Primarii din Moldova comunică cu cetăţenii prin sms-uri, radiouri şi platforme online

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru o mai bună transparenţă administrativă, dar şi o implicare mai activă a cetăţenilor în viaţa comunităţii, unii primari din R. Moldova recurg la metode dintre cele mai inovative.

Astfel, consiliul local comunică despre deciziile luate, cum este executat bugetul sau când are loc următoarea şedinţă nu doar prin intermediul panourilor şi buletinelor informative, ci şi a sms-urilor, şedinţelor on-line şi a radiourilor.

Ştirile dimineţei, la radioul din Sărata Galbenă

De exemplu, în satul Sărata Galbenă din raionul Hânceşti a fost lansat un post de radio. Ştirile, interviurile şi rubricile de interes public sunt transmise prin cele 28 de difuzoare plasate pe stâlpii de pe strada principală şi primărie.

„Radioul este plasat pe str. Frunză şi spune multă informaţie despre ceea ce se petrece în sat. Poate vor spune şi despre alegeri. Îl auzim de trei ori pe săptămână. Şi, sincer, sunt foarte bucuroasă de ceea ce se face în ultimul timp, fiindcă se înştiinţează lumea cu toate deciziile, cu tot ce se face la noi în comună”, explică o localnică, Maria, în timp ce asculta atent ştirile dimineţii, transmise în jurul orei 9.00.

Primarul localităţii, Ştefan Vlas, a menţionat că radioul este un instrument extrem de eficient în dialogul cu cetăţenii, deoarece, astfel, este asigurată transparenţa  decizională. „Cetăţenii trebuiesc informaţi, mai ales că nu avem alte surse de informare. Este ziarul raional, dar el e de partid. Cetăţeanul dacă  nu ştie ce se petrece în incinta administraţiei publice locale poate fi manipulat. Cu cât mai multă transparenţă este, cu atât poţi lucra mai eficient şi uşor. Cetăţeanul primeşte informaţia din prima sursă, iar bârfele şi speculaţiile pot fi oprite. Trebuie să le spui care e realitatea - că sunt puţini bani şi locuitorii te vor înţelege”, a subliniat primarul.

Informaţi prin sms

În comuna Larga, raionul Briceni, locuitorii comunei primesc sms-uri de la primărie pentru a fi informaţi operativ şi eficient despre proiectele în desfăşurare, problemele şi sugestiile administraţiei publice locale. Toate acestea sunt posibile graţie unui sistem electronic şi unei baze de date deţinute de primărie, cu circa 3000 numere de telefoane mobile ale localnicilor.

Tot în această localitate, şedinţele publice sunt transmise în direct pe platforma online (www.larga.md). Astfel, locuitorii pot urmări în direct şedinţele primăriei, ale grupului pentru achiziţii publice, ale consiliului comunal, dezbaterile publice şi alte întruniri publice.

„Ideea mi-a venit după ce am organizat un concert la Casa de Cultură şi nu a prea venit lume. A doua zi, i-am întrebat pe consăteni de ce au lipsit, iar ei au motivat că nu au ştiut. Având studii tehnice, m-am gândit să fac o bază cu numerele de telefoane ale locuitorilor şi să-i anunţ prin sms. Acum acest lucru merge strună şi nu mă costă scump. Am un abonament lunar de 250 de lei cu număr nelimitat de mesaje. Totodată, un număr mare de săteni accesează site-ul comunei, atunci când am şedinţe şi sunt transmise online. Acestea pot fi urmărite şi de moldovenii plecaţi în Canada sau Franţa”, a explicat primarul din satul Larga, Radu Urechean. El şi-a instalat şi o cameră video în cabinet, care funcţionează de dimineaţă până seara. Edilul a menţionat că înregistrările video sunt asul din mânecă în cazul rezolvării conflictelor cu vreun sătean.

Biroul de Relaţii cu Publicul, la Sculeni

Nici primarul comunei Sculeni, Vasile Casian, nu a rămas în urmă faţă de colegii de la Nord şi cei de la Sud-Vest. Acesta ne-a relatat despre experienţa creării unui Birou de Relaţii cu Publicul care are menirea să faciliteze comunicarea cetăţenilor cu funcţionarii publici.

„Am creat acest birou la rugămintea cetăţenilor, dar şi pentru a asigura transparenţa. Zilnic, vin la birou în jur de 20 de persoane. Înainte era o mişcare haotică a locuitorilor prin primărie pentru că nu ştiau la cine să apeleze, dar graţie biroului, aceştia sunt îndrumaţi şi ajutaţi la care uşă să bată”, se laudă primarul din Sculeni, Vasile Casian. El recunoaşte că sătenii se interesează mai mult cum să-şi rezolve problemele personale, mai puţin îi interesează care e bugetul satului.

„Toate şedinţele se petrec cu uşile deschise. Dar nu mulţi săteni îşi dau interesul. Pentru a-i implica mai mult în activităţile primăriei, am organizat o serie de dezbateri publice, inclusiv despre bugetul satului, dar nu prea s-au arătat curioşi”, a conchis Vasile Casian.

Cetăţenii iau decizii de rând cu primarii

Potrivit unui studiu realizat de ONU fiecare al patrulea cetăţean nu ştie că are dreptul să participe la şedinţele consiliului local. Nicola Harrington-Buhay, coordonatoarea rezidentă a Naţiunilor Unite în Moldova, a specificat că transparenţa nu este doar un schimb de informaţie, ci implicarea cetăţenilor în luarea deciziilor consiliului local.

„Transparenţa este elementul cheie în dezvoltarea societăţii. Am văzut că prin implicarea primăriei şi a cetăţenilor au fost obţinute rezultate frumoase pentru dezvoltarea comunităţii. Transparenţa merge mână în mână cu coresponsabilitate din ambele părţi”, a opinat Nicola Harrington-Buhay.

În perioada 13-21 octombrie, în peste 30 de localităţi din R. Moldova a fost marcată Săptămâna Transparenţei.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite