Cum ar trebui reglementat TikTok pentru protejarea alegerilor și a copiilor

0
Publicat:

Platforma de socializare cu origini din China are nevoie de filtre pentru a nu influența procesul electoral, dar și de o serie de reglementări pentru protejarea minorilor

Ce spun reprezentanții TikTok despre discuțiile din statele UE. Foto: Shutterstock
Ce spun reprezentanții TikTok despre discuțiile din statele UE. Foto: Shutterstock

Platforma TikTok nu ar trebui închisă, în România, însă are nevoie de mai multe filtre de securitate pentru mesajele transmise. E opinia lui Bogdan Ivan, ministrul Digitalizării, care susține și că e necesară o atenție sporită mai ales în perioada alegerilor, dar unii experți spun că anumite reglementări sunt oricum obligatorii pentru protejarea minorilor.

Mai mulți parlamentari din coaliția de la guvernare au discutat, recent, despre reglementarea cât mai rapidă a platformei TikTok, întrucât a devenit o bază de mesaje extremiste, tot mai populară printre tineri.

„Haideți să nu trecem într-o extremă, cea de a închide o anumită platformă. Trebuie să avem niște reguli clare pentru toate platformele, trebuie să avem niște reguli clare pentru conținutul care apare pe platforme, indiferent de partidul sau de liderul politic care promovează un astfel de conținut, și noi vorbim acum despre conținut în sine, nu despre cine promovează acel conținut“, a declarat ministrul Digitalizării.

În acest context, oficialul a amintit despre recomandarea ca în administrația publicǎ sǎ nu se mai foloseascǎ aceastǎ aplicație pe telefonul de serviciu, dar şi despre Strategia României pentru Inteligența Artificialǎ, care urmeazǎ sǎ fie adoptatǎ de Guvern. Ministrul susține cǎ a fost creat un mecanism, ca urmare a Directivei Europene Digital Service Act, care va fi implementat în câteva sǎptǎmâni.

„O directivă la nivel european care e transpusă automat în legislația din România și pentru care încă din decembrie am creat mecanismul de aplicare într-o formă în care tot ce înseamnă conținut care incită la ură și ură împotriva statului, care vine și încalcă regulile democratice sau care e creat de AI și nu respectă condițiile de utilizare a platformelor – că vorbim de un standard –, acest lucru e filtrat mult mai sever și automat ajunge să fie mai greu de încălcat. Am creat și un mecanism care va fi implementat în maximum două-trei săptămâni, prin care tot ce înseamnă astfel de conținut care e raportat să poată fi scos în cel mult 60 de minute“, a spus ministrul la B1 TV.

Publicitatea politică trebuie etichetată

Responsabilii Comisiei Europene au cerut marilor rețele sociale, precum TikTok și Facebook, să eticheteze în mod clar publicitatea politică și să reducă „viralitatea conținutului“ care amenință integritatea alegerilor europarlamentare din iunie, cum ar fi postările deepfake generate cu inteligența artificială, conform Deutsche Welle. 

Aceștia au cerut Facebook, TikTok, dar și altor rețele de socializare să pună capăt falsurilor generate de inteligența artificială înainte de alegerile europene din iunie. Comisia Europeană, brațul executiv al UE, a publicat un regulament pentru marile site-uri înainte de alegerile europarlamentare din această vară, după ce Bruxelles-ul a devenit deosebit de precaut cu privire la impactul „manipulării“ și „dezinformării“ rusești asupra alegerilor europene. „Cu orientările de astăzi, folosim pe deplin toate instrumentele oferite de DSA (actul legislativ privind serviciile digitale - n.red.) pentru a ne asigura că platformele își respectă obligațiile și nu sunt utilizate abuziv pentru a manipula alegerile noastre, salvând în același timp libertatea de exprimare“, a declarat comisarul european pentru zona digitală, Thierry Breton, referindu-se la Legea privind serviciile digitale (DSA) a UE.

Cum sunt afectați copiii

Psihologul clinician Mihai Copăceanu, care este specialist în adicții, susține că TikTok este o platformă intens folositǎ pentru că oferă utilizatorilor oportunitatea de a se exprima, orice ar însemna acest lucru, de la exprimarea unor idei, opinii, hobbyuri până la promovarea propriei persoane sau a unor activități și servicii. „Cea mai puternică influență a TikTok-ului este modificarea percepțiilor. Cei care folosesc platforma tind să creadă ceea ce văd, tind să fie influențați și deseori într-o manieră negativă. Opiniile mele ca psiholog sau ale unui profesor din școală sunt contrazise și mai puțin credibile comparativ cu conținutul de pe TikTok. Copiii au nevoie de o analiză și gândire critică a ceea ce urmăresc și de a trata cu suspiciune orice postare“, susține expertul. 

Mihai Copăceanu mai spune că nu se poate interzice platforma în România, dar și că pot exista anumite reglementări care să protejeze utilizatorii de consum în exces și de expunere la conținuturi cu caracter discriminatoriu, jignitor sau agresiv, de hărțuire. „Spre exemplu, în cazul copiilor, pot exista setări care să oprească folosirea platformei după o oră, ceea ce nu se întâmplă astăzi. Ca psiholog, sunt preocupat de impactul acestei aplicații asupra sănătății mintale. Spre exemplu, asupra imaginii de sine, tulburărilor de alimentație, asupra anxietății și depresiei sau izolării sociale și mai ales asupra gradului ridicat de dependență“, a precizat specialistul.

Ce spun reprezentanții TikTok

În contextul îngrijorǎrilor din mai multe state cu privire la aplicație, precum efecte asupra tinerilor, implicarea unor actori externi în alegeri, promovarea extremismului sau colectarea de date în folosul autoritǎților chineze, Jakub Olek, director pentru politici publice și relații guvernamentale la TikTok Europa Centrală și de Est, susține cǎ „îngrijorările trebuie să se bazeze pe fapte și date, nu pe zvonuri și pe neînțelegeri“, potrivit Hotnews.

Oficialii companiei susțin cǎ 136 de persoane se ocupă de moderarea conținutului de pe platforma TikTok, urmând sǎ deschidǎ un centru electoral pentru alegerile UE, unde se vor regǎsi informații despre unde și cum pot vota cetǎțenii statelor din blocul comunitar, cum să recunoască dezinformarea și cum să raporteze conținutul care nu respectă regulile.

„Pe TikTok există libertate de exprimare, nu trebuie să uităm asta. Poți pune pe TikTok mesaje de genul, însă nu puteți plăti pentru a construi o campanie, iar campaniile electorale și publicitatea politică nu sunt permise pe platforma noastră, ceea ce este diferit față de alte platforme unde poți plăti și îți poți face campanie. Este o diferență esențială“, a explicat directorul pentru politici publice și relații guvernamentale de la TikTok Europa Centrală, care a respins speculațiile conform cǎrora datele colectate de companie ar ajunge la guvernul chinez.

7,5 milioane de români pe TikTok

Peste 7,58 de milioane de utilizatori cu vârste peste 18 ani foloseau TikTok în 2023, conform datareportal.com. Astfel, aplicația a ajuns la aproape 38% din populația României și la 42% dintre utilizatorii de internet din țara noastră. 

Un studiu plasează țara noastră în topul statelor în ceea ce privește consumul de știri pe TikTok (16%), cu 10% peste medie, potrivit Mediastandard. Aplicația chinezească este folosită de 20% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani pentru știri și de 14% dintre cei cu vârste între 25 și 34 de ani, conform sursei citate anterior.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite