Beneficiile cititului cu voce tare. „Copiii pot înțelege mai bine ce aud, decât ceea ce citesc ei înșiși”

0
Publicat:

Cititul cu voce tare ar trebui să fie practicat și încurajat pe tot parcursul anilor de învățământ primar, fiind vârsta la care copiii înțeleg mai bine dacă li se citește, decât dacă citesc ei înșiși.

Copiii pot fi apropiați de cărți dacă li se citește cu voce tare, de la vârste mici FOTO: arhiva
Copiii pot fi apropiați de cărți dacă li se citește cu voce tare, de la vârste mici FOTO: arhiva

Ministerul Educației a lansat pe pagina oficială de Facebook o invitație la lectură, menționând beneficiile pe care cititul le are de la vârste fragede, iar asta în contextul în care luna februarie are două date importante - „Ziua internațională a cititului cu voce tare”, sărbătorită pe 1 februarie, și „Ziua Națională a Lecturii”, care se serbează pe 15 februarie - care sunt marcate în școli.

Până spre finalul clasei a patra, copiii pot înțelege mai bine ce aud, decât ceea ce citesc ei înșiși. Citind cu voce tare copiilor, îi expunem pe toți, chiar și pe cei cu dificultăți de concentrare, la cuvinte mai puțin comune și la structuri lingvistice complexe. De asemenea, ilustrațiile ne ajută să le arătăm copiilor concepte noi, iar în timpul lecturii le putem demonstra la ce strategii de înțelegere a textului recurge un bun cititor”, precizează reprezentanții Ministrului Educației.

Cum le captăm copiilor atenția 

Cărțile pe care le prezentăm copiilor de vârstă mică trebuie să fie alese astfel încât să le capteze atenția. Le citim expresiv, având în vedere patru-cinci puncte de oprire în care să le cerem copiilor să anticipeze ce se va întâmpla. Un alt sfat este acela de a stabili fragmente în care copiii să fie ghidați să vizualizeze ce se descrie în text. Lectura ar trebui să fie urmată de întrebări adresate copiilor, astfel încât să fie antrenați în discuții interesante.

Iată câteva sfaturi, utile atât personalului didactic, cât și părinților, pentru a le trezi celor mici interesul pentru citit.

- Le arătăm copiilor coperta cărții, le spunem titlul, numele autorului și ilustratorului;

- Îi întrebăm pe copii ce le sugerează coperta și titlul poveștii;

- Explicăm cele patru-cinci cuvinte noi, importante, din poveste și îi întrebăm ce le sugerează despre poveste;

- Le arătăm copiilor câteva imagini din carte, însă ne oprim înaintea punctului culminant;

- Le arătăm ilustrațiile care oferă reprezentarea cuvintelor noi, pentru a-i ajuta să le înțeleagă;

- Ne oprim în punctele stabilite și îi întrebăm ce cred ei că se va întâmpla în continuare și de ce;

- Le putem cere copiilor să reproducă replicile care se repetă, dacă textul are astfel de replici;

- Le arătăm copiilor cum gândește un cititor împlicat în înțelegerea textului, iar pentru asta gândim cu voce tare;

- Le adresăm copiilor întrebări pe marginea textului: care au fost părțile lor preferate din poveste, la ce se gândeau personajele și cum s-au simțit în anumite momente din poveste, de ce s-au comportat personajele așa, ce putem învăța din poveste etc.;

- Le cerem copiilor să povestească folosind propriile cuvinte;

- Le putem cere să deseneze scena preferată;

- Îi pregătim să dramatizeze anumite părți din poveste;

- Le cerem să scrie o scrisoare unuia dintre personaje;

- Le citim o poveste similară și comparăm poveștile etc.

O altă sugestie făcută profesorilor este aceea de a amenaja o bibliotecă a clasei, în care copiii să aibă cărțile la îndemână. Important este ca lectura să fie adaptată nivelului lor de înțelegere și să acopere o gamă variată de teme interesante, cu atenție ca acestea să corespundă și intereselor lor. De asemenea, este important și ca profesorii să creze contexte potrivite pentru ca elevii să vorbească despre cărțile citite, este o altă recomandare.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite