Rebelii houthi perturbă comerțul mondial în prag de sărbători

0
Publicat:

Peste 100 de nave de mărfuri au fost redirecționate din Canalul Suez către Capul Bunei Speranțe pentru a evita atacurile rebelilor șiiți houthi din Yemen care sunt sprijiniți de Iran.

Rebel houthi pe vasul comercial Galaxy Leader FOTO EPA-EFE
Rebel houthi pe vasul comercial Galaxy Leader FOTO EPA-EFE

Compania de transport maritim Kuehne and Nagel a identificat deja 103 vase comerciale care și-au schimbat deja cursul către Capul Bunei Speranțe, care ocolește Africa, iar multe alte nave vor primi aceeași recomandare pe fondul pericolului reprezentat la adresa lor de rebelii houthi.

Redirecționarea către Capul Bunei Speranțe înseamnă mărirea distanței cu circa 11.000 de kilometri și a timpului de livrare a mărfurilor cu cel puțin trei săptămâni în contextul creșterii prețurilor petrolului de asemenea din cauza atacurilor comise de houthi în Marea Roșie, mai ales în zona Strâmtorii Bab el-Mandeb.

O mișcare șiită rebelă din Yemen care face parte din așa-numita „Axă a Rezistenței” create de Iran, houthi s-a angajat în războiul dintre Israel și Hamas de partea mișcării islamiste palestiniene. După ce au tras inițial drone și rachete de croazieră asupra teritoriului israelian, rebelii vizează de câteva săptămâni vase comerciale pe care le consideră asociate Israelului. Conform Pentagonului, houthi au lansat aproximativ 100 de atacuri cu drone și rachete balistice împotriva a zece nave de mărfuri.

Marea Roșie FOTO Shutterstock
Marea Roșie FOTO Shutterstock

Prin urmare, unele dintre cele mai mari companii de transport maritim din lume au fost forțate să-și redirecționeze rutele pentru a nu fi vizate. De asemenea, gigantul petrolier BP a întrerupt transportul prin Marea Roșie.

Potrivit estimărilor, între 12% și 15% din comerțul global urmează această rută, reprezentând 30% din traficul global de containere. Aproximativ 7% până la 10% din petrolul mondial și 8% din gazele naturale lichefiate sunt, de asemenea, transportate prin această cale navigabilă.

Companiile din întreaga lume, inclusiv câțiva mari producători de automobile, monitorizează situația pentru a afla dacă lanțurile lor de aprovizionare ar putea fi afectate. Ultima mare închidere neașteptată a Canalului Suez a avut loc în martie 2021, când portcontainerul Ever Given a blocat trecerea timp de șase zile.

Deși o criză economică cu drepturi depline nu este încă la orizont, ceea ce se întâmplă în Marea Roșie ar putea duce la creșterea prețurilor.

„Situația este îngrijorătoare din toate punctele de vedere, în special în ceea ce privește energia, petrolul și gazele”, estimează Fotios Katsoulas, analist principal la o companie de analiză financiară.

Coaliție navală în Marea Roșie

Statele Unite speră să deblocheze această situație prin intermediul unei coaliții navale de zece țări căreia i s-a alăturat și Uniunea Europeană. „Recenta escaladare a atacurilor iresponsabile ale rebelilor houthi dinspre Yemen ameninţă libera circulaţie a comerţului, pune în pericol viaţa marinarilor nevinovaţi şi încalcă dreptul internaţional”, a afirmat șeful Pentagonului, citat într-un comunicat.

Coaliția, numită „Gardianul Prosperității”, este formată din Statele Unite, Franţa, Marea Britanie, Bahrain, Canada, Italia, Norvegia, Spania, Olanda şi Seychelles. Washingtonul mizează pe extinderea ei într-un răspuns global unit împotriva houthi.

La rândul lor, houthi spun că iau în vizor doar navele israeliene sau care sunt legate de companii israeliene și că nu sunt descurajați de noua coaliție. „Chiar dacă America va reuși să mobilizeze întreaga lume, operațiunile noastre militare nu se vor opri decât dacă crimele de genocid din Gaza nu se opresc și nu permit alimentelor, medicamentelor și combustibilului să pătrundă în populația sa asediată, indiferent de sacrificiile pe care le costă”, a declarat Mohammed al-Bukhaiti, membru al Biroului Politic al houthi.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite