Cum distruge Liviu Pop sistemul de Educaţie
0Şcoala începe în doar câteva zile, iar ministrul Educaţiei continuă să facă experimente atât pe elevi, cât şi pe dascăli.
În premieră naţională, copiii de clasa a V-a vor găsi în prima zi de şcoală pe bănci manuale de Sport, dar nu şi manualele disciplinelor importante, acestea fiind înlocuite, „momentan“ de un Compendiu. Tot din prima zi de şcoală, cei mai mulţi dintre copii se vor întoarce în şcoli fără avize şi autorizaţii de funcţionare.
Cu toate acestea, ministrul Educaţiei, Liviu Pop, are timp pentru alte activităţi. Printre altele să schimbe inspectorii şcolari generali din ţară care au fost puşi pe funcţii de foştii miniştri prin concurs. A schimbat deja aproape o treime dintre inspectori, punând în locul lor persoane controversate, conectate politic. Motivele invocate pentru înlocuiri au fost hilare. De pildă, un inspector – cel din Ialomiţa - a fost demis pentru presupuse greşeli ale celui din Arad. Altui inspector i s-a reproşat că nu şi-ar fi postat declaraţia de avere pe site. Au fost inspectori care au fost demişi sub pretextul că nu ar fi trimis rapoartele de audit privind sistemele de conducere şi control până pe data de 20 iunie. Cei demişi spun însă că le-ar fi trimis în timp util, dar la Ministerul Educaţiei documentele ar fi apărut înregistrate cu data de 21 iunie.
Inspectori şcolari „corigenţi“
Scandalul a luat şi mai mare amploare după ce s-a aflat cu cine au fost înlocuiţi cei demişi. Concret, printre noii inspectori numiţi prin delegaţie se află oameni care au picat chiar şi de trei ori concursul de numire pe post, cât şi foşti directori de şcoli care au fost demişi în urma unor controale ale autorităţilor.
Concret, în funcţia de şef al IŞJ Vrancea a fost numită Lauriana Ailincuţei, fost director al Liceului Pedagogic din Focşani, în perioada 2012-2015, de unde a fost demisă în urma unui control derulat de Ministerul Educaţiei. Inspectoarei Ailincuţei nu-i lipsesc conexiunile politice, aceasta fiind şi consilier PSD în Consiliul Local Focşani. O numire şi mai controversată a fost făcută la Buzău. Geta Burducea a fost unsă de Liviu Pop şefă peste învăţământul din judeţ, deşi a picat de nu mai puţin de trei ori concursul de inspector.
Ce îi recomandă pe oamenii lui Pop
Experţii spun că substratul „revoluţiei“ făcute de Liviu Pop la inspectoratele şcolare din ţară este unul politic. „Pe aceşti oameni îi recomandă vocea şi talentul, vorba filmului «B.D la munte şi la mare». Aceşti indivizi sunt performanţi doar pentru anumite grupuri politice, nu pentru sistemul educaţional. Este clar că respectivii nu posedă competenţele necesare odată ce au fost demişi de Ministerul Educaţiei în trecut sau au picat examenul de inspector de trei ori“, afirmă Gelu Duminică, sociolog cu experienţă în domeniul Educaţiei. De aceeaşi părere este şi Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei „Edu Cer“: „Sunt numiri strict politice făcute de şefii din filialele locale PSD. Aceştia execută ordinele venite de la minister. Este o politizare toxică a învăţământului. Elevii vor fi cei mai afectaţi“.
Daniela Vişoianu, preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie, crede că miza este una economică, iar cei afectaţi vor fi elevii. „Pare că ministerul şi-a securizat «câmpul tactic» pentru schimbări care urmează şi tind să cred că este posibil să fie vorba despre schimbări ale mecanismelor de finanţare. Am văzut deja că sindicatele propun renunţarea la modelul de finanţare care urmează elevul, ceea ce va întări puterea centrului asupra sistemului, implicit, şi pozitia sindicatelor“, crede expertul în Educaţie.
Manualul de Sport, vedeta sezonului
Până să demareze concedierea inspectorilor şcolari, actualul ministru s-a remarcat prin tipărirea manualului de Sport pentru elevii de clasa a V-a în condiţiile în care aceştia nu vor avea pe bănci, la începutul anului, manualele de Română şi de Matematică. Astfel, în timp ce profesorii de Sport vor fi instruiţi la sediile Inspectoratelor Şcolare cum să predea după noul manual, ceilalţi dascăli au aflat că vor preda elevilor mai multe discipline de clasa a V-a după un ghid de 296 de pagini care va acoperi toate materiile pentru care nu vor există manuale la începutul şcolii, timp de opt săptămâni de şcoală. 732.000 de lei au costat „compendiile“ care vor ţine loc de manuale pentru elevii de clasa a V-a. Şi de parcă nu era suficient, ministrul a anunţat zilele trecute că elevii vor lucra în continuare după auxiliare.
Asta, după ce tot el a emis în august un ordin prin care a interzis toate auxiliarele, întrucât acestea nu mai sunt valabile şi trebuie revizuite. Auxiliarele vor reintra în şcoli „în funcţie de modificarea legislativă, maxim 15-20 septembrie“, a spus, zilele trecute, Liviu Pop, care a adăugat că „toate auxiliarele aprobate după Legea Educaţiei Naţionale au semne de întrebare în ceea ce priveşte legalitatea lor“.
Consecvenţă: Şcoala reîncepe în clădiri nesigure
O altă problemă cu care se confruntă sistemul de Educaţie în acest moment este cea a clădirilor în care se ţin cursurile. Concret, potrivit autorităţilor, în Capitală, doar 44 de şcoli din cele 1.066 au autorizaţii sau avize de securitate la incendii. Din acestea, 22 sunt instituţii private. La nivelul întregii ţări dintre cele 32.000 de unităţi şcolare, doar 2.261 au autorizaţie de funcţionare de la Pompieri (pentru securitate la incendiu), iar circa 4.000 au avize PSI.
Întrebat ce îi sfătuieşte pe părinţii care se tem să îşi ducă copiii în astfel de şcoli, Liviu Pop a răspuns simplu: „Să nu îi mai ducă la şcoala respectivă. În nicio şcoală neautorizată nu ar trebui să lăsăm copiii astăzi (…) Avem obligaţia ca acele şcoli fără autorizaţie să le reabilităm sau să facem altele noi“. „Unde ar trebui să fie mutaţi copiii când majoritatea şcolilor din România nu îndeplinesc nişte cerinţe vitale de siguranţă? Părinţii nu au la dispoziţie şcoli sigure unde să îşi înscrie copiii, iar dacă ne raportăm la mediul rural, e jale. Acolo e câte o şcoală la comună, şi aceea dărăpănată“, a reacţionat Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei „EDU CER“.