REZULTATE BAC 2014 Ce arată notele de la Bacalaureat şi povestea elevei de 10 de la Vianu: Bac-ul, „o iluzie pentru roboţei”
0Astăzi, la Adevărul Live am discutat despre rezultatele parţiale şi abandonul de la Bacalaureat 2014, unde rata de promovare a fost de 59,25% înainte de contestaţii. De asemenea, în platou a fost invitată şi Camelia Popescu, eleva de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu" din Capitală care a luat 10 pe linie la Bac anul acesta şi e deja admisă la Cambridge.
Principalele declaraţii:
Stanca: Au fost subiectele mai uşoare, dar intrăm şi în normalitate, pentru că nu toţi elevii trebuie să ia Bac-ul dacă nu-şi doresc asta, nu e obligatoriu să ai o diplomă de Bac ca să fii un bun meseriaş, de care e mare mare nevoie în societate. Pentru ei sunt şcoli profesionale, şcoli tehnice etc. E firesc să fie aşa, deci ne îndreptăm spre normalitate. Aşa că putem spune că mulţi dintre elevi consideră că nu mai au nevoie de o diplomă de Bac.
Troie: Nu trebuie să ne întoarcem la nivelul de promovare 100% dinainte de 89, sau 87% până la introducerea sistemului de camere video, acele procente erau absolut mincinoase şi care nu reflectau o realitate. Întrebarea fundamentală nu e procentul, dacă e mare sau mic. Cu ce comparăm? Mulţi se raportează la 100% dinainte de 89. Dar întrebarea e dacă e real, daca e conform cu realitatea.
Abandonul la Bac:
Troie: e un trend în ultimii ani, elevii spun că nu le trebuie această diplomă, spun că nu au ce face cu ea, nu au competenţele necesare.
Lumea a început să înţeleagă că eforul de a obţine o diplomă e prea mare pentru avantajele. Pot să se angajeze şi fără diplomă. Noi în continuare vrem ca 100% să ia Bac-ul, dar ei nu mai vor, noi cam asta facem acum, îi forţăm, în toate felurile să ia Bac-ul, dar ei nu mai vor. Cei care iau 10 ştiu foarte bine ce vor, dar din punct de vedere statistic sunt foarte puţini, doar vârfuri, dar ce facem cu media? Ei nu vor, dar noi tragem de ei, aşa cum ei au fost obligaţi să intre la liceu, deşi poate era mai bine să meargă la profesională. E o paradigmă. o mentalitate a părinţilor care trebuie schimbată.
În mod clar, gradul de dificultate a scăzut. Procentul de 59% de acum pune în aceeaşi oală liceele tehnologice cu cele teoretice. Se spune că cele teoretice au 85-95% rate de promovare, fiind mai mici la tehnologice. Vrem procente mari cu orice preţ şi nu e corect. Nu vrem să vedem realităţi total distincte.
Avem şcoli pentru profesori şi nu profesori pentru şcoli, e valabilă şi acum afirmaţia lui Caragiale.
Camelia: Cred că ideea de promovare la Bacalaureat e o iluzie, pentru că subiecte sunt din ce în mai uşoare, care vizează nişte roboţei, care învaţă foarte multe în liceu. Tu trebuie să ştii să-ti validezi şi să-ţi foloseşti munca singur. Cei care abandonează cred ca nu sunt interesaţi sau au o variantă mai bună pentru ei, cred că îşi cunosc forţele şi se gândesc ca nu vor reuşi.
Stanca: Există şi mulţi tineri care nu ştiu ce vor. Sunt din ce în ce mai mulţi elevi care nu ştiu către ce să se îndrepte, e o derută care cred că ţine şi de societatea în care trăim, e o Românie care încă n-a regăsit pe sine.
Camelia: A fost foarte foarte uşor la matematică . A fost jignitor pentru cât de mult ne-am pregătit. Toţi din liceele de elită spun că a fost uşor, dar procentul arată că au fost elevi care au considerat că au fost dificile. La Română, a fost uşor şi frumos, dar nu mă aşteptam să iau 10, se ia foarte greu. La informatică, a treia probă, a fost un nivel mediu şi cred că e foarte bine aşa.
Relaţia dascăl-elev
Stanca: Ne-am îndrăgostit una de alta încă din clasa a IX-a. Întâi sufleteşte, apoi am remarcat talentul ei la literatură şi a ajuns să iubească literatura cum o fac puţini oameni în ziua de azi, deşi nu urmăreşte un traseu umanist. Un talent deosebit, dar şi foarte multă muncă. M-am bucurat că toată investiţia mea a fost încununată cu 10 la Bac. Un copil serios, cu atitudine reverenţioasă şi care îţi umple sufletul de bucurie.
Ne-am pregătit în fiecare sâmbătă pentru olimpiadă, cred că am stat şi şase-şapte ore şi rezista eroic. Când e pasiune, timpul nu mai este o povară.
Camelia: Bunica mea a fost profesoară de limba şi literarua română şi am avut mereu cărţi în bibliotecă şi mi s-a părut foarte firesc să citesc.
Stanca: Reuşea să înţeleagă informaţii din materia de facultate, de la cursuri de facultate. Citea foarte mult şi din literatura universală, ceea ce nu fac mulţi.
Când am început să studiez limba franceză, în clasa a V-a, mie mi-a plăcut foarte mult profesoara de franceză şi atunci am luat decizia de a deveni profesoară. La repartiţie eu primisem un loc de muncă la birou, am renunţat şi am făcut schimb cu cea după mine şi am plecat la Constanţa doar ca să pot preda. Mi-a fost foarte greu să iau o decizie atunci, deci îmi imaginez cât de greu le e celor de clasa a XII-a. Nu regret că am optat pentru această profesie. Ieri dimineaţă, când mi-a spus Cami rezultatul la Bac, eram ca un îngeraş prin casă, eram plină de bucurie, sunt nişte satisfacţii care merită tot efortul.
Camelia: Nu m-aş fi dus la olimpiadă fără doamna profesoară, nu credeam că pot, dar mi-a dat încredere că o să reuşesc şi asta mi-a folosit foarte mult la Bac - a fost ultima întâlnire profesionistă cu Limba şi literatura română.
Cum a ajuns la Cambridge
Camelia: Am ales o universitate din străinătate pentru că acolo sunt mai multe oportunităţi decât aici, iar Cambridge e foarte bine cotată. Eu am crescut în mediul competitiv de la Vianu, chiar din clasa a V-a, şi am vrut sa încerc şi eu. Mi-a plăcut cultura engleză şi sunt europeni, cred că sunt mai aproape de noi.
O să merg la Colegiul Claire, la Economie. Ştiu că vor fi cursuri care implică foarte multă matematică, pentru că economia e o matematică aplicată, o să fac şi puţină istorie, politică, sociologie, dar 80% învăţăm diverse tipuri de matematică.
Deja mi-am cunoscut viitorii colegi internaţionali, dar şi pe cei din România, mulţi au fost colegi cu mine la Vianu, şi preşedintele comunităţii de români de acolo este din Vianu. Sunt sigură că mă voi integra şi că voi da peste oameni drăguţi şi deschişi care vor să înveţe ca mine.
Cred că nu aveam aici aceleaşi oportunităţi. Cred că voi da acolo peste oameni la fel de pasionaţi ca mine să înveţe. Cred că voi continua cu studiile, nu mă voi opri la licenţă. Abia aştept să fac internship-uri în timpul verii, ca să văd la ce ma pricep.
Pot fi un om complet şi asta îmi doresc să fiu şi simt că economia e atât de pragmatică pentru că reuneşte atât matematica, cât şi pasiunile mele umaniste, asta am scris în eseul de aplicare la Cambridge.
Troie: Şi noi avem elevi la Cambridge. Universităţile noastre ar trebui să ia foarte mult aminte cam cum gândesc cei de afară pregătirea studenţilor, ei văd o interconectare de domenii. Noi suntem exageraţi cu supra-specializarea. Ei au o mixtură foarte bună.
Invitaţii din platou sunt directorul adjunct de la Colegiul Naţional "Sf. Sava" din Bucureşti, Adrian Troie, profesoara de limba română Ecaterina Stanca şi eleva sa, Camelia Popescu, una dintre cei trei elevi din Bucureşti care au luat 10 la Bac. Camelia a fost eleva profesoarei Stanca la Colegiul Naţional de Informatică "Tudor Vianu" din Capitală.
Împreună vom dezbate rezultatele de la Bacalaureat de anul acesta, fenomenul abandonului de la Bac şi, desigur, Camelia ne va povesti cum a ajuns să fie o elevă de 10 la Bac şi să fie admisă la Economie, la Cambridge.
Rezultatele de la Bac 2014
În această sesiune au promovat 59,25% dintre absolvenţii de clasa a XII-a. Rezultatul este superior cu 4 procente celui consemnat în aceeaşi perioadă a anului 2013 (54,4%). Procentul de promovare pentru promoţia curentă este de 67,61%, cu 4,5% mai mare faţă de anul 2013 - 63,1%. În rândul celor promovaţi, cele mai multe medii au fost înregistrate pe segmentul 8 - 8.99: 25.423. La nivelul întregii ţări, s-au înregistrat 104 medii de 10.
Pe judeţe, cel mai ridicat procent de promovare s-a înregistrat în judeţele Brăila (77,82%,) Cluj (73,91%) şi Iaşi (73,67%). Cea mai scăzută rată de promovare s-a înregistrat în judeţele Ilfov (27,93%), Giurgiu (38,14%) şi Teleorman (44,10%).
Pe discipline, situaţia arată astfel: la proba scrisă de Limba şi literatura română E)a), din totalul celor 137.182 de absolvenţi, 108.234 (78,90%) au obţinut medii peste 5. La proba scrisă de Limba şi literatura maternă E)b), din totalul celor 6.658 de absolvenţi, 6.285 (94,40%) au obţinut medii peste 5. La proba scrisă obligatorie a profilului E)c), din cei 137.677 de absolvenţi, 107.003 (77,72%) au reuşit să obţină medii peste 5, iar la proba scrisă la alegere a profilului şi specializării E)d), din cei 138.161 de absolvenţi, 111.005 (80,34%) au obţinut medii peste 5.
Din totalul celor 161.682 de absolvenţi înscrişi, s-au prezentat 151.294. Alţi 10.388 de candidaţi au absentat. Dintre cei 151.294 de elevi prezenţi, 122.590 aparţin promoţiei curente, iar 28.704 provin din promoţiile anterioare. 275 de absolvenţi au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă. Subliniem că din totalul absolvenţilor de clasa a XII-a din promoţia curentă, înmatriculaţi în unităţile de învăţământ la începutul anului şcolar 2013-2014, 73% au participat la examenul de Bacalaureat, sesiunea iunie - iulie 2014, cu două procente mai mult decât în sesiunea iunie - iulie a Bacalaureatului 2013.