Livratori de mâncare din România, exploatați în Norvegia de alți români: „Sunt persoane vulnerabile, recrutate pe rețelele de socializare”

0
Publicat:

Străzile din Oslo sunt pline de mașini străine, care livrează alimente. Potrivit poliției, criminalii organizați furnizează un flux de șoferi din România. De obicei, este vorba despre persoane vulnerabile care ajung în țară și sunt exploatate de alți români.

masini romanesti vechi folosite in oslo  foto nrc scaled webp

Creșterea numărului de mașini românești pe drumuri nu a fost observată doar în parcarea de vehicule ridicate. Poliția din Oslo suspectează că rețele românești bine organizate, sunt implicate activ în recrutarea curierilor. Nu este exclus să fie vorba și de trafic de persoane, spune Lasse Johsen de la poliția din Oslo, potrivit  publicației NRC.

Conform poliției, aceasta este metoda tipică: organizatorii colectează informațiile de identitate și înființează firme pe persoană fizică în numele livratorilor. Prin aceste firme, încheie contracte de livrare cu companii precum Wolt și Foodora, iar livrările sunt realizate de curierii pe care îi controlează. Banii obținuți din livrări sunt transferați în conturile gestionate de organizatori.

Cum funcționează rețeaua de infractori

Curierii sunt români, recrutați de „agenți” prin rețelele sociale. „Agenții” îi preiau pe curieri când ajung în țară. NRK a descoperit mai multe grupuri românești pe Facebook unde persoane cumpără, vând și închiriază conturi de livrare la Wolt și Foodora. Adesea, ei controlează fluxul de bani și păstrează întregul sau o parte din venitul curierilor, crede poliția.

De obicei, este vorba despre persoane vulnerabile care ajung în țară și sunt exploatate, spune Lasse Johsen de la poliția din Oslo

„Poți vedea geanta Foodora în mașină. Se pare că a fost folosită pentru diverse lucruri, evident”, explică Morten Dahl, care lucrează la Bymiljøetaten, agenția responsabilă de administrația spațiilor publice și gestionarea traficului în Oslo, în timp ce se plimbă printre mașinile ridicate și depozitate într-unul dintre centrele lor.

„Aceasta este una dintre cele cinci-șase mașini pe care le avem aici și care sunt folosite pentru a livra pentru Wolt sau Foodora. Numărul mașinilor străine a crescut, iar o țară se deosebește. Am observat surprinzător de multe vehicule din România. În prezent, avem 21, ceea ce este destul de mult”, spune Dahl.

Creșterea numărului de mașini românești pe șosele nu a fost observată doar la sechestru.

Poliția suspectează că rețele românești organizate recrutează în mod activ curieri de alimente pentru a lucra în Oslo.

„Este posibil să fie implicat și traficul de persoane”, spune Lasse Johnsen.

NRK a găsit mai multe grupuri românești pe Facebook unde oamenii cumpără, vând și închiriază conturi de curierat cu Wolt și Foodora. Publicația a realizat propriul studiu asupra industriei de curierat. Acesta arată că mai mult de 280 de noi întreprinderi individuale au fost înființate în 2024 și până în prezent în acest an, cu proprietari români.

Aceasta reprezintă puțin mai puțin de jumătate din totalul întreprinderilor individuale înființate în industria de curierat în aceeași perioadă.

Multe dintre mașini sunt în stare proastă și nu au autorizație UE

Cartografierea arată, de asemenea, că un număr mare de companii sunt înregistrate la aceeași adresă, iar proprietarii nu sunt întotdeauna conștienți că adresa lor este folosită.

Majoritatea companiilor sunt firme de curierat și sunt conduse de persoane cu nume care sună românește sau cu cetățenie română.

La o adresă din Oslo, sunt înregistrate aproximativ 40 de persoane și aproape tot atâtea companii. Unele adrese „recurente” nu sunt deloc reședințe. De exemplu, mai multe companii sunt înregistrate la City Mission Centre din Tøyen din Oslo.

Poliția nu este singura care a observat că s-a întâmplat ceva în industria curieratului. Anul trecut, mașinile românești erau „peste tot” în Oslo. Multe dintre ele purtând logo-urile companiilor de curierat Wolt și Foodora.

Multe dintre mașini sunt în stare proastă și nu au autorizație UE. Atunci când sunt opriți pentru inspecție, câțiva dintre șoferi sunt surprinzător de deschiși. Potrivit poliției, aceștia dezvăluie că sunt curieri, lucrează la negru și că conduc pentru alții.

 „Este foarte comun ca mașinile să aibă între doi și cinci șoferi diferiți, dar același șofer poate conduce și mașini diferite”, spune Vivi-Ann Haukås, șef de unitate la Poliția pentru situații de urgență.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite