„Prădătorul“ media Viktor Orban monopolizeză și rețelele sociale
0„Ungaria a devenit o autocrație informațională destul de reușită sau o dictatură a presei”, a declarat Krekó Péter Krekó, analist și director al think tank-ului Political Capital din Budapesta.
În lunile premergătoare alegerilor pentru Parlamentul European, maghiarii au fost avertizați că un vot împotriva prim-ministrului Viktor Orbán ar însemna un vot pentru un război total.
Partidul de dreapta Fidesz a prezentat alegerile din 9 iunie drept o luptă existențială, una care ar putea menține pacea în Europa dacă Orbán ar câștiga - sau ar alimenta o instabilitate generalizată dacă nu ar pierde. Pentru a vinde această afirmație îndrăzneață, Orbán s-a folosit de un imperiu mediatic pro-guvernamental întins, care domină discursul politic al țării de peste un deceniu, scrie Associated Press.
Tactica a funcționat, așa cum a funcționat de când Orbán a revenit la putere în 2010, iar partidul său a fost pe primul loc în alegeri – deși nu cu scorurile cu care era obișnuit. Un partid nou apărut, condus de un fost membru al Fidesz, a atras alegători nemulțumiți și a luat 29% din voturi față de 44% Fidesz.
„Totul s-a destrămat în Ungaria. În esență, statul nu funcționează, există doar propagandă și minciuni”, a declarat Péter Magyar, liderul acestui nou partid care a apărut în ultimele luni ca fiind poate cea mai formidabilă provocare la adresa puterii lui Orbán.
Fabrica de propaganda
Partidul Respect și Libertate al lui Magyar, sau TISZA, și-a desfășurat campania pe baza promisiunilor de a eradica corupția adânc înrădăcinată în guvern. De asemenea, a vorbit deschis despre ceea ce el consideră a fi daunele pe care „fabrica de propagandă” a lui Orbán le-a făcut democrației din Ungaria.
„S-ar putea să fie foarte dificil să vă imaginați din America sau Europa de Vest cum este propaganda și mașinăria de stat aici”, a declarat Magyar într-un interviu acordat Associated Press înainte de alegeri. „Această realitate paralelă este ca Truman Show. Oamenii cred că aceasta este realitatea”.
Din 2010, guvernul lui Orbán a promovat ostilitatea față de migranți și drepturile LGBTQ+, neîncrederea în Uniunea Europeană și convingerea că finanțatorul american de origine maghiară George Soros - care este evreu și unul dintre dușmanii de lungă durată ai lui Orbán - este implicat în comploturi secrete pentru destabilizarea Ungariei.
Ungaria, autocrație informațională
Astfel de mesaje au adus partidului lui Orbán patru majorități consecutive de două treimi în parlament și, cel mai recent, cei mai mulți delegați maghiari în legislativul UE.
Dar, potrivit lui Péter Krekó, analist și director al think tank-ului Political Capital din Budapesta, Orbán a creat „un mediu aproape orwellian”, în care guvernul controlează majoritatea canalelor de știri pentru a limita deciziile maghiarilor.
Restricționarea presei libere din Ungaria afectează în mod direct alegerea democratică informată. Politicienii din opoziție se plâng de mult timp că primesc doar cinci minute timp de antenă la fiecare patru ani la televiziunea publică, minimul legal, pentru a-și prezenta platformele înainte de alegeri.
În schimb, posturile publice de radio și televiziune se fac în mod constant ecoul punctelor de discuție comunicate atât de Fidesz, cât și de o rețea de grupuri de reflecție și institute de sondare care primesc finanțare de la guvern și de la partid. Analiștii acestora apar în mod regulat în mass-media afiliate pentru a susține relatările guvernului, în timp ce comentatorii independenți apar rar, sau niciodată.
În timpul campaniei electorale din luna mai, comisia electorală din Ungaria a emis un avertisment radiodifuziunii publice pentru difuzarea în mod repetat a videoclipurilor de campanie ale Fidesz în timpul segmentelor de știri, o încălcare a normelor de imparțialitate. Dar lucrurile au continuat totuși.
Magyar, care a câștigat un loc în Parlamentul European, atribuie succesul noului său partid în parte capacității sale de a evita dominația lui Orbán prin întâlniri directe cu alegătorii și prin dezvoltarea unui număr mare de adepți pe rețelele sociale.
Dar în Ungaria, chiar și cei cu o prezență online puternică se luptă să concureze cu controlul Fidesz asupra canalelor tradiționale.
Potrivit organizației de supraveghere a presei Reporteri fără Frontiere, Orbán a folosit achizițiile de media de către „oligarhii” conectați la guvern pentru a construi „un adevărat imperiu media supus ordinelor partidului său”. Grupul estimează că astfel de achiziții au oferit partidului lui Orbán controlul a aproximativ 80% din resursele pieței media din Ungaria. În 2021, grupul l-a inclus pe Orbán pe lista sa de „prădători” media, fiind primul lider din UE care a primit această distincție.
În 2016, cel mai vechi cotidian din Ungaria a fost brusc închis după ce a fost cumpărat de un om de afaceri care are legături cu Orbán. În 2018, aproape 500 de publicații pro-guvernamentale au fost donate simultan de către proprietarii lor unei fundații conduse de apropiați ai lui Orbán, creând un conglomerat media de extremă dreapta. Iar în 2020, aproape întregul personal al celui mai mare portal de știri online din Ungaria, Index, a demisionat în masă după ce editorul său principal a fost concediat sub presiune politică.
Rețeaua de jurnaliști independenți și de publicații online care continuă să funcționeze în Ungaria se luptă să rămână competitivă, a declarat Gábor Polyák, șeful Departamentului de media și comunicare de la Universitatea Eötvös Loránd din Budapesta.
Modelul rusesc
Guvernul este cel mai mare agent de publicitate din Ungaria, a spus el. Un studiu realizat de organizația de supraveghere Mérték Media Monitor a arătat că până la 90% din veniturile din publicitatea de stat sunt acordate instituțiilor media pro-Fidesz, menținându-le pe linia de plutire.
Eforturile guvernului de a controla mass-media au depășit televiziunea, radioul și ziarele, trecând la postările de pe rețelele de socializare, care sunt amplificate prin reclame plătite.
Ungaria a cheltuit cel mai mult din întreaga UE cu 27 de membri - aproape 4,8 milioane de dolari - pe anunțuri politice pe platformele deținute de Meta, compania mamă a Facebook, într-o perioadă de 30 de zile în mai și iunie, depășind Germania, care are o populație de peste opt ori mai mare, potrivit unui raport recent bazat pe date disponibile publicului, compilate de Political Capital, Mérték Media Monitor și site-ul de verificare a faptelor Lakmusz.
Raportul a constatat că marea majoritate a acestor cheltuieli au provenit de la Fidesz sau de la reprezentanții săi.
Un cheltuitor important este Megafon, un centru de formare autodeclarat pentru viitorii lideri conservatori. În aceeași perioadă de 30 de zile, grupul a cheltuit 800 000 de dolari pentru a-și spori conținutul pro-guvernamental pe platformele Meta, mai mult decât au cheltuit în total 16 țări UE în aceeași perioadă.
Având în vedere că relatările guvernamentale sunt atât de răspândite pe toate mediile, a apărut un nivel de polarizare politică care poate ajunge adânc în viața privată a maghiarilor. În ultimii ani, opiniile Andreei Simon, o antreprenoare în vârstă de 55 de ani dintr-o suburbie a Budapestei, și ale soțului ei, Attila Kohári, au început să se îndepărteze - din cauza „consumului“ din partea lui Kohári de mass-media pro-guvernamentale.
„Asculta aceste posturi de radio unde se vorbea despre subiecte simple, care i-au schimbat complet personalitatea”, a spus Simon. „Am simțit uneori că a fost răpit, iar creierul său a fost înlocuit cu un creier Fidesz.”
În decembrie, după 33 de ani de căsătorie, au fost de acord să divorțeze.
„I-am spus de mai multe ori: Trebuie să alegi: eu sau Fidesz”, a spus ea. „A spus Fidesz”.
Divizarea mediatică are consecințe și asupra finanțelor Ungariei, spune deputatul independent Ákos Hadházy, care a descoperit zeci de cazuri suspecte de delapidare a fondurilor UE.
Potrivit acestuia, astfel de abuzuri nu sunt abordate deoarece majoritatea alegătorilor nu sunt conștienți de ele.
„Urmând modelul rusesc, (guvernul) controlează mass-media de stat și cheltuiește aproximativ 50 de miliarde de forinți (135 de milioane de dolari) pe an pe reclame ... care susțin propriile rețele de televiziune și site-uri web”, a spus el. „Oamenii care consumă aceste media pur și simplu nu aud despre aceste lucruri.”