Cum trebuie tratată problema pierderilor de învățare provocate de pandemia de COVID. Sfatul unui expert
0Un nou studiu publicat la sfârșitul lunii ianuarie arată că progresul copiilor în materie de învățare a încetinit substanțial în timpul pandemiei, iar noile evaluări, realizate preponderent în țări dezvoltate, echivalează aceste pierderi cu o perioadă de circa 35% dintr-un an școlar.
Analiza publicată în Nature s-a bazat pe 42 de studii publicate între martie 2020 și august 2022 din 15 țări diferite cu venituri ridicate și medii (deși majoritatea datelor provin din SUA, Regatul Unit și Țările de Jos).
Cercetătorii au constatat că deficitele de învățare au fost mai mari la anumite materii, precum matematică, față de citire. Acestea au apărut la începutul pandemiei și au rămas constante.
Clare Wood, director al Centrului de Cercetare în Limbaj, Educație și Inegalități de Dezvoltare al Nottingham Trent University, a vorbit pentru publicația The Conversation, despre aceste date, dar și despre măsurile de recuperare care se impun post-pandemie, pe de o parte, și celelalte efecte majore cauzate de izolarea de elevi pe perioade îndelungate.
Așadar, potrivit acesteia, se pare că inițiativele menite să limiteze efectele negative ale închiderii școlilor, cum ar fi resursele de învățare online pentru școlarizarea la domiciliu, au reușit să stabilizeze impactul inițial al perturbării educației formale a copiilor.
În același timp, s-ar părea că nu au fost găsite încă modalități de a sprijini copiii să atingă realizările din perioada pre-pandemie, acest lucru fiind valabil în special pentru familiile cu venituri mici.
Provocările elevilor
Autoarea citată s-a întrebat dacă „este acesta modul corect de a gândi provocările cu care se confruntă elevii și profesorii lor?”. Ea a precizat că accentul prea mare pus pe eforturile de recuperare a pierderilor de învățare neglijează o altă problemă: mulți copii au fost afectați în mod fundamental de pandemie în alte moduri care le vor influența capacitatea de a învăța cu succes.
„De exemplu, în noiembrie 2022 am publicat un raport privind efectele pe care pandemia le-a avut asupra pozitivității, motivației de a învăța, rezilienței și auto-eficienței în rândul copiilor din etapa între 3-6 ani.”, a spus Clare Wood.
Aceasta a constatat că, deși toate aceste aspecte au fost afectate în mod negativ într-o anumită măsură, sentimentul de încredere de sine al copiilor a fost cel mai mult de suferit, rămânând la un nivel scăzut.
Ea îl citează pe un psiholog, Albert Bandura, potrivit căruia școala are un rol-cheie în clădirea încrederii de sine a copiilor: le oferă acestora un mediul necesar pentru a înțelege experiența succesului, le permite să urmărească felul cum alții, asemenea lor, receptează succesul, respectiv oferă soluții de abordare a reacțiilor negative cauzate de învățare, prin contactul cu profesorii.
În plus, potrivit acesteia, un al doilea mod în care se construiește încrederea este prin comparație socială; prin observarea altora ca noi care au succes.
„Acest lucru ne sporește sentimentul că și noi putem reuși. Izolarea socială cu care s-au confruntat copiii în timpul închiderii le-a limitat capacitatea de a vedea alți copii ca ei care se implică în învățare și de a se raporta la realizările lor.”, a declarat autoarea.
Acasă și la școală
Potrivit lui Clare Wood, unul dintre motivele pentru care, până acum, eforturile de recuperare post-pandemie nu au avut rezultatele așteptate poate fi acela că nu au fost luate în calcul suficient de mult efectele psihologice ale experienței din pandemie ale copiilor.
„Dacă dorim să vedem copiii reușind, în loc să discutăm despre „pierderi de învățare" și „rămas în urmă", trebuie să ne concentrăm o parte din eforturi pentru a-i învăța că pot avea încredere în capacitățile lor.”, mai spune experta.
Ea subliniază că profesorii și părinții pot face multe în sensul refacerii stării de bine și motivării copiilor, dacă au în vedere nevoile psihologice primare ale acestora — autonomie, mediu cu care să se relaționeze și care să le ofere experiența succesului.