Strigătul de disperare al suplinitorilor din învățământ: Profesori de 10, obligați să susțină Titularizarea ani în șir. Drama Iuliei
0Mii de suplinitori au semnat o petiție prin care cer ca profesorii care iau note mari la Titularizare, dar nu-și găsesc un post de titular în sistem, să nu mai fie obligați să susțină examenul an de an.
Iulia, profesoară de Limba română din Prahova, a dat examenul 4 ori in 7 ani, în restul fiind în concediu de creștere a copilului. La cel mai recent concurs, a avut media 9,14, însă și în anul școlar următor va fi tot suplinitor. Iar la anul va fi nevoită să treacă din nou prin emoțiile unui nou examen stresant, deși și-a demonstrat capacitatea atât la clasă, cât și la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice. Alături de alți 300 de profesori - unii dintre aceștia au dat examenul de 10-15 ori și au luat note maxime -, ea trage un semnal de alarmă asupra acestei situații bizare, care îi menține permanent într-o stare de incertitudine profesională și care îi determină pe oamenii bine pregătiți să părăsească sistemul de învățământ.
Iohannis a ținut un post blocat timp de 27 de ani
Aceștia au inițiat o petiție prin care cer ca profesorii suplinitori să nu repete anual examenul, dacă au luat note peste 7, dar și ca toate posturile vacante să fie deblocate și scoase la concurs. Exemplul perfect al acestei situații strigătoare la cer este cel al președintelui Kalus Iohannis, care a ținut blocat postul de titular la un liceu din Sibiu timp de 27 ani, după care a cerut pensionarea!
Gestionarea deficitară a posturilor vacante din învățământul preuniversitar determină repetarea acestui concurs, indiferent de rezultatul candidatului, ceea ce îl transformă într-un concurs fără finalitate, acuză dascălii. De asemenea, actuala formă de organizare a concursului, numit în trecut „titularizare", duce la o nesiguranță din partea profesorilor suplinitori, afectând în mod indirect elevii în procesul didactic prin schimbarea repetată a cadrelor didactice.
Ce se cere prin petiția profesorilor
Peste 4.000 de persoane au semnat deja petiția, în câteva zile de la lansare. Dar să vedem ce solicită profesorii suplinitori, în adresa cu care vor merge mai departe, la Ministerul Educatiei.
„Conform Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și Legii educației naționale nr. 198/2023, examenul de titularizare este esențial pentru asigurarea calității în educație. Totuși, considerăm că profesorii care au demonstrat competențe adecvate prin obținerea notei 7 sau mai mari nu ar trebui să fie obligați să repete examenul anual, doar din cauza lipsei posturilor vacante.
Noi, suplinitorii cu note mari la concursul de titularizare, dorim să aducem la cunoștința dumneavoastră următoarele solicitări pentru îmbunătățirea sistemului educațional și susținerea activității noastre profesionale:
1. Eliminarea obligativității susținerii examenului pentru cei care au obținut, de-a lungul timpului, nota 7, menționată în metodologia de concurs de altfel.
Suplinitorii care au obținut o notă de 7 la examenul de titularizare nu ar trebui să fie obligați să susțină examenul anual, decât dacă doresc să își îmbunătățească nota. Considerăm că o notă de 5 obținută în anul curent nu ar trebui să prevaleze asupra unei note de 10 obținute în anii anteriori.
În prezent, există suplinitori care anual au avut note peste 7, uneori chiar 10, și care, din lipsa unui post titularizabil, susțin acest concurs de 10-15 ani. Această modificare va recunoaște meritele și competențele acumulate de suplinitori de-a lungul timpului.
2. Stabilirea unei perioade de valabilitate. Adică: nota obținută la examenul de titularizare să fie valabilă pentru o perioadă nedeterminată. Dorim ca profesorii să NU mai fie obligați să susțină din nou examenul, dată fiind lipsa posturilor vacante / titularizabile în învățământul preuniversitar.
3. Crearea unui sistem prin care profesorii care au obținut nota de titularizare, conform metodologiei în vigoare, dar nu au găsit posturi vacante, să aibă prioritate la ocuparea posturilor temporare și la angajarea pe perioade determinate.
4. Deblocarea posturilor și scoaterea la concurs a tuturor orelor vacante;
Este imperativ ca toate posturile vacante să fie deblocate și scoase la concurs. De asemenea, solicităm ca orele la plata cu ora să fie scoase și acestea la concurs, și să nu mai fie atribuite titularilor școlilor decât după începerea anului școlar, atunci când nu a venit niciun profesor pentru a le ocupa. Această măsură va contribui semnificativ la stabilitatea suplinitorilor și la asigurarea unei continuități în procesul educațional. Elevii vor beneficia enorm de această stabilitate, având posibilitatea de a lucra cu același profesor, ceea ce va permite construirea unei relații de încredere și asigurarea unei dezvoltări academice și emoționale coerente. Pentru a fi eficienți la clasă și pentru a ne menține optimismul și angajamentul, este esențial să nu ne confruntăm cu incertitudinea zilei de mâine.
5. Desființarea inspecțiilor speciale de la clasă pentru suplinitorii care deja predau în sistem;
Propunem eliminarea inspecțiilor speciale de la clasă pentru suplinitorii care deja predau în sistem și care au obținut definitivatul și gradele didactice. Aceste inspecții ar trebui să fie rezervate doar pentru absolvenții care doresc să intre în sistemul de învățământ, iar rezultatul acestora să nu mai influențeze nota finală, ci să fie evaluat doar pe baza unui calificativ admis/respins.
Consecințele repetării anuale a examenului:
1. Obligarea profesorilor să susțină examenul anual crește stresul și incertitudinea profesională, afectând moralul și eficiența acestora.
2. Este o risipă de resurse și timp pentru cadrele didactice care ar putea fi utilizate pentru perfecționare și pregătirea cursurilor.
3. Repetarea acestui concurs determină oamenii bine pregătiți să părăsească acest sistem, care nu oferă o situație materială stabilă, ceea ce duce la un regres al actului didactic”.
Cifre și situații care dau fiori
* Anul acesta s-au înscris peste 37.500 candidați la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă, a anunțat Ministerul Educației. A crescut și numărul de posturi titularizabile, dar acest lucru a fost provocat de titularizare pe jumătate de normă, după cum a explicat ministra Educației, Ligia Deca.
* Profesoara Nina Vasile a explicat ce înseamnă statutul de cadru didactic suplinitor în sistemul de învățământ românesc: „Când un om aude «suplinitor», se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea, nu se descurcă”.
* În județul Dolj, de exemplu, anul acesta la geografie au fost 28 de candidați și niciun post titularizabil. La limba engleză, au fost 52 de candidați și zero posturi titularizabile.
* Conform Edupedu.ro, în anul școlar închieat s-a înregistrat cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România: aproape 44.600 de cadre didactice au fost angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024.