Scandal în Rep. Moldova din cauza construcției unui punct de trecere la frontiera cu România. Procurorii investighează

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrările pentru amenajarea punctului de trecere a frontierei Leova - Bumbăta, a drumului de acces și a parcării pentru camioane au fost încheiate, recepția în cazul drumului având loc fără reprezentanții Primăriei Leova care au refuzat să participe ,,până la finalizarea investigației” procurorilor.

Punctul de trecere Leova-Bumbăta activează pe timp de zi. FOTO: Facebook
Punctul de trecere Leova-Bumbăta activează pe timp de zi. FOTO: Facebook

Alexandru Bujorean, primarul orașului Leova din partea Ligii Orașelor și Comunelor (LOC), o formațiune proeuropeană, extraparlamentară, a anunțat că recepția cu privire la finalizarea lucrărilor pentru construcția drumului către punctul de trecere Leova-Bumbăta a avut loc fără reprezentanții Primăriei pe care o conduce, aceștia fiind contra acestui lucru până în momentul în care procurorii anticorupție nu vor încheia investigațiile. 

,,Noi nu putem contrasemna un proces verbal de recepție a unui obiectiv asupra căruia planează bănuieli rezonabile privind volumele și costurile de realizare a acestuia.În acest sens, Primăria Leova și-a rezervat dreptul de a nu participa în comisia de recepție la terminarea lucrărilor, până la finalizarea investigației și prezentarea dovezilor plauzibile că la construcția acestui obiect important de infrastructură națională, nu au avut loc delapidări de fonduri publice”, a notat primarul pe pagina sa de internet.

Primarul Alexandru Bujorean subliniază că ,,orice recepție la terminarea lucrărilor” are loc, inclusiv cu participarea reprezentanților administrației publice locale pe teritoriul căreia au avut loc acestea. 

,,Ținem să precizăm că  trebuie și poate avea loc conform procedurilor stabilite de HG nr. 285 din 23.05.1996, cu participarea membrilor din oficiu ai comisiei, inclusiv care reprezintă APL, pe teritoriul căreia a fost efectuată lucrarea. În acest sens, ne rezervăm dreptul de a contesta legalitatea procesului de recepție și a nu participa la acesta, până la verificarea documentației tehnice, a devizelor de cheltuieli aferente contractului de execuție și a documentației aferente, dar și până la emiterea unei decizii pe marginea cauzei penale inițiate de Procuratura Anticorupție pe acest caz”, a mai anunțat primarul, subliniind că Primăria Leova ,,nu va contrasemna acte de țin de transmiterea terenurilor din patrimoniul public al APL în folosul statului”. 

De cealaltă parte, reprezentanții Administrației de Stat a Drumurilor (ASD) susțin că recepția menționată a avut loc conform legii. 

,,La 14 iunie 2024, întreprinderea a recepționat scrisoarea Primarului or. Leova prin care a comunicat că din considerentul că "nu dispune de specialiști autorizați care ar putea estima prețul real al lucrărilor constructive," își rezervă dreptul de a nu delega un reprezentant în comisia de recepție. Astfel, conform Hotărârii Guvernului nr. 285/1996, potrivit căreia situaţiile de absenţă a unor persoane sau delegaţi convocaţi vor fi consemnate în procesul-verbal de recepţie, Comisia de recepție la terminarea lucrărilor s-a convocat la data și ora comunicată. Subliniem  că absența de la recepția la terminarea lucrărilor a unor persoane sau delegați nu constituie temei de amânare a recepției, or, temeiurile de amînare sunt expres prevăzute în actul normativ indicat”, au punctat angajații ASD. 

Anunțul ministrului Andrei Spînu

Acuzațiile între Primăria Leova și ASD, ultima structura fiind în subordinea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), au avut loc la scurt timp ce ministrul Andrei Spînu a anunțat că toate lucrările în cadrul acestui proiect au fost încheiate, fiind vorba de: ,,drum de acces de la punctul de trecere a frontierei de stat Leova-Bumbăta către str. Podul de Flori, cu lungimea de 2,09 km, platforma punctului de trecere a frontierei PTF pe o suprafață de cca 11 500 m2, platforma de parcare pe o suprafață de cca 13 000 m2 - adică pentru aproximativ 100 de camioane și drum de ocolire a or. Leova cu lungimea de 1,5 km (G99 - str. Podul de Flori) - format din 3 sectoare”, a informat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale prin intermediul unei postări pe pagina sa de Facebook.

Totodată, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a ținut să sublinieze că: ,,mergem înainte, construim drumuri europene. Împreună, construim Moldova Europeană. PS: Pentru cei care mai au întrebări, reamintesc că am publicat toate cele 117 documente referitoare la construcția acestui obiectiv”. 

Angajații ASD și ai MIDR, în vizorul procurorilor

Între timp, Procuratura Anticorupție (PA) investighează ancheta penală inițiată ,,pe faptul bănuielii rezonabile privind săvârșirea de către persoane publice din cadrul Î.S. ,,Administrația de Stat a Drumurilor” și Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, a acțiunilor pretins ilicite săvârșite la implementarea procesului de proiectare și construcție a drumului de acces către punctul de trecere a frontierei de stat „Leova-Bumbăta”, care au cauzat un prejudiciu în proporții deosebit de mari bugetului de stat”. 

Reprezentații au precizat pentru ,,Adevărul” că, în prezent, un angajat al Administrației de Stat a Drumurilor are statutul de învinuit în acest caz, calitatea fiindu-i înaintată luna trecută pentru abuz de serviciu ,,exprimat prin folosirea intenționată de către o persoană publică a situației de serviciu, cu cauzarea de daune în proporții considerabile a drepturilor și intereselor ocrotite de lege ale persoanei juridice, săvârșită din interes material, în scopul realizării altor interese personale sau în interesul unor terțe persoane, săvârşită cu participație complexă”. 

Iar o altă persoană are statutul de suspect, dar procurorii anticorupție au evitat să ofere alte detalii, precum funcția deținută și instituția în care activează aceasta. 

,,Procuratura Anticorupție efectuează în continuare mai multe acțiuni procesuale, pentru administrarea probelor pertinente, concludente și  identificarea tuturor persoanelor implicate, în fapta cercetată”, au conchis responsabilii PA.

De peste un an, punctul de trecere a frontierei Leova-Bumbăta activează pe timp de zi, fiind al șaptelea de la frontiera moldo-română. 

,,De la deschiderea acestui pod, am avut peste 39.100 de treceri ale frontierei. În perioada următoare, vom lucra cu autoritățile române pentru a ne asigura că punctul de trecere a frontierei va fi deschis 24/24 de ore”, a punctat ministrul Andrei Spînu.

Startul lucrărilor de construcție a podului plutitor a fost dat în vara anului 2022, iar costurile se ridică la aproape 280 de milioane de lei, bani alocați din bugetul țării vecine. 

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite