Expert: Numărul fumătorilor creşte cu 10% după fiecare campanie publicitară
0Publicitatea este instrumentul prin care companiile care vând produse din tutun îşi reînnoiesc rândurile de consumatori, susţine Ghenadie Ţurcanu, coordonator de programe la Centrul pentru Politici şi Analize în Sănătate. Cei care sunt deja dependenţi nu au nevoie de publicitate, deoarece acolo „lucrează deja nicotina, lucrează boala”, a spus expertul într-o conferinţă de presă la IPN.
Ghenadie Ţurcanu susţine că publicitatea este destinată tinerilor. Companiile de tutun utilizează instrumente de marketing ca tinerii să înceapă să fumeze. Studiile demonstrează că o campanie publicitară şi informativă bine organizată aduc de fiecare dată aproximativ 10% de consumatori noi.
Expertul atrage atenţia asupra faptului că pachetele de ţigări sunt amplasate anume la nivelul ochilor copiilor. Industria tutunului cumpără în vitrinele comercianţilor spaţiile cele mai vizibile pentru a-şi expune produsele. „Suma costurilor pentru un pachet de ţigări este de 10-20% din preţ, restul 80% sunt profituri, profituri foarte mari”. Industria tutunului are un marketing foarte iscusit, copiilor le este atrasă atenţia la produse din tutun, în locul cărţilor sau revistelor”, a subliniat coordonatorul de programe la Centrul pentru Politici şi Analize în Sănătate.
Asociaţia Studenţilor şi Rezidenţilor în Medicină, în parteneriat cu Centrul PAS, a prezentat un studiu care analizează aspectele legate de publicitate şi promovarea produselor din tutun în unităţile comerciale amplasate în raza de 250 de metri de la instituţiile de învăţământ cu ciclu primar şi gimnazial de studii. Studiul demonstrează că ţigările sunt amplasate în locurile cele mai vizibile şi că există comercianţi care nu respectă legislaţia şi nu au afişat semnul de interzicere a vânzării produselor de tutun celor sub 18 ani.