Amenzi pentru pietonii care traversează cu ochii în telefon
0MAI vrea să limiteze la 30 de kilometri pe oră viteza de circulaţie a trotinetelor şi bicicletelor, iar vizaţi ar fi cei care folosesc astfel de vehicule electrice care pot fi modificate pentru a depăşi 25 de kilometri pe oră. Nici pietonii nu scapă: cei care vor traversa strada cu ochii în telefon vor fi de asemenea amendaţi
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vrea să modifice Codul Rutier astfel încât să limiteze la 30 de la kilometri pe oră viteza cu care circulă bicicliştii şi să amendeze pietonii care folosesc telefonul mobil în timp ce traversează strada, afirmând că obiectul distrage atenţia pietonului.
Concret, MAI a pus în dezbatere publică un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier. Printre modificările principale se regăseşte introducerea unei viteze maxime pentru biciclete şi trotinete. Astfel, MAI vrea să impună o limită de viteză de 30 de kilometri pe oră pentru biciclişti, fără a specifica şi cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia. „Se interzice conducătorilor de biciclete şi trotinete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”, potrivit proiectului. Accidentele în care sunt implicaţi bicicliştii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor şi viteza neadaptată, potrivit unei statistici a Poliţiei Rutiere din 2020.
Ionel Simionca, psiholog, vicepreşedinte al Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihotrafiQ, spune că, de fapt, modificarea legislativă are un caracter preventiv şi vizează limitarea vitezelor trotinetelor şi bicicletelor electrice, care circulă după regulile la care se supun cei care utilizează biciclete clasice. „Viteza de 30 de kilometri pe oră este greu de atins de biciclişti, aşa că sunt vizate vehiculele electrice cu două roţi. Conform legii, ele pot circula cu 25 de kilometri pe oră, viteză limitată electronic. Totuşi, aceste vehicule sunt uşor de modificat, modul de resoftare fiind găsit foarte uşor pe internet. Devin astfel foarte periculoase. Trebuie să ne gândim că la o viteză de 30 de kilometri pe oră parcurgem aproape 8,5 metri pe secundă. Este foarte periculos, mai ales în traficul urban, unde există şi pietoni care sunt foarte vulnerabili, iar unele piste de biciclete şi trotinete sunt trasate chiar pe trotuar. În plus, mai cred că o limitare a vitezelor şi o amendare a celor care depăşesc această regulă sunt necesare, mai ales că astfel de vehicule pot fi utilizate fără niciun curs teoretic sau practic”, a precizat Ionel Simionca.
Drastic reglementate în toată Europa
În acest context, trebuie spus că odată cu înmulţirea numărului de trotinete electrice în marile oraşe din Europa, a crescut exponenţial şi numărul accidentelor în care sunt implicaţi utilizatorii acestor mijloace de locomoţie. Acest val de accidente, unele soldate cu decese, a forţat autorităţile din ţările europene să reglementeze circulaţia scuterelor electrice. Autorităţile din Paris, de exemplu, unde sunt estimate a fi aproximativ 15.000 de astfel de vehicule electrice, au limitat viteza acestora la 20 km/h, fiind interzisă circulaţia pe trotuare sau alte zone destinate pietonilor. Aceeaşi viteză maximă trebuie respectată şi de cei cu astfel de vehicule electrice din Germania, Suedia şi Spania.
Folosirea telefoanelor la traversare, taxată de poliţişti
Proiectul de modificare legislativă al MAI mai prevede şi interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor atunci când traversează, şi anume folosirea telefonului mobil. „Pietonul desfăşoară o activitate de natură a-i distrage atenţia, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbeşte sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicaţii de ghidare precum hărţi (distragere vizuală), influenţează capacitatea de atenţie a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public”, potrivit documentului.
Ministrul de Interne spune că „convorbirile palpitante” îi distrag pe pietoni. „Distragerea atenţiei la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuţie telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenţia se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conştientiza locul efectiv de traversare”, subliniază MAI în nota de fundamentare a proiectului. Cei care nu respectă noile reguli vor fi amendaţi cu minimum 145 de lei, dacă plata este realizată în 15 zile calenderistice.
Proiectul pentru modificarea Codului Rutier este în dezbatere publică până la începutul lunii mai. Ultima modificare semnificativă a Codului Rutier a fost în toamna anului 2019, atunci când au fost introduse sancţiuni mai severe pentru folosirea telefonului la volan. Potrivit datelor statistice ale Poliţiei Rutiere, anul trecut, 1.644 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente de circulaţie, cu 12% mai puţin faţă de 2019.