Moldovenii consideră că mass-media manipulează

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Televiziunea cea mai de încredere sursă media. FOTO: www.cji.md
Televiziunea cea mai de încredere sursă media. FOTO: www.cji.md

Majoritatea cetăţenilor din Republica Moldova susţin că presa manipulează, iar televiziunea este cea mai importantă sursă de ştiri socio-politice.

Circa 68% dintre moldoveni au cea mai mare încredere în televiziune, fiind şi cea mai importantă sursă media în viziunea a 67% dintre persoane. Pe locul doi se situează media online cu 26% din opţiunile respondenţilor privind importanţa surselor mass-media, urmată de radio (5%). Totodată, 22% dintre cei chestionaţi au încredere în media online, radio bucurându-se de o încredere mai mică - de numai 4%.

Termenul de „manipulare” este cunoscut de către 62% dintre respondenţi, care îl percep ca fiind ceva rău. Aceştia au definit diferenţa dintre manipulare şi propagandă ca o chestiune de grad şi intensitate, ultima fiind percepută ca o încercare mai intensă de a influenţa publicul. 

Totodată, doar 4% din respondenţi se consideră a fi manipulaţi de mass-media, în condiţiile în care 70 la sută au răspuns că presa manipulează. Oamenii susţin că la propagandă şi manipulare recurge de cele mai multe ori mass-media din Republica Moldova (77%), urmată de presa din Federaţia Rusă (60%), România (50%) şi Ucraina (48%).

Potrivit experţilor, rezultatele sondajului relevă un mesaj contradictoriu, mass-media rusească fiind considerată cea mai de încredere, dar, în acelaşi timp, evaluată ca având probleme profesionale şi clasată pe locul doi în ceea ce priveşte manipularea.

Consumatorii de media au perceput diferenţe în instrumentele de propagandă folosite de presa rusă şi cea americană. Respondenţii consideră că presa din SUA foloseşte instrumentele de propagandă la fel de des ca Rusia, doar că mai puţin agresiv.

Rezultatele studiului mai arată că vorbitorii de limbă rusă iau mai întâi în considerare limba în care sunt difuzate informaţiile, în timp ce pentru vorbitorii de limbă română criteriul lingvistic nu este determinant. 

De asemenea, pentru participanţi termenul de mass-media străină are sensuri diferite. Pentru unii, mass-media străină este cea din alte ţări, pentru alţii - presa care din punct de vedere geografic e mai îndepărtată şi reflectă subiectiv realitatea din Republica Moldova, iar a treia categorie defineşte drept „străină” doar mass-media care nu e nici română şi nici rusă.

Studiul a fost realizat în baza a două cercetări (sondaj naţional şi focus-grupuri) realizate de Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent. Studiul a fost elaborat cu suportul financiar al Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova. 

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite