Părinții: Milităria jos din pod în școli!

0
Publicat:

Centre de reeducare pentru elevii violenți, cere Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Părinților. Pentru că, spune acesta, informarea și acțiunile de prevenție nu vor opri sub nicio formă violența.

Violențele în școală au devenit tot mai numeroase Foto: Shutterstock
Violențele în școală au devenit tot mai numeroase Foto: Shutterstock

„Centrul de reeducare/recuperare nu înseamnă că un elev merge la închisoare. Trebuie să înțelegem că întotdeauna vor exista situații duse la extrem. Informarea și prevenția, sub nicio formă, nu vor opri violența. Vor reduce fenomenul, dar nu vom ajunge la ZERO cazuri. Da, ele reprezintă baza, avem nevoie de ele în proporție de 100%. Centrele de reeducare, trebuie să fie gândite nu ca instrumente de persecuție, ci ca mijloace care pot ajuta în mod real. Dacă nu vom înțelege că pentru situația cazului de la Creangă este nevoie de răspundere proporțională, și dacă vom continua să ignorăm acest aspect, atunci nu vom face niciun progres. Un centru poate însemna o activitate suplimentară chiar la nivelul școlii, unde CJRAE/CMBRAE poate ajuta cu specialiști calificați. Poate veni și de la Siguranța Școlară, și de la ANA (în funcție de context), de oriunde poate ajuta. De asemenea, poate face muncă în folosul comunității. Altfel, vom mai vedea cuțite, sex oral, chiar și mimat, și cine mai știe ce”, a atras atenția acesta pe pagina sa de socializare.

Sancțiuni ”în oglindă”

Cristache mai spune că, la discuțiile din Parlament, pe marginea noilor proiecte de legi ale educației, a cerut aplicarea sancțiunilor în oglindă, atât pentru elevi, cât și pentru profesori: „Pentru toți. Pentru că sunt profesori care nu au ce căuta în sistem”. Reprezentantul părinților invită la o școală bazată pe reguli nu doar „pe frumoasa și nesfârșita teorie”

Sindicatele afiliate Federației ”Spiru Haret” au propus, tot în contextul acestor discuții ca elevii cu abateri disciplinare grave să fie sancționați cu reintroducerea exmatriculării temporare 3-5 zile sau definitive, cu modificarea corespunzătoare a obligativității învățământului, reînființarea centrelor de reeducare școlară, amenzi pentru părinți proporționale cu gravitatea faptei elevului, iar nota la purtare să fie luată în calcul la admiterea la liceu sau la Bac. Sindicaliștii mai cer înființarea posturilor de consilieri școlari – în fiecare școală câte unul -  fără obligație de catedră, doar cu atribuții și competențe clare în privința elevilor care trec prin dificultăți în familie, criză de identitate sau de adaptare la mediul școlar.

Totodată, e nevoie de normarea posturilor de paznici care să îi poată controla pe elevi în ghiozdan de urgență prin sondaj sau în caz de suspiciune privind deținerea de arme albe petarde sau droguri.

Alte două propuneri avansate de sindicate sunt obligativitatea de a instala camere video în toate sălile de clasă, holuri și curtea școlii, iar filmările să poată fi utilizate atât ca probe în cadrul cercetării disciplinare, cât și de către organele abilitate ale statului și inactivarea telefoanelor mobile la întrarea în școală și pe tot parcursul orelor.

Deca: Nu cred că ne trebuie centre de reeducare

Marți, după ședința de Guvern, ministrul Educației, Ligia Deca, a comentat propunerile sindicatelor pentru a opri violența în școli, declarându-se de acord cu o exmatriculare temporară a elevului și cu pornirea camerelor video în sălile de clasă astfel încât înregistrările să poată fi folosite în cazul unor incidente. Exmatricularea pe o perioadă de 5 zile nu ar fi rea, a spus Deca, dacă această măsură ar fi însoțită de consiliere și de „anumite acţiuni pe care elevul şi familia ar trebui să le facă”.

Cât privește centrele de reeducare ministrul s-a arătat rezervat: „Nu cred că ne trebuie segregare de tip centre de reeducare, aşa cum existau în perioada de dinainte de 1989. Cred că în deceniile care au trecut am văzut că există soluţii mult mai eficiente pentru reabilitarea elevilor”.

De aceeași părere este și prof.dr. Daniel David, psiholog, rectorul Universității ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, președintele Asociației Psihologilor din România. Acesta spune că până la exmatricularea elevului ar trebui să punem în practică o normalitate psihopedagogică. Studiile și ghidurile de bune practici emise de instituții profesionale de referință precum Organizația Mondială a Sănătății  și Asociația Psihologilor Americani, mai spune acesta, recomandă centrarea pe prevenție și gestionarea eficientă a agresivității în mediul școlar. Astfel, se recomandă școlilor să dezvolte leadership, să aibă politiciși să aplice măsuri coordonate ca răspuns la violențele școlare, să colecteze date și să monitorizeze schimbările care au loc în timp, să introducă activitățile de prevenție în programa de bază și să-i instruiască pe profesori referitor la modalitățile de răspuns atunci când apar situații de criză. Și nu în ultimul rând, să implice părinții și comunitatea în această ecuație a violenței.  

Ministrul Educației a promis o procedură de management al cazurilor de violenţă în şcoli, în două săptămâni

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite