Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școală. Psihiatru: „Violența elevilor reprezintă o oglindă a familiei”
0Dezbaterile privind relaţia între conceptul de „drept la siguranţă” şi mediul şcolar au căpătat în Europa o dezvoltare continuă şi constantă. Specialiștii atrag atenția că problema pleacă din familie.
Luni, 30 ianuarie, este Ziua Internațională pentru Nonviolență în Școală. Scopul activităților din această zi este acela de a conștientiza problema legată de violența din școală, care poate avea consecințe și ȋn afara acesteia.
Această zi trebuie să îi pună la aceeași masă pe toți partenerii implicați în educație: cei care încă mai sunt pe băncile școlii, învățătorii, profesorii, părinții. Asta subliniază specialiștii care explică de ce sănătatea psihică a elevilor și a viitorilor adulți este un factor important pentru fiecare dintre noi.
Medicul specialist psihiatru Cozmin Mihai, din Iași, ne vorbește astăzi despre fenomenul de bullying (acea hărțuire, batjocorire), despre punctul de plecare al violenței în școli, dar și despre semnalele de alarmă și despre „eroii salvatori”.
Bullying
Potrivit acestuia, bullying-ul își are punctul de pornire încă din copilărie, în familie, la școală, la serviciu, în societate și în mass-media.
„Încă din copilărie se pot creiona elementele de bullying prin comportamentul învățat de la părinți sau de la anturajul defect. Mintea fragedă a unui copil asimilează și reproduce toate comportamentele la care a luat parte; mai ales dacă acestea vin din partea cuiva apropiat. Lipsa de atitudine a celor din jur, lipsa de bună creștere și atenție din partea părinților, chiar și a cadrelor didactice, pot perpetua aceste comportamente și astfel conduc la formarea unei persoane cu vicii comportamental”, explică medicul psihiatru Cozmin Mihai.
De unde pornește violența elevilor?
Studiile și cercetările în domeniu arată că problema pleacă din familie. „Violența elevilor reprezintă o oglindă a ce se întâmplă în familia de origine. Fie el bullying din partea părinților sau a membrilor familiei, până la indiferența părinților și violența elevilor ca răspuns la frustrările acumulate”, subliniază psihiatrul din Iași.
Potrivit acestuia, toate cele menționate reprezintă comportamente nocive ale familiei cu răsunet înspre copiii afectați.
„Din teza mea de doctorat pe un număr de 888 subiecți, mai bine de jumătate dintre aceștia erau deținuți din penitenciarele din România. Am constatat faptul că adesea violența adulților provine din mediile familiale dezorganizate. Familii cu părinți alcoolici, cu certuri și violență manifestată față de copii, până la expunerea la o adevărată teroare; acestea reprezintă motoarele viitorilor adulți cu tulburări de personalitate. Imaginați-vă ce furie este în sufletul unui copil care asistă la certuri interminabile, în care mama este violentată fizic și verbal de către tatăl copilului și minorul nu poate face nimic decât să asiste neputincios la acest calvar”, ne mărturisește medicul specialist psihiatru Cozmin Mihai.
Așa cum în psihiatrie, la Spitalul Socola din Iași, de exemplu, răposatul profesor Brânzei a instituit conceptul bio-psiho-social, așa și Ministerul Educației împreună cu Ministerul Sănătății ar trebuie să conlucreze la conceperea unui program de reabilitare a acestor minori afectați. În acest fel s-ar dizolva mult din riscurile decompensărilor comportamentale cu risc de infracționalitate la vârsta adultă, arată specialiștii.
„Un cumul de povești triste în această țară care sângerează continuu fără a-și găsi un plasture salvator din partea vreunei instituții. Atâta timp cât nu se iau măsuri pentru rezolvarea problemelor din mediul social defavorizat, nu se vor cicatriza rănile. De multă vreme am constatat că oamenii de la țară nu mai au valorile sănătoase așa cum era pe vremea bunicilor noștri. În această perioadă se consumă alcool în neștire, mulți dintre ei trăiesc în mizerie, iar copiii lor sunt lăsați în voia Domnului. Și din păcate, această voie a Domnului nu este de ajuns pentru a stârpi problemele responsabile de crearea unor copii frustrați sau poate influențați de către răul de acasă”, adaugă psihiatrul.
Rolul cadrelor didactice, al psihologilor din școli și al asistenților sociali
Pionii principali care au un rol important în defragmentarea problemelor comportamentale ale elevilor sunt cadrele didactice, psihologii și asistenții sociali.
„Rolul unui psiholog școlar este de a oferi un mediu prielnic de confesare pentru copilul afectat dar și pentru cel abuzator. Este persoana potrivită pentru a-i scăpa pe copii de presiunea problemelor personale. Un asistent social repartizat pe acea zonă poate interveni în soluționarea problemelor familiale. Sunt atât de multe familii dezafectate emoțional în care cresc copii suferinzi” mai spune medicul Cozmin Mihai.
Semnale de alarmă: absenteism, notă scăzută la purtare, exmatriculare, repetenție, abandon
Mai mult decât atât, semnalele de alarmă nu sunt greu de observat, adaugă specialiștii.
Un nivel educațional redus predispune către delincvență, iar abaterile școlare (notă scăzută la purtare, absenteism, exmatriculare, repetenție, abandon), grefate pe un nivel educațional redus, predispun către o delincvență patologică infracțională.
Rezolvarea și eroii salvatori
Se știe faptul că bullying-ul este un mare factor de risc în declanșarea suicidului la vârsta adolescenței. Pe partea cealaltă, riscăm să dăm frâu liber unor viitori psihopați, cu un potențial agresiv și infracțional ridicat.
„O grijă aparte în combaterea acestor probleme o pot avea părinții și cadrele didactice care pot fi cei mai buni prieteni cu acești copii abuzați sau abuzatori. Focusați-vă atenția și înspre actele de violență ale copiilor față de animalele domestice. Acestea reprezintă semne clare de psihopatie și se poate ajunge într-un timp destul de scurt la agresarea unui copil”, declară medicul specialist psihiatru Cozmin Mihai.
Aristotel, filosoful Greciei Antice, ne făcea atenți la acest subiect încă înaintea erei noastre: ,,Rădăcinile educației sunt amare, dar fructele sunt dulci”.
Așadar eroii responsabili sunt părinții care au obligația de a-și monitoriza atent copiii și de a le cunoaște anturajele, profesorii prin atenția asupra comportamentului și psihologul școlar care poate modela trăirile copilului aflat în suferință.
„De fapt, un rol fie el cât de mic îl avem fiecare dintre noi prin atenția și felul de a nu sta nepăsători la ce se întâmplă în jurul nostru. O pietricică neșlefuită a unui copil poate deveni bolovanul de care se împiedică societatea în anii ce vor urma”, conchide Cozmin Mihai, medic psihiatru ieșean.