Scandalul Boeing 737 Max: ușa aeronavei Alaska Airlines, care s-a desprins în zbor, avea patru șuruburi lipsă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O ușă de la o aeronavă Boeing 737 Max, desprinsă de fuzelaj la scurt timp după decolare, este posibil să nu fi fost asigurată corespunzător, se arată într-un raport, scrie BBC.com

Foto NTSB
Foto NTSB

Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA a publicat concluziile inițiale ale investigației sale privind incidentul produs în ianuarie la bordul unui avion al companiei Alaska Airlines.

Documentul spune că patru șuruburi cheie care trebuiau să blocheze ușa nefolosită la fuzelaj păreau să lipsească.

Răspunzând la raport, Boeing a declarat că este responsabil pentru ceea ce s-a întâmplat.

Într-o declarație, președintele Boeing, Dave Calhoun, a declarat: "Un astfel de eveniment nu trebuie să se întâmple pe un avion care părăsește fabrica noastră. Pur și simplu trebuie să facem mai bine pentru clienții noștri și pasagerii lor".

"Punem în aplicare un plan cuprinzător pentru a consolida calitatea și încrederea părților interesate", a adăugat el.

avion usa alaska airlines jpg

Incidentul a avut loc la câteva minute după decolarea zborului 1282 al companiei Alaska Airlines și a implicat un panou care acoperă o ieșire de urgență nefolosită. Acesta a explodat brusc, lăsând o gaură în partea laterală a corpului principal al aeronavei, fuzelajul.

Se pare că șuruburile lipsă au permis panoului ușii să iasă din poziție și să se desprindă de aeronavă, se arată în raport.

S-a întâmplat la doar câteva momente după ce zborul a decolat de pe Aeroportul Internațional Portland.

Avionul a suferit apoi o pierdere rapidă de presiune în cabină, în timp ce aerul a ieșit și atmosfera din interiorul avionului s-a egalat cu aerul mai rarefiat din exterior.

Ușa falsă a fost fabricată de furnizorul Boeing Spirit AeroSystems și a fost instalată inițial în fuzelaj înainte de a fi livrat gigantului aerospațial.

Potrivit raportului preliminar, acest „dop de ușă” a fost ulterior îndepărtat în fabrică din cauza unor daune survenite în timpul procesului de producție.

Dovezile fotografice sugerează că, atunci când piesa a fost reinstalată, cel puțin trei dintre cele patru șuruburi de blocare nu au fost puse la loc.

Deteriorarea fișei ușii și a balamalelor sale, precum și lipsa de deteriorare a zonelor în care ar fi trebuit să se afle șuruburile sugerează că acestea lipseau înainte ca ușa să iasă din poziția normală, se arată în raport.

Spirit AeroSystems a declarat că rămâne concentrată pe colaborarea strânsă cu Boeing și cu autoritățile de reglementare "pentru îmbunătățirea continuă a proceselor noastre și pentru a îndeplini cele mai înalte standarde de siguranță, calitate și fiabilitate".

Constatările sunt susceptibile de a fi o lectură incomodă pentru Boeing, care s-a confruntat deja cu critici dure privind cultura sa corporativă și procesele de control al calității.

Foto NTSB
Foto NTSB

Inspecțiile au scos deja la iveală șuruburi și elemente de fixare slăbite la alte avioane cu aceleași specificații, ridicând întrebări cu privire la modul în care au fost construite.

În răspunsul său, președintele și directorul executiv al Boeing a declarat că planul său de îmbunătățire va "presupune acțiuni semnificative, demonstrate și transparență la fiecare pas".

Calhoun a declarat că producătorul de avioane va implementa noi inspecții ale asamblării ușilor și va documenta complet momentul în care ușa este îndepărtată.

Inspecții suplimentare în lanțul de aprovizionare și o evaluare independentă vor fi, de asemenea, incluse în planuri.

"Acest control suplimentar - din partea noastră, a autorității de reglementare și a clienților noștri - ne va face mai buni. Este atât de simplu", a declarat dl Calhoun.

Un istoric de probleme

Înainte de incidentul de la Alaska Airlines, au existat alte probleme grave pe linia de producție a 737 Max, inclusiv descoperirea unor defecte de fabricație care afectau părți cheie ale avioanelor, precum și o piesă care protejează rezervorul central de combustibil împotriva loviturilor de trăsnet.

Examinarea este cu atât mai intensă din cauza istoriei modelului 737 Max în sine.

Avionul - o nouă versiune a calului de bătaie al Boeing, vechi de zeci de ani - a fost implicat în două accidente majore la sfârșitul anului 2018 și începutul anului 2019, în care au murit 346 de persoane.

Aceste accidente au fost atribuite unui software de control al zborului prost conceput, care a forțat ambele aeronave să intre în picaje catastrofale pe care piloții nu au putut să le prevină.

În urma acestor evenimente, Boeing s-a confruntat cu acuzații din partea legislatorilor și a militanților pentru siguranță, care au afirmat că a pus profiturile mai presus de siguranța pasagerilor.

Marți, Mike Whitaker, șeful Administrației Federale a Aviației (FAA), a declarat în fața parlamentarilor americani că inspecțiile efectuate asupra aeronavelor 737 Max au arătat că "problemele legate de sistemul de calitate de la Boeing au fost inacceptabile și necesită o examinare mai amănunțită".

El a promis că va pune mai mulți "bocanci pe teren" în fabricile Boeing pentru a spori controlul asupra producătorului.

Boeing va fi tras la răspundere pentru orice eșec sau refuz viitor de a se conforma cu FAA, a adăugat el.

Luna trecută, directorul executiv al Boeing, Dave Calhoun, a declarat personalului companiei că va coopera cu anchetatorii și autoritățile de reglementare "pentru a se asigura că sunt puse în aplicare toate procedurile, inspecțiile, toate acțiunile de pregătire necesare pentru a se asigura că fiecare avion care va zbura este de fapt sigur și că acest eveniment nu se va mai putea repeta".

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite