De ce cad ca muștele avioanele lui Putin? Secretele sistemelor electronice defensive confidențiale de la bordul avioanelor rusești, descifrate

0
Publicat:

Armata ucraineană nu spune nimic despre cum au reușit artileriștii săi de la sol să doboare 13 (până în prezent) dintre cele mai avansate avioane rusești, în doar câteva zile.

Avion rusesc de tip A-50U folosit pentru monitorizare radar aeriană
Avion rusesc de tip A-50U folosit pentru monitorizare radar aeriană

Dar faptul că tehnicienii ucraineni și aliați au reușit să analizeze resturile mai multor avioane rusești doborîte și să găsească modalități de a depăși sistemele de avionică și de apărare electronică găsite în resturi este bine documentat.

Creșterea bruscă a pierderilor rusești ar putea fi explicată, în parte, prin încercările Moscovei de a-și împinge trupele spre vest după capturarea Avdiivka, iar avioanele de atac rusești care sprijină aceste atacuri au intrat în ambuscade aeriene de care reușiseră să scape rămână în afara razei de acțiune în trecut, a declarat purtătorul de cuvânt al forțelor aeriene ucrainene, Iuri Ihnat.

Doborârea de către Ucraina, la 23 februarie, a unui avion A-50U AWACS (denumirea NATO: Mainstay), un avion rar, în valoare de 300 de milioane de dolari, după distrugerea unui alt avion de supraveghere aeriană și control al traficului aerian la 13 ianuarie, a redus grav capacitatea Forțelor Aeriene ruse de a monitoriza frontul din cer și de a detecta rachetele antiaeriene ucrainene care se apropie. Pierderile au făcut probabil ca piloții de atac la sol ai Moscovei de pe front să nu fie uneori conștienți că sunt chiar vizați, a declarat Ihnat.

Sistemele antiaeriene occidentale

Ihnat a declarat că sistemul norvegian de rachete antiaeriene NASMS și sistemul de rachete antiaeriene Patriot, fabricat în SUA, se află în inventarul Forțelor Armate ale Ucrainei și au o rază de acțiune suficientă pentru a lovi un avion rusesc care se aventurează prea aproape, dar a refuzat să spună ce a doborât efectiv avioanele rusești sau cum.

Ihnat a negat informațiile, apărute pentru prima dată în Forbes joi, 29 februarie, potrivit cărora bateriile mobile NASMS sau Patriot ar fi cele care ai doborît recent avioanele de luptă rusești, susținând că, odată desfășurate, sistemele puternice de apărare antiaeriană de acest tip rămân aproape întotdeauna pe loc.

Potrivit producătorului Suhoi, atât Su-34, cât și Su-35 sunt echipate cu cea mai avansată avionică, inclusiv un radar pentru a găsi ținte în aer și la sol, o capsulă de război electronic concepută pentru a păcăli radarele inamice care caută avionul și un dispozitiv de bruiaj la bord.

Avion militar rusesc Su-34 Foto EPA NEFE (arhivă)
Avion militar rusesc Su-34 Foto EPA NEFE (arhivă)

Un element cheie de apărare este un receptor de avertizare radar care îi permite pilotului să știe, printr-un afișaj vizual și o alarmă neplăcută în căști, că echipele de căutare de la bordul A-50U și/sau algoritmii programați în capsula electronică a avionului său nu și-au făcut treaba cum trebuie și că un radar de urmărire sau, mai rău, o rachetă ostilă s-a fixat pe avionul său. 

Potrivit expertului austriac în războaie aviatice Tom Cooper, o explicație probabilă, dar deocamdată nedovedită și neconfirmată, pentru recenta serie de doborâri de Suhoi este compromiterea sistemelor electronice defensive confidențiale de la bordul avioanelor rusești de către tehnicienii ucraineni și americani, iar modificările aduse sistemelor antiaeriene operate de ucraineni au profitat de aceste date aflate.

Posibila cercetare și dezvoltare de contramăsuri s-ar putea concentra pe determinarea momentului în care un pilot ar putea detecta o rachetă care se apropie și pe modul în care capsula de război electronic ar putea identifica rachetele și radarele ucrainene pentru a încerca să le falsifice, precum și pe identificarea frecvențelor pe care dispozitivul de avertizare radar caută amenințări, iar apoi să folosească alte frecvențe pentru a ataca avionul rusesc.

Compromiterea chiar și a unuia dintre cele peste o jumătate de duzină de sisteme de apărare electronică ar putea, spun analiștii din aviația militară, să determine un pilot să creadă că cerul din jurul său este sigur pentru că așa spun instrumentele sale, într-un moment în care este vizat. Piloții de luptă numesc în mod obișnuit această situație o stare de "zbor gras, prost și fericit".

Rusia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite