul electric de la Dacia s-a situat pe locul cinci, anul trecut, la totalul livrărilor auto din România şi a luat prima poziţie la capitolul maşini electrice.

Este preferată însă ca a doua maşină de familie, în timp ce în Occident, chiar dacă mai scumpă fără programul Rabla, Springul se vinde mai bine. Acolo însă există staţii de încărcare în toate parcările publice şi zone rezervate exclusiv maşinilor electrice.

Modelul electric Dacia Spring a fost în decembrie cea mai înmatriculată maşină pe piaţa locală, arată datele APIA. Luna trecută s-au înmatriculat peste 1.500 de Spring-uri, iar pentru întregul an  2021, totalul a depăşit 3.000 de unităţi, ceea ce plasează noul model pe locul cinci. Piaţa maşinilor noi a totalizat 120.000 de unităţi anul trecut, iar patru dintre primele cinci modele sunt Dacia. Logan a fost pe primul loc, cu 13.000 de unităţi, Duster a trecut de 9.000, iar Sandero a trecut de 8.200 de unităţi. Ford Puma produs la Craiova a terminat anul cu 3.141 de unităţi, iar Dacia Spring a fost pe cinci, cu 3.068 de unităţi. Top 10 a fost completat de Renault Clio, Hyundai Tucson, Skoda Octavia, Toyota Corolla şi Toyota CH-R.  

Anul 2021 a fost unul extrem de bun pentru maşinile full-electrice, iar totalul a ajuns la 6.338, faţă de nici 2.900 în 2020. Peste 3.000 de maşini au fost Spring, iar pe locul doi a fost Volkswagen (985) şi pe trei a fost Hyundai (448 de maşini). Renault a punctat cu 347 de maşini, iar Tesla a fost pe cinci, cu 223 de maşini. Pe şase a fost Skoda, iar locurile următoare au fost ocupate de Peugeot, BMW, Mercedes şi Mini. Aşadar, electricele au ajuns să aibă o cotă-record de 5% din piaţa totală. Dacă maşinile pe benzină şi-au păstrat o cotă stabilă de peste 65%, cele diesel au scăzut la sub 19% faţă de 27% în 2020.

Nu avem infrastructură de încărcare 

Proprietarii de maşini electrice protejează mediul, dar se confruntă cu problema staţiilor de încărcare care sunt puţine şi greu de găsit. În România sunt aproximativ 500 de staţii de încărcare, cele mai multe în Bucureşti – 100 la număr. Mai mult, unele trasee din ţară sunt imposibil de abordat de proprietarii de maşini electrice pentru că nu există nici măcar o staţie de încărcare pe parcurs.

Adrian Ilie, consultant pe probleme de dezvoltare locală, susţine că autorităţile centrale, dar şi cele locale trebuie să vină cu soluţii. 

„În urbanul mare, în municipii precum Bucureşti, Timişoara şi Cluj, de exemplu, dar nu numai, problema staţiilor de încărcare este chiar urgentă pentru că acolo se înmatriculează cele mai multe maşini electrice. În primul rând, dacă politica de combatere a poluării ar fi una reală, pentru avizarea unui nou proiect rezidenţial ar exista cerinţa expresă ca dezvoltatorul să monteze astfel de staţii de încărcare în parcări. Din păcate, acest lucru nu se întâmplă decât în cazul dezvoltatorilor clădirilor office, nu şi atunci când vorbim de zona rezidenţială. Apoi, ne referim la autorităţile locale. Primăriile din marile oraşe ar trebui să monteze în parcări, inclusiv în centru, staţii de încărcare în zone rezervate exclusiv maşinilor electrice. Aşa cum se întâmplă în mai toată Europa. E foarte simplu. Nu inventăm noi roata. Dar la noi nici autorităţile centrale, statul, dar nici cele locale nu se grăbesc să facă ceva. Cel puţin marile primării fac acum mai mult management de criză, caută bugete pentru achitarea facturilor de încălzire sau se preocupă de peticirea reţelelor de termoficare şi nu prea au timp de strategii de transport moderne”, a precizat pentru „Adevărul” Adrian Ilie.

A doua maşină a familiei 

Spring este preferată ca a doua maşină de familie în oraşele mari. Concret, sunt ideale pentru a fi folosite pentru uzul zilnic mai ales dacă proprietarii stau la casă. Asta pentru că maşina poate fi încărcată de la o priză obişnuită pe parcursul nopţii, în aproximativ opt ore, la un preţ de aproximativ 40 de lei. 

După o asemenea încărcare, Dacia Spring, de exemplu, are o autonomie de 230 de kilometri conform ciclului WLTP şi de 305 kilometri conform ciclului WLTP City (care cuprinde doar partea urbană a ciclului omologat). La un parcurs mediu de cel mult 40 de kilometri, Spring are o autonomie teoretică de peste şapte zile. Sigur, consumul real este unul mai mare, depinzând de temperatura ambientală, de stilul de condus al celui de la volan sau de aglomeraţia din trafic, dar cu siguranţă Spring nu ar trebui încărcată mai repede de cinci zile de la alimentarea precedentă, lucru extrem de rentabil din punct de vedere al bugetului.

Preţul Daciei Spring pleacă de 16.990 de euro, dar, cu subvenţia Rabla Plus, modelul ajunge la 9.000 de euro.

Un succes şi la nivel european

Lansată la sfârşitul lunii martie 2021, Dacia Spring se bucură deja de mare succes în Europa, înregistrând până acum zeci de mii de comenzi. Spring oferă o mobilitate 100% electrică, oferind tot ceea ce este esenţial pentru clienţi – navigaţie, aer condiţionat, compatibilitate Apple Carplay şi Android Auto etc.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite