Sabotajul rusesc, în spatele zecilor de accidente feroviare recente din Polonia? Ce au aflat autoritățile

0
Publicat:

După ce peste 20 de accidente feroviare au avut loc în Polonia în ultimele săptămâni, autoritățile cred că au descoperit cine a perturbat rețelele feroviare.

Cale ferată aflată la granița dintre Polonia și Belarus FOTO Profimedia
Cale ferată aflată la granița dintre Polonia și Belarus FOTO Profimedia

După ce un tren care se îndrepta spre Varșovia a deraiat la sfârșitul săptămânii trecute, iar câteva ore mai târziu alte două trenuri au lovit un camion de livrări și un tren de marfă, urmate de alte accidente în zilele următoare, autoritățile poloneze au crezut inițial că este vorba de un sabotaj rusesc, scrie euronews.com.

Rețeaua feroviară poloneză este o parte crucială a lanțului de livrare pentru orice, de la ajutoare umanitare la arme NATO destinate Ucrainei, și o rută cheie atât pentru persoanele care călătoresc spre și dinspre această țară, inclusiv pentru lideri mondiali precum președintele american Joe Biden.

Între timp, sabotorii ruși au reușit să declanșeze cu succes orice, de la pene de curent până la întreruperea comunicațiilor prin satelit în Ucraina. Acesta este motivul pentru care incidentul a fost considerat inițial un "atac hibrid sau cibernetic".

Însă, în urma investigațiilor efectuate de Agenția de Securitate Internă din Polonia, se pare că pasionații locali de radio, folosind echipamente de amatori, au reușit să copieze semnalul de frânare folosit pentru a anula funcțiile manuale ale operatorului de tren și a forța trenurile să oprească brusc, provocând astfel accidentele.

Echipamente de sabotaj de la AliExpress

Presa poloneză relatează că echipamentul folosit pentru sabotaj poate fi mai ieftin de 30 de euro și poate fi găsit pe site-uri precum AliExpress.

Forumurile de trenuri și conturile YouTube pentru pasionații de trenuri au discutat pe larg despre acest fenomen în urmă cu mai mulți ani.

Potrivit acestora, trenurile folosesc un sistem radio care nu este protejat prin criptare sau orice altă barieră de acces. Oricine poate emite o serie de trei frecvențe la 150 de megahertzi și poate lansa comanda radio-stop.

Autoritățile poloneze și-au anunțat intenția de a introduce, până în 2025, radiouri celulare GSM-R, care sunt criptate și nu pot fi sabotate la fel de ușor.

Compania de căi ferate a țării nu a implementat încă sistemele menite să includă rețeaua poloneză în siguranța traficului european.

Unul dintre aceste sisteme este ETCS, care este utilizat pentru a controla circulația trenurilor. Cel de-al doilea este GSM-R, care ar urma să servească, de asemenea, drept sistem de comunicare digitală pentru căile ferate. Niciunul dintre ele nu a fost implementat pe deplin până în prezent.

Sistemul actual, deși este ușor de sabotat, facilitează, de asemenea, urmărirea autorilor de către autorități, deoarece sabotorii trebuie să se afle în apropierea fizică a trenurilor ale căror semnale doresc să le întrerupă.

Duminică, doi bărbați în vârstă de 20 de ani au fost arestați în Białystok după ce au generat semnalul dintr-o locație fixă din partea de nord-est a țării. Unul dintre cei doi arestați era ofițer de poliție, iar autoritățile au lansat proceduri de concediere împotriva acestuia.

Ceilalți posibili sabotori sunt în continuare cercetați, deoarece este posibil ca acest semnal să fie emis de la dispozitive radio portabile, ceea ce înseamnă că autorii s-ar putea muta din locul în care au emis funcția de radio-stop.

Potrivit statisticilor oficiale, au existat peste 500 de incidente de abuz de radio-stop în 2021 și până la 700 în 2019.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite