Problemele cu rebelii Houthi din Marea Roșie sunt un semn de slăbiciune al NATO, spune amiralul italian Luigi Binelli-Mantelli

0
Publicat:

Incapacitatea SUA și UE de a forma o misiune navală comună în Marea Roșie este un semn de slăbiciune în vremuri periculoase, susține fostul șef al forțelor armate italiene.

Rebelii houthi atacă navele comerciale care străbat Marea Roșie
Rebelii houthi atacă navele comerciale care străbat Marea Roșie FOTO EPA EFE

"Franța și Italia nu se vor alătura coaliției conduse de SUA în Marea Roșie. Acest lucru nu va avea un impact din punct de vedere operațional, deoarece forțele navale sunt bine antrenate să-și coordoneze acțiunile chiar și în afara unor lanțuri de comandă definite, dar din punct de vedere politic este o dovadă a slabei noastre coeziuni ca parteneri NATO și UE", a declarat amiralul Luigi Binelli-Mantelli pentru EU Observer.

"NATO ar trebui să își revizuiască și să își extindă din nou rolul în stabilitatea și securitatea lumii, iar UE ar trebui să se trezească din visul său 'ecumenic' și să se gândească la propria sa soliditate", a adăugat amiralul în retragere, care a condus armata Italiei între 2013 și 2015.

"Trebuie să facem față acestei noi provocări din Marea Roșie, pentru că nu este îndreptată doar împotriva Israelului, ci este o provocare directă pentru toate țările occidentale, testând determinarea și coeziunea noastră de a proteja economia și valorile noastre comune și modul nostru de viață", a spus el, referindu-se la libertatea de navigație pe mările lumii.

La 18 decembrie, SUA au anunțat Operațiunea Prosperity Guardian în urma atacurilor asupra transportului comercial de către gruparea rebelă Houthi, care controlează Yemenul. Operațiunea trebuia să implice 20 de națiuni, inclusiv puterile navale ale UE precum Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Italia, Olanda și Spania.

Amiralul Luigi Binelli-Mantelli, fost șef al forțelor armate italiene
Amiralul Luigi Binelli-Mantelli, fost șef al forțelor armate italiene FOTO Wikipedia

Serviciul de externe al UE a propus, de asemenea, utilizarea misiunii anti-piraterie 'Atalanta' a Europei din largul coastei Somaliei pentru a ajuta în lupta împotriva Houthi, la 21 decembrie. Cu toate acestea, două săptămâni mai târziu, Franța, Italia și Spania au refuzat să se alăture forței conduse de SUA, chiar dacă Franța și Italia au trimis fiecare o fregată în regiune sub comanda americanilor.

Germania nu a trimis nave de război, în mijlocul unor dezbateri interne privind navele militare utilizate în Marea Roșie.  Spania a respins, de asemenea, ideea misiunii Atalanta, la 27 decembrie. Prim-ministrul spaniol Pedro Sánchez a declarat că vechea misiune a UE nu are "caracteristicile sau natura necesare pentru Marea Roșie".

"Nu știm încă pașii următori [în ceea ce privește propunerea Atalanta]", a declarat un oficial al UE pentru EU Observer.

Liniile maritime comerciale au renunțat să mai utilizeze Canalul Suez

Atacurile cu drone ale Houthi au determinat multe dintre cele mai mari linii de transport maritime din lume să oprească utilizarea Canalului Suez și să ocolească Capul Horn - generând costuri tot mai mari.

Unele linii majore, precum Evergreen din Taiwan și OOCL din Hong Kong, nu au mai acceptat marfă din și către Israel pentru a aplana atacurile rebelilor Houthi.

"Această provocare este foarte diferită față de vechea piraterie din Somalia, deoarece Houthi sunt, într-un anumit fel, considerați forțele armate ale unei entități statale - au sisteme și armament mai sofisticate și sprijin iranian", a declarat Binelli-Mantelli.

O parte a problemei este una financiară, deoarece dronele Houthi costă o fracțiune din rachetele sol-aer (SAM) utilizate de marinele occidentale pentru a le doborî. În ceea ce privește fregata italiană Virginio Fasan trimisă în zonă, Binelli-Mantelli a spus că există modalități mai ieftine de a riposta.

"Nava este similară cu cea franceză care a doborât dronele Houthi cu rachetele SAM, dar testăm și tunurile cu tragere rapidă, cu muniție ghidată Davide de trei inch, pentru a face același lucru și pentru a eficientiza costurile", a spus el.

Davide este un sistem de artilerie naval dezvoltat de producătorul italian de armament Finmeccanica, care poate urmări și doborî drone sau chiar rachete anti-navă în mișcare rapidă, până la 5 km de vas.

Avertisment cu privire la o operațiune terestră în Yemenul

Amiralul italian a avertizat împotriva unei operațiuni terestre extinse împotriva fortărețelor Houthi.

"O operațiune terestră mi se pare neînțeleaptă în acest moment, din cauză că trupele de uscat ar putea extinde criza pentru o perioadă nepredictibilă și de lungă durată", a spus el.

"Terorismul și integralismul pot apărea oriunde și este extrem de improbabil să le putem eradica complet. Ar trebui să învățăm să trăim cu ele, așa cum facem cu virușii noștri", a adăugat el.

Avertismentul lui Binelli-Mantelli împotriva operațiunilor terestre în Yemen vine în contextul eforturilor SUA și UE de a împiedica războiul din Gaza să se transforme într-un conflict regional.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite