Elevii nu vor în camera de detenție: „Școlile nu ar trebui să încurajeze pedeapsa”

0
Publicat:

Camera de detenție îi poate face pe elevi să se raporteze negativ la școală, iar cei care ajung să fie pedepsiți ar putea fi stigmatizați sau chiar excluși, a transmis Consiliul Elevilor din București.

elevi in sala de clasa
Școlile nu sunt obligate să înființeze o cameră de detenție. Sursa foto: arhivă

Elevii bucureșteni consideră detenția una dintre măsurile drastice ale unui sistem educațional care se confruntă cu „deficiențe fundamentale”.  Ei sunt de părere că, înainte de a-i pedepsi, dascălii au datoria de a preveni comportamentele neadecvate la ore. „Ar trebui să abordăm cauzele reale ale comportamentului inadecvat, cum ar fi lipsa de sprijin emoțional, problemele sociale și lipsa unei educații adecvate”, au transmis ei. 

„Școlile ar trebui să încurajeze dialogul, nu pedeapsa”

Sala de detenție, „deși poate fi văzută ca o soluție pe termen scurt a problemelor comportamentale, nu abordează substratul emoțional al acestora”, sunt de părere elevii.  Detenția, mai consideră aceștia, poate crea resentimente”. „În loc să se bazeze pe pedepse, școlile ar trebui să încurajeze dialogul, consilierea și alte metode care să ajute elevii să își dezvolte abilități de gestionare a emoțiilor și comportamentului”.

De asemenea, mai spun elevii, este esențial să luăm în considerare efectul pe termen lung al utilizării detenției. „Elevii care petrec mult timp în aceste săli pot ajunge să fie stigmatizați sau excluși, ceea ce poate agrava problemele lor de comportament și poate duce la abandonul școlar, problemă cu care România se confruntă. În schimb, o abordare care pune accent pe integrarea elevilor în comunitatea școlară și pe suportul personalizat poate avea rezultate mult mai bune”, consideră elevii bucureșteni. 

„Revenim la educația cu biciul”

Iuliana Constantinescu, președinta Asociației Părinților din cadrul Liceului „Lucian Blaga” din București a precizat pentru Adevărul că se revine la educația cu biciul. „Observ dorința de a începe să-i pedepsim excesiv pe copii. Mi se pare că ne îndreptăm foarte mult în direcția aceasta, de a găsi metode de sancțiune, în condițiile în care generațiile de azi nu mai pot fi educate cu biciul și în condițiile în care nu facem nimic pentru a preveni violența și agresivitatea în școli”, consideră părintele. „Noi nu avem spațiu în școli pentru a amenaja cabinete de consiliere școlară, nu avem suficienți consilieri școlari care să stea de vorbă cu copiii, să-i sprijine, să-i susțină. În schimb, ne interesează unde îi vom pedepsi pe cei obraznici. Nu ne interesează de ce am ajuns în situația de a fi nevoiți să-i pedepsim și nici cum să rezolvăm problema aceasta”, a mai declarat aceasta Iuliana Constantinescu. 

Acea cameră de detenție, a mai spus părintele, nu vine la pachet cu ceea ce oferă celelalte sisteme de educație, cele din străinătate. Un copil care va ajunge în acea sală nu trebuie să fie doar pedepsit și atât. El trebuie să beneficieze și de consiliere, să se intervină în acest sens cu specialiști, trebuie ca el să înțeleagă de ce a ajuns acolo și să fie sprijinit să-și schimbe comportamentul”.

Teama părinților: profesorii ar putea face abuzuri 

Din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele pot fi trimiși într-o altă sală sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Măsura nu este însă una obligatorie: fiecare școală decide dacă va înființa această sală de detenție, iar acest lucru depinde într-o mare măsură de spațiul de care dispune. 

În Statutul elevului nu sunt prevăzute nici situațiile concrete în care un profesor poate trimite elevul în acea sală. Ce înseamnă să fii obraznic? Ce înseamnă să deranjezi ora? Ce înseamnă să-ți deranjezi colegii? Aceste „definiții” nu sunt prevăzute în document. Este și motivul pentru care, se tem mulți părinți, profesorii ar putea abuza de această putere. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite