Camera de detenție, de la filmul Harry Potter - la Beverly Hills 90210. Director de liceu: „Va fi la mine în birou”
0Înființarea camerei de detenție rămâne, în continuare, unul dintre cele mai fierbinți subiecte de discuție pe grupurile de părinți. Însă, ce tot atâta tam-tam? Problema care a încins atât de mult spiritele, și-a găsit soluția. Directoarea unui colegiu de top din București vine cu o propunere inedită, care ar stinge instantaneu „incendiile” izbucnite pe internet. Și nu numai.
Dacă mulți părinți se tem că anumiți profesori ar putea abuza de noua putere și ar putea pedepsi elevi nevinovați, alții au adus în discuție o altă problemă: faptul că un elev dat afară de la oră va pierde din materia predată. Iar educația, după cum știm bine cu toții, este obligatorie până în clasa a XII-a.
De cealaltă parte a baricadei, profesorii au pus în discuție lipsa unui spațiu adecvat, dar și lipsa personalului care să preia și să supravegheze elevii. Toate aceste temeri au însă o soluție extrem de simplă care va fi pusă în aplicare la Colegiul I.L.Caragiale din București: „Camera de detenție va fi la mine în birou, iar eu voi fi cea care va sta cu elevii”, ne-a declarat directoarea liceului, profesoara Andreia Bodea. „Caragiale este un liceu mare, eu îmi permit luxul de a disponibiliza o sală și de a o amenaja. Însă, sunt școli unde acest lucru este imposibil, mai ales că nu vorbim de doi, trei copii. În această încăpere pot ajunge și 20 odată. Ce te faci atunci? Unde îi bagi pe toți?”
Detenție în biroul directorului: între plăcere și corvoadă
Deși recunoaște că nu duce lipsă de spațiu, cu personalul ar avea, însă, o problemă, recunoaște directoarea de la Caragiale. „Profesorul de serviciu este unul singur și dacă simultan sunt scoși doi elevi de la etajul patru, un elev de la etajul doi și doi de la parter, pe motiv că au deranjat orele, faceți un calcul simplu cât durează să se ducă omul acela să-i culeagă pe toți. Pe de altă parte, dacă îi trimiți singuri în camera de detenție, practic îi inviți să nu se ducă. De unde să știi tu, ca profesor, că ei chiar se duc unde au fost trimiși? Dar poate se opresc la toaletă să fumeze”.
Apoi, mai atrage atenția asupra unui aspect directoarea Bodea: în sala de detenție elevii se întâlnesc unii cu alții, cu prieteni sau amici. Și numai de învățat nu au chef. „De ce ar lucra ei la franceză, la română, la matematică dacă se găsesc unii cu alți acolo și oricum îi supraveghează, să zicem, un profesor de sport?”
Din aceste motive directoarea de la I.L.Caragiale și-a propus ca sala de detenție să fie amenajată chiar în biroul ei. „Biroul directorului este foarte încăpător. Avem și o masă de consiliu foarte mare unde elevii ar putea sta. Voi veni cu această propunere în Consiliul profesoral și, dacă se va aproba, așa vom proceda. Cine este dat afară de la oră vine și stă cu mine. E un mediu plăcut, mobilier frumos, aer condiționat, vor avea tot confortul. Eu, ca director, am un număr mai puțin de ore. Deci, voi avea timp să stau cu ei. Iar când va trebui să merg la clasă, va sta cu ei în biroul meu profesorul de serviciu sau altcineva. Vom vedea”.
În biroul directoarei vor avea loc discuții libere între profesor și elevi. „Eu iubesc foarte mult copiii și-mi place să vorbesc cu ei. Să ajungi să-ți cunoști elevii și dincolo de mediul academic, dincolo de materia pe care o predai și pe care ei o învață, mi se pare extraordinar. Este partea poate cea mai frumoasă a meseriei de dascăl. Cred că vor veni cu plăcere la aceste întâlniri mai ales elevii care mă cunosc, mă știu, al căror profesor sunt deja”.
Somn ușor în sala de detenție. Profesor: „Totul e aici pe bază de..somn”
Directoarea Andreia Bodea nu vede însă cu ochi buni această măsură de pedeapsă. Camera de detenție nu ar trebui să existe în școală însă este de acord că ar trebui implementate, totuși, niște sancțiuni, spune ea. „Eu aș fi procedat altfel: aș fi trimis elevul în zona de „muncă în folosul școlii”. Dar este impropriu zis muncă. De exemplu, l-aș fi trimis la bibliotecă să ajute la sortarea cărților și lucruri de genul acesta prin care elevul să se facă util, să nu fie pentru el o corvoadă. Ca-n filmul Harry Potter, dacă mai țineți minte cum erau sancționați elevii, cu diferite activități didactice în școală, în funcție de vârsta lor”.
Am dorit să aflăm și părerea unui profesor care, efectiv, va putea pune în practică această pedeapsă. Ruxandra Achim, profesor de Limba română, ne-a mărturisit că nici ea nu este de acord cu această cameră de detenție, iar asta dintr-un motiv foarte simplu: nu va avea nici un efect în ceea ce privește îndreptarea comportamentului copiilor. În schimb, propune dascălul, scăderea notei la purtare, care atrage după sine retragerea bursei, ar fi o soluție - drastică, ce-i drept - dar care chiar va funcționa.
„Îmi aduc aminte de serialul Beverly Hills 90210, unde camera de detenție era foarte trendy. Era chiar cool să ajungi acolo. Iar acolo se puneau la cale cele mai șmechere petreceri și alte chestii de genul acesta. Numai pedeapsă nu era să ajungi acolo! Hai să fim serioși! Eu vad această cameră de detenție ca pe o modalitate de a scăpa de o anumită oră, de un test pentru care elevul nu s-a pregătit sau pur și simplu nu are chef în acea zi de de acea materie. Și ce face? Îl enervează puțin pe profesor, acesta îl trimite în sala respectivă, nu-i pune absență iar elevul..ce face acolo? Doarme! Sunt convinsă de asta cu dormitul…că totul e aici pe bază de somn”.
Profesoara consideră acest scenariu ca fiind unul chiar amuzant, dacă nu ar fi foarte grav. „Tu, ca elev, să te tot plimbi într-o cameră de-a lungul zilei. Că poate nu are chef să participe la Limba română dar poate nici la matematică sau altă disciplină. Și atunci ce face? Stă toată ziua în detenție pentru că a fost dat afară de la toate orele din ziua respectivă?”, se întreabă dascălul.
Cât despre activitățile pe care, teoretic, le au acești elevi în sala de detenție, profesoara atrage atenția asupra unui lucru a care, cel mai probabil, nimeni nu s-a gândit. „Să asociezi studiul și mai ales lectura cu o pedeapsă..în contextul în care elevii citesc, la modul general vorbind, din ce în ce mai puțin, mi se pare cea mai mare greșeală, o modalitate extrem de eronată de abordare a lucrurilor. Elevul ar trebui pus să-și facă tema pentru ora următoare sau să primească fișe de lucru la materia la care lipsește pentru că a fost dat afară. Dar nu pus să citească! Mi se pare strigător la cer!”
Elevii ar trebui sancționați cu scăderea notei la purtare și retragerea burselor
Profesoara Ruxandra Achim propune, în locul acestei camere de detenție, sancționare elevilor cu nota scăzută la purtare. „Dacă nu sancționezi anumite comportamente, acestea vor deveni generalizate. Deci, trebuie să existe limite. O obrăznicie, o ținută indecentă, un comportament neadecvat ar deveni o normalitate. Motiv pentru care trebuie intervenit prin sancțiuni foarte clare, foarte bine țintite în așa fel încât să nu lase loc de interpretări”.
Dascălul propune scăderea notei la purtare mai ușor față de cum se procedează în prezent. „Să fie niște sancțiuni cuantificabile și care să-i lovească acolo unde îi doare mai tare: la buzunar, la bani. Nu respecți regulile, ai nota scăzută la purtare, nu mai primești bursă. Simplu. Ce caer de detenție? Să se ducă acolo să ce? Și să nu uităm totuși că școala este o instituție de învățământ, nu pușcărie”.
Camera de detenție, în opinia profesoarei Ruxandra Achim, este o măsură inutilă, care ar produce mai mult haos decât ordine și disciplină. „Probabil, cei mai mulți dintre profesori nici nu o vor pune în aplicare. Dar, chiar și așa, această măsură trebuie formalizată: să găsești profesori care să-i păzească pe copii. Să zicem că va fi profesorul de serviciu. Dar acesta are alte responsabilități. După ce că se plimbă în pauze prin toată școala, urcă și coboară etaje, merge în curtea școlii, îi caută pe elevii care fumează sau mai fac cine știe ce alte nebunii, într-o altă oră trebuie să-i păzească pe cei din sala de detenție. Apoi..să nu mai spunem că toată chestia asta de va împotmoli în birocrație, căci trebuie schimbate contractele de muncă și trecută și această nouă responsabilitate în fișa postului”.
Dascălul consideră că această măsură - înființarea camerei de detenție - provine dintr-o copiere stângace a unor modele din afară. Însă, ceea ce funcționează acolo nu este obligatoriu să funcționeze și la noi. „A făcut cineva o statistică să vadă pe termen lung care sunt efectele benefice ale unei astfel de camere? Adică..s-au rezolvat comportamentele necorespunzătoare, a învățat cineva ceva din treaba asta sau doar s-au odihnit elevii preț de trei ore? În ziua cutare dormim cu capul pe bancă”.