Alegeri SUA 2016. Donald Trump îşi dă campania pe mâna unui strateg care a consiliat politicieni controversaţi din întreaga lume
0Consiliere şi activităţi de lobby în slujba unor politicieni controversaţi, ba chiar suspectaţi de afaceri murdare. Aceste activităţi fac parte din palmaresul profesional al omului care de acum încolo va conduce echipele de campanie ale magnatului Donald Trump, având ca scop obţinerea învestiturii acestuia la Convenţia Republicană, care va avea loc la Cleveland, în vederea intrării în cursa prezidenţială.
De-a lungul unei cariere de aproximativ 40 de ani ca lobbyist şi consultant politic, Paul Manafort şi firmele sale au oferit consultanţă unui grup de afaceri care avea legături cu fostul dictator filipinez Ferdinand Marcos, fostului preşedinte ucrainean Viktor Ianukovici, aliat al lui Vladimir Putin, dar şi fostului premier din Bahamas Lyden Pindling, care a fost acuzat de legături cu traficanţii de droguri.
Pe data de 7 aprilie 2016, Trump a anunţat că Manafort va juca un rol din ce în ce mai important în campania sa electorală, în contextul în care Convenţia Naţională a Republicanilor se aproprie şi nu este exclus să fie contestată, existând probabilitatea ca magnatul din domeniul imobiliarelor să întâmpine dificultăţi în a obţine sprijinul a 1.237 de delegaţi, numărul necesar pentru câştigarea nominalizării.
„Domnul Manafort va superviza, gestiona şi va fi responsabil de toate activităţile legate de procedura referitoare la delegaţii domnului Trump şi de convenţia din Cleveland“, se arată într-un comunicat postat pe site-ul de campanie al republicanului care şi-a propus să câştige bătălia pentru Biroul Oval.
Decizia lui Trump a fost catalogată ca fiind cum nu se poate mai bună atât de prieteni ai miliardarului, cât şi de lobbyişti şi foşti duşmani ai acestuia, care-l percep pe Manafort fiind omul potrivit, care apare la momentul potrivit pentru a-l susţine pe Trump.
Un adversar redutabil
Manafort pare să aibă de partea sa toate atuurile, notează „The Washington Post“. În 1976, la ultima convenţie contestată a republicanilor, a reuşit să nu piardă sprijinul niciunui delegat al lui Gerald Ford. De atunci, Manafort a fost implicat în mai multe convenţii în vederea învestiturii pentru alegerile prezidenţiale. Chiar şi aşa, el nu-şi petrece foarte mult timp la Washington. De altfel, potrivit prietenilor săi nici nu şi-a petrecut vreodată. De obicei este de găsit fie la New York, unde are un apartament în Manhattan, în Trump Tower, fie în Florida sau în Virginia. În general, umblă destul de mult prin toată lumea, consiliind diverse guverne.
Deşi nu este un „produs pur“ al Washingtonului, nimeni nu-l subestimează. Ba dimpotrivă. Paul Manafort este considerat un adversar redutabil. „Va avea o influenţă majoră asupra lui Trump“, a estimat Scott Reed, strateg politic pentru Camera de Comerţ a Statelor Unite, care este prieten cu lobbyistul de multă vreme, notează atlantico.fr. „Sunt apropiaţi ca vârstă, este o diferenţă de numai trei ani, Trump nu i se adresează ca unui puşti. Aduce un nivel de profesionalism într-un moment crucial, în care fiecare delegat contează“, a adăugat el.
Reed, care în 1996 a fost director al campaniei prezidenţiale a lui Bob Dole, l-a angajat pe Manafort pentru a se ocupa de Convenţia de la San Diego. Cei doi au lucrat împreună şi pentru campania Reagan-Bush din 1984.
În căutarea disciplinei
Potrivit mai multor analişti, dacă cineva poate da un imbold campaniei lui Trump, instaurând ordinea şi disciplina, Paul Manafort este acea persoană. De altfel, a fost recomandat călduros şi de Roger Stone, asociat al lui Trump de multă vreme, care, deşi a părăsit oficial campania magnatului, rămâne în continuare influent în această sferă.
Manafort este cofondator a două companii de lobby şi de consiliere - Black, Manafort, Stone and Kelly (BMS&K) şi Davis Manafort. Chiar şi în industria de lobby, unde cumpărarea şi vânzarea de influenţă pot depăşi cu uşurinţă graniţele eticii, aceste două companii s-au remarcat prin calitatea clienţilor lor, dar şi prin fineţea tacticilor propuse.
BMS&K, creată în 1980, pare să fie legătura dintre Manafort şi Trump. Compania a făcut presiuni atât la nivel federal, cat şi la nivelul statelor New York şi Florida pentru chestiuni legate de taxe şi jocuri de noroc în cazul unor hoteluri deţinute de prezidenţiabilul republican.
Paul Manafort şi-a descris noua slujbă ca reprezentând „o serie de etape complexe, ce necesită o strategie globală“. „În cadrul unei echipe de campanie, activitatea mea constă în a asigura şi proteja nominalizarea domnului Trump. Ceea ce vom face“, a promis el. Donald Trump „a creat o campanie istorică, care a entuziasmat poporul american, şi este pe punctul de a obţine o incredibilă victorie“, a mai spus Manafort, care până acum a lucrat pentru republicani moderaţi sau conservatori, Trump neavând nimic în comun cu aripa tradiţională a partidului.
Trump, văzut ca o ameninţare
De altfel, discursul dur al lui Trump cu privire la musulmani sau la mexicani i-a determinat pe jurnaliştii de la cotidianul american „The Boston Globe“ să publice în ediţia din 9 aprilie o satiră în care îşi avertizează cititorii cu privire ameninţarea reprezentată de alegerea magnatului în fruntea ţării.
„Încep deportările“ este titlul acestei satire, editorul Katie Kingsbury explicând pentru CNNMoney că a fost vorba de un exerciţiu prin care jurnaliştii publicaţiei au luat în serios cuvintele lui Trump.
Imediat, magnatul din domeniul imobiliarelor a reacţionat dur, afirmând că ediţia de sâmbătă a „The Boston Globe“ este „stupidă“, iar cotidianul „nu are nicio valoare“.
