Bullying-ul, fenomenul care poate distruge viitorul unui copil. Ce spun specialiştii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cozmin Mihai / FOTO Cozmin Mihai
Cozmin Mihai / FOTO Cozmin Mihai

Medicul psihiatru Cozmin Mihai a explicat pentru „Adevărul” fenomenul bullying-ului, care se manifestă tot mai accentuat în România, în ultimii ani.

Bullying-ul este unul dintre fenomenele cele mai prezente în ultimii ani în şcolile din România, dar şi din întreaga lume, având punctul de plecare încă din copilărie şi ajungând până la maturitate, la serviciu, în societate sau în mass-media. O dată cu instalarea bullying-ului, se creează o stare de conflict între victimă şi agresor, aceasta putându-se manifesta verbal, psihologic, online sau fizic.

„Mintea fragedă a unui copil asimilează şi reproduce toate comportamentele la care a luat parte, mai ales dacă acestea vin din partea cuiva apropiat. Lipsa de atitudine a celor din jur, lipsa de bună creştere şi atenţie din partea părinţilor, chiar şi a cadrelor didactice, pot perpetua aceste comportamente şi astfel conduc la formarea unei persoane cu vicii comportamentale”, a explicat pentru „Adevărul” Cozmin Mihai, medic psihiatru.

O bună comunicare părinte-copil este benefică şi în depistarea acestor probleme apărute în viaţa celor mici. Suportul familial este foarte important şi conduce înspre încredere şi o mai bună rezilienţă la stres, spun specialiştii.

„Psihologul şcolar şi dirigintele clasei sunt persoanele cheie care rezolvă aceste comportamente nocive prin dizolvarea comportamentelor nocive şi oferă protecţia, consilierea şi vindecarea copiilor afectaţi de bullying. Părinţii şi cadrele didactice, care pot fi cei mai buni prieteni cu aceşti copii sunt, totodată, şi monitorii principali ai acestui fenomen. În acest fel, se pot evita părţile ascunse ale copilului, cu direcţie spre un bullying recepţionat sau chiar manifestat faţă de alţii”, a mai spus medicul ieşean. 

Originea termenului „bullying”

Termenul de bullying îşi are originea de la cuvântul englezesc „bully” care se traduce prin bătăuş, huligan. Comportamentul agresiv este cel mai adesea creat prin carenţele educaţiei şi prin modelul oferit de familie. Frustrările, lipsa de ataşament din partea părinţilor, absenţa acestora din peisajul parental, comportamentul violent la care sunt supuşi sau agresivitatea deprinsă de la apropiaţi, reprezintă triggerele ce conduc la viitorul comportament agresiv al copiilor.

„Cel mai important este să acţionăm la timp. Unui copil crescut într-o familie disfuncţională cu abuz de alcool şi violenţă îi va fi compromisă toată viaţa. Acesta trebuie salvat prin înştiinţarea serviciilor sociale şi a instituţiilor abilitate de a lua măsurile necesare. Un copil abuzat va deveni abuzatorul de mai târziu sau va deveni un abonat al serviciilor de sănătate mintală la vârsta adultă. Copiii abuzatori necesită un tratament din timp prin implicarea serviciilor de psihologie şcolară, asistenţă socială, a cadrelor didactice şi a terapiei familiale”, a mai declarat medicul Cozmin Mihai.

Acesta este de părere că şcoala are nevoie de o resuscitare a programelor de prevenţie prin implicarea cadrelor didactice în cât mai multe ore de suport informatic actualizat, psihologie şcolară şi un suport emoţional continuu pentru elevi, pentru ca astfel de fenomene să apară cât mai rar, spre deloc sau atunci când apar, să fie mai uşor de suportat de către victime. 

Vă recomandăm să citiţi şi: 

Cetatea spectaculoasă din Apuseni, veche de 700 de ani, restaurată cu două milioane de euro prin PNRR VIDEO

Kremlinul, sub influenţa halucinaţiilor unui fost general KGB şi a preoţilor care care nu au nimic în comun cu Ortodoxia, ci cu panslavismul

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite