Incident aviatic la Minot, Dakota de Nord. Un avion de pasageri, manevră bruscă la aterizare, pentru a evita coliziunea cu un bombardier B-52

0
0
Publicat:

Un avion de pasageri care se pregătea să aterizeze pe aeroportul din Minot, Dakota de Nord, a fost nevoit să execute o manevră de evitare în ultimul moment, după ce în calea sa a apărut un bombardier strategic B-52 al Forțelor Aeriene americane. Incidentul, relatat de compania aeriană SkyWest și confirmat de pasageri, readuce în atenție problema coordonării între traficul civil și cel militar în spațiul aerian comun.

Bombardier B 52/FOTO:X
Bombardier B 52/FOTO:X

Zborul SkyWest 3788, operat ca legătură regională pentru Delta Airlines pe ruta Minneapolis–Minot, fusese autorizat pentru aterizare de către controlul de trafic aerian vineri, 19 iulie. Potrivit companiei, „pilotul a efectuat o manevră de tip go-around după ce un alt aparat de zbor a devenit vizibil pe traiectoria aeronavei comerciale”. În termeni tehnici, manevra presupune întreruperea procedurii de aterizare și reluarea zborului pentru o nouă apropiere.

În spațiul aerian al Minot se desfășura în acel moment un zbor demonstrativ al unui bombardier B-52, parte din festivitățile Târgului de Stat al Dakotei de Nord. Orașul găzduiește atât un aeroport civil internațional, cât și una dintre cele mai importante baze ale Forțelor Aeriene americane, ceea ce face ca partajarea spațiului aerian să fie delicată, dar supusă unor protocoale stricte.

Pilotul: „Nu ne-a anunțat nimeni”

Într-un clip video postat pe Instagram de o pasageră, pilotul se adresează calm celor aflați la bord, explicând că a fost nevoit să execute o „manevră agresivă” pentru a evita o coliziune și că „nimeni nu ne-a informat” despre prezența bombardierului în zonă. Pasagerii, deși vizibil afectați, au aplaudat la finalul mesajului, un reflex tipic în situații de risc evitate.

Datele de urmărire a zborului, analizate de The Washington Post, arată că avionul SkyWest a efectuat o virare bruscă spre dreapta în apropierea aeroportului și a crescut din nou altitudinea, într-un tipar clasic de go-around. În același timp, bombardierul B-52 era angajat într-o serie de traiectorii eliptice deasupra orașului, indicând o posibilă suprapunere de coridoare aeriene.

Forțele Aeriene nu au oferit detalii precise privind altitudinea și poziția B-52-ului în momentul incidentului, dar au declarat că „analizează circumstanțele” și colaborarea cu autoritățile civile din Minot.

„Am văzut doar iarbă pe geam”

Pentru Monica Green, pasageră aflată în avionul comercial, momentul a fost tulburător: „Avionul s-a înclinat brusc... m-am uitat pe geam și vedeam doar iarbă, nu mai vedeai orizontul. A fost un moment de panică”, a declarat aceasta pentru NBC News.

Deși incidentul nu s-a soldat cu victime, el este relevant într-un context mai amplu. În ianuarie, o tragedie aviatică produsă în apropiere de aeroportul Reagan din Washington, în care un elicopter militar Black Hawk a intrat în coliziune cu un avion de linie, a dus la moartea a 67 de persoane. Acea catastrofă a generat o anchetă la nivel federal privind coordonarea între zborurile militare și civile în spațiile aeriene comune.

În cazul de față, lipsa de informare invocată de echipajul SkyWest ridică întrebări privind comunicarea dintre turnul de control, baza militară și operatorii de zbor comercial. Deși procedurile de zbor militar și cele comerciale sunt, teoretic, bine delimitate, evenimentele de tip show aerian sau exercițiu special pot aduce zonele de risc mai aproape decât s-ar anticipa.

Pe fondul intensificării zborurilor militare demonstrative, inclusiv în spațiile aeriene aglomerate, experții în aviație civilă avertizează că standardele de siguranță trebuie nu doar menținute, ci și revizuite periodic, în funcție de noile realități operaționale.

SUA

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite