Scrisoare deschisă către ministrul Educației: „O țară care se respectă își respectă și profesorii” | DOCUMENT

0
Publicat:

Mai mulți profesori care au promovat concursul de ocupare a posturilor didactice vacante/rezervate în sistemul de învățământ preuniversitar au redactat o scrisoare adresată ministrului Educației, Ligia Deca, în care cer ca cei care au luat o dată sau de două ori minimum nota 7 să nu mai fie nevoiți să susțină concursul anual.

Cadrele didactice au invitat-o pe Ligia Deca la un dialog. Foto: Arhivă
Cadrele didactice au invitat-o pe Ligia Deca la un dialog. Foto: Arhivă

În scrisoarea deschisă, profesorii aduc în atenția ministrului Educației „situația care ridică semne de întrebare cu privire la corectitudinea și echitatea în procesul de ocupare a posturilor didactice în sistemul educațional. Mai exact, ne referim la etapele premergătoare concursului de titularizare și la faptul că titularii au dreptul să își suplimenteze norma cu ore, cu ore plătite prin plata cu ora, ore care ar putea reveni cadrelor didactice care au susținut concursul de titularizare și au obținut minimum nota 7”.

Potrivit cadrelor didactice, concursul de titularizare nu asigură o „distribuție justă a posturilor pentru toți candidații. Cu toate că cei care au „obținut note mari la acest concurs ar trebui să fie prioritar repartizați, realitatea este că multe dintre orele disponibile sunt deja ocupate de titulari prin suplimentarea normei cu plata cu ora”.

 „O problemă majoră legată de lipsa de transparență”

De asemenea, profesorii solicită revizuirea situației, „astfel încât să se asigure o alocare echitabilă a resurselor educaționale, respectând rezultatele obținute la examenul de titularizare și oferindu-le candidaților care au demonstrat competențe șanse de a obține un post corespunzător.

În plus, considerăm că actuala organizare a concursului de titularizare suferă de o ambiguitate semnificativă. În contextul concursului de titularizare, trebuie subliniată o problemă majoră legată de lipsa de transparență și obiectivitate în procesul de evaluare. Într-un concurs autentic, transparența este esențială, iar candidații ar trebui să afle rezultatele imediat, ceea ce ar asigura corectitudine și claritate. În schimb, evaluarea din cadrul actualului concurs de titularizare se apropie mai degrabă de un examen, similar cu cel de Bacalaureat, evident mult mai dificil (și este bine așa), unde subiectivismul în evaluare poate influența semnificativ notele. Această abordare este incompatibilă cu specificul unui concurs care ar trebui să se bazeze pe criterii clare, măsurabile și transparente, eliminând orice dubiu privind corectitudinea rezultatelor”, se mai arată în scrisoarea cu pricina.

Totodată, cadrele didactice semnalează și faptul că elevii, profesorii, dar și părinții, sunt „bulversați” de modificările care au loc în fiecare vară în școlile din țară, precizând că „un învățământ de calitate nu poate avea loc fără o stabilitate”.

Doamna ministru al educației, Ligia Deca, dumneavoastră vorbeați despre stabilitate în sistemul de învățământ preuniversitar, ceea ce este total neadevărat. Vrem, tot pe această cale, să vă aducem la cunoștință faptul că sunt 44 de mii de profesori suplinitori în România, probabil mai mult decât în orice altă țară membră a Uniunii Europene, ceea ce pune în pericol principiul predictibilității în Educație. De asemenea, factorii implicați în actul educațional, elevi-profesori-părinți, sunt bulversați de schimbările care au loc în fiecare vară în unitățile de învățământ din România. Un învățământ de calitate nu poate avea loc fără o stabilitate”. 

Profesorii au mai precizat în document și faptul că Ministerul Educației „nu respectă recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind gestionarea resurselor umane în educație”: „Actuala practică din România, care impune repetarea constantă a concursului indiferent de performanțele anterioare, contravine acestor recomandări și subminează eforturile de reformă și modernizare a sistemului educațional.

 Profesorii afirmă că petițiile le-au fost ignorate de Ligia Deca

„Petiția recentă, a treia la număr- toate fiind ignorate de dumneavoastră - a profesorilor solicită eliminarea obligativității susținerii examenului pentru cei care au obținut deja nota 7. «Cei care au obținut nota 7 nu ar trebui să susțină examenul anual, decât dacă doresc să-și îmbunătățească nota», se afirmă în petiție.

Această petiție reprezintă apelul profesorilor pentru schimbarea unui sistem inechitabil. Deși este înțeleasă necesitatea unui concurs pentru accesul în educație, nu este normal ca aceleași cadre didactice să fie obligate să participe anual, indiferent de vechime și de rezultatele anterioare. Profesori cu gradul I și cu rezultate excelente trebuie încă să susțină acest concurs, chiar și cu nota 10, fără a li se oferi o finalitate clară”, se mai arată în scrisoare.

  „«Expirarea» unei note nu are nicio justificare pedagogică”

Profesorii cer ca cei care au luat o dată sau de două ori minimum nota 7 să nu mai fie nevoiți să susțină concursul anual.

„Solicităm ca aceia care au obținut o dată sau de două ori minimum nota 7 să fie scutiți de concursul anual. Condiția promovării acestui concurs - obținerea notei 7 la proba scrisă - este impusă de metodologia concursului de ocupare a posturilor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar și trebuie respectată. Totodată, «expirarea» unei note nu are nicio justificare pedagogică, iar perioada menționată în metodologie este irelevantă, deoarece, din cauza unei gestionări deficitare a posturilor didactice, candidații, indiferent de notă, sunt nevoiți să participe la concurs. De asemenea, termenul «suplinitor» pentru profesorii care au susținut concursul național de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante/ rezervate și au obținut minimum nota 7, potrivit metodologiei, nu este unul corect folosit, având rolul de a crea confuzii în spațiul public. Acești profesori au promovat un concurs național de angajare, concurs care este total diferit de cel de suplinire, unde pot participa și persoane necalificate. 

 Această practică este descurajatoare, afectează stabilitatea contractuală și continuitatea didactică, afectând negativ atât profesorii, cât și elevii în procesul didactic.

 Educația stă la baza oricărei societăți și a procesului de modernizare. Unul dintre principiile educației este cel al echității. Astfel, doamna ministru al educației, Ligia Deca, considerăm că este atât inechitabil, cât și aberant, ca majoritatea posturilor să se ocupe tot de către cei care deja beneficiază de un post în sistemul de învățământ preuniversitar înaintea concursului de ocupare, după cum îi spune și numele. Acest lucru descurajează tinerii pregătiți să urmeze calea învățământului și transformă  un concurs de angajare într-un circ mediatic și un factor destabilizator pentru învățământul preuniversitar. Prin urmare, solicităm ca toate posturile eliberate pe parcursul anului școlar să fie scoase la concurs pentru a putea vorbi despre o concurență și despre un act didactic performant”, susțin profesorii.

 „Implementați și respectul pe care acele țări îl acordă profesorilor”

Cadrele didactice au invitat-o pe Ligia Deca la un dialog „pentru a putea îmbunătăți sistemul de învățământ preuniversitar și pentru a aduce predictibilitate tuturor factorilor implicați în procesul educațional”.

„După cum medicii nu trebuie să se gândească la aspectele financiare când tratează pacienții, așa nici profesorii, care promovează concursul de ocupare a posturilor didactice vacante/ rezervate în învățământul preuniversitar, nu ar trebui să aibă contract pe un an, în condițiile în care aceștia pregătesc elevii, viitorii adulți, pentru o societate aflată într-o permanentă schimbare. O țară care se respectă își respectă și profesorii. Dacă tot doriți să implementați măsuri din sistemul de învățământ caracteristic altor țări, atunci implementați și respectul pe care acele țări îl acordă profesorilor.

În încheiere, doamna ministru al educației, Ligia Deca, deși ați ignorat toate mesajele noastre pe rețele sociale, și nu numai, vă invităm la un dialog pentru a putea îmbunătăți sistemul de învățământ preuniversitar și pentru a aduce predictibilitate tuturor factorilor implicați în procesul educațional. Sperăm ca de data aceasta să nu mai ignorați mesajul nostru și să fiți deschisă la un dialog, deoarece comunicarea este cheia respectului și a succesului”, au mai transmis profesorii.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite