Proiectele de legi ale educației, pe masa Guvernului

0
Publicat:

Aprobarea proiectelor de legi ale educației în Guvern este așteptată pentru 23 martie, după care vor fi înaintate Parlamentului spre dezbatere și aprobare, potrivit declarațiilor făcute joi, în urma ședinței Executivului.

Noile proiecte de legi ale educației au ajuns la Guvern Foto: Shutterstock
Noile proiecte de legi ale educației au ajuns la Guvern Foto: Shutterstock

Astăzi, într-adevăr, pachetul legislativ intră într-o nouă dinamică, aceea a avizării în cadrul Guvernului, interministerială, legile sunt publice de la data de 27 februarie, astfel încheindu-se întreg procesul de consultare publică. Am clarificat deja principalele direcţii de reformă. Pe scurt, în primul ne dorim ca tot ce se investeşte în educaţie să fie vizibil apoi în valoarea adăugată pe care o vedem în clase şi în competenţele pe care copiii şi tinerii le obţin. Ne dorim să investim, suplimentar, peste tot unde este nevoie, definim aşa numitele zone defavorizate care vor deveni prioritare în alocările bugetare. Practic, niciun elev, niciun copil, niciun tânăr nu vor rămâne în urmă”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca, după ședința de Guvern.

”Aștept sprijinul coaliției și în Parlament”

Potrivit oficialului, cele două proiecte de legi – pentru învățământul preuniversitar și pentru învățământul superior – vor schimba în mod fundamental în bine educația din România.

”Avem datoria şi responsabilitatea de a oferi ţării noastre o generaţie de tineri educaţi, capabili să se integreze în societatea de acum şi societatea viitorului, să fie motorul unei economii dezvoltate şi să fie cetăţeni activi. Pentru asta avem nevoie de un sistem educaţional echitabil şi de calitate, iar măsurile pe care proiectele le propun, reformele, sunt bazate pe viziunea România Educată şi au fost îndelung dezbătute şi aş spune aşteptate la nivelul societăţii”, a mai spus Deca.

Ministra a enumerat cei trei piloni pe care – în viziunea ei – se sprijină învățământul preuniversitar: creșterea calităţii în educaţie şi reducerea analfabetismului funcţional; creşterea incluziunii, echităţii şi reducerea abandonului şcolar, şi ”integrarea tuturor lecţiilor pe care le-am învăţat împreună în perioada pandemiei şi a altor situaţii de criză, pe care ţara noastră l-a traversat în ultimii ani”.

Cât privește proiectul de lege pentu învățământul superior, a mai spus Deca, acesta urmărește întemeierea de comunități universitare bine ancorate în somunitatea internațională, inclusiv prin mobilităţi susţinute de financiar şi prin proiecte de colaborare în zona academică şi în zona cercetării. ”În condiţiile în care aproape unu din doi studenţi abandonează studiile universitare, mai ales în prima parte a programelor, propunem măsuri adecvate pentru a combate acest fenomen şi pentru a orienta mai bine tinerii pe parcursul lor academic. Consolidăm învăţământul centrat pe student, inclusiv participarea tinerilor în procesele decizionale, definim mai bine noţiunile de integritate şi etică universară şi întărim procesele prin care asigurăm aceste valori în sistemul de învăţământ superior, iar universităţile sunt susţinute pentru adaptarea la nevoile din piaţa forţei de muncă”, a dat asigurări oficialul.

Ligia Deca a mai spus că se aștepată la sprijinul coaliției pentru legile educației să fie evident și în Parlament. Dacă aceste legi vor fi adoptate până la finalul acestui an școlar ele vor intra în vigoare din toamnă.

Evaluarea la 5 materii: ”Nu există consens”

Ministrul Ligia Deca s-a pronunțat și cu privire la propunerea sindicatelor profesorilor ca Evaluarea Națională să fie organizată la cinci materii, substituind astfel un al doilea examen suplimentar de intrare la liceu, posibilitate prevăzută în noul proiect de lege. Oficialul a spus că propunerea a fost făcută marți, la o zi după întrunirea Comisiei de Dialog Social și că, în aceste condiții nu a putut fi discutată cu toți actorii din sistemul de educație. „În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după Evaluarea Națională”, a precizat Deca.

În cursul zilei de joi, un comunicat comun al Consiliului Național al Elevilor și Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți referitor la acest subiect. ”Ce ar putea implica EN la 5 materii? Planurile-cadru ar trebui să aibă prevăzut un nou trunchi comun care să corespundă nevoilor acestui de examen. Automat, primul lucru care ne vine în minte când abordăm acest subiect sunt meditațiile. Cum ne vom putea asigura că elevii sunt pregătiți? Consiliul Național Elevilor și Federația Națională a Părinților se opun cu fermitate acestei abordări asupra examenului de evaluare națională, luând în calcul modul în care aceasta încurajează meditațiile plătite prin complexitatea ei”, se arată în comunicat.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite