De ce Kremlinul ”iubește” social media. Rusiei îi este din ce în ce mai ușor să influențeze alegerile din SUA
0Influențatorii cu adepți fanatici au mult mai mult succes în răspândirea dezinformării decât roboții și trolii, susține POLITICO.
Modul preferat al Kremlinului de a influența alegerile americane din 2024 se folosește de ceea ce mulți americani consideră o distracție inofensivă - conținutul creat de persoane influente din social media.
Potrivit unui rechizitoriu al Departamentului Justiției, conținutul creat și distribuit de o companie conservatoare de social media numită Tenet Media a fost de fapt finanțat de Rusia.
Doi angajați ai guvernului rus au direcționat aproape 10 milioane de dolari către Tenet Media, care a angajat influenceri conservatori de profil înalt, precum Tim Pool, Benny Johnson și Dave Rubin, pentru a produce videoclipuri și alt conținut care a alimentat diviziunile politice. Acuzația susține că influencerii, care spun că nu știau de legăturile lui Tenet cu Rusia, erau plătiți cu peste 400.000 de dolari pe lună.
Acesta este cel mai recent semn că eforturile de influențare online ale Rusiei evoluează, a declarat Pekka Kallioniemi, un cercetător finlandez în domeniul dezinformării care este autorul cărții „Vatnik Soup”, o carte despre războaiele informaționale ale Rusiei, care urmează să fie publicată la 20 septembrie.
„Influențatorii cu adepți fanatici au mult mai mult succes în răspândirea dezinformării decât roboții și trolii. Acești oameni, de asemenea, sunt idolatrizați. Ei au baze uriașe de fani. Ei sunt ascultați și sunt crezuți. Deci, ei sunt, de asemenea, un hub foarte bun pentru răspândirea oricăror narațiuni în acest caz, care ar fi narațiuni pro-Kremlin”, susține Pekka Kallioniem, pentru Politico.
Cum a reușit Kremlinul să infiltreze atât de eficient mass-media de extremă dreapta?
Principalul motiv este că aceștia împărtășesc o ideologie similară. Acest tip de tradiționalism și conservatorism este ceva ce Rusia ar dori, de asemenea, să promoveze: ei îl prezintă pe Putin ca fiind întruchiparea tradiționalismului și a valorilor familiei. Și acest lucru este foarte similar, desigur, în politica americană.
Există, de asemenea, acest tip de narațiuni promovate de oameni de stânga. Este un sistem extrem de cinic în care întreaga idee este de a polariza populația SUA prin furnizarea de ideologii extreme și idei extreme și împingerea lor către un public american.
„Da, și aș sublinia că este vorba de extrema stângă și extrema dreaptă. Este vorba despre extremitățile spectrului politic care sunt ambele vizate. Narațiunile [de stânga] sunt aceleași cu cele promovate de influenceri de dreapta”, susține Pekka Kallioniem.
Dacă ne întoarcem la lansarea Agenției de Cercetare a Internetului din Rusia în 2013, aceasta a început să producă în masă propagandă online și a folosit așa-numitele ferme de troli. Ulterior, au început să folosească și roboți automatizați. Dar, în plus, rușii par să folosească aceste conturi mari, mari de social media, numite conturi „superspreader”.
Acestea sunt utilizate pentru a răspândi narațiunea în lung și în lat. Acest termen provine din studiile Covid-19: a existat acest studiu Covid care a descoperit că 12 conturi au fost responsabile pentru două treimi din dezinformarea vaccinului Covid și, de fapt, contul lui Robert F. Kennedy Jr. a fost unul dintre ele.
Aceste studii au descoperit că, de fapt, o mare parte din această dezinformare este răspândită prin intermediul conturilor superspreader. Rusia a realizat probabil acest lucru, iar acest incident este un bun indicator al faptului că acestea sunt utilizate de Kremlin.
„Înainte de social media, Rusiei îi era foarte greu să pătrundă în media occidentale. Se întâmpla, dar nu atât de des. Așadar, social media a fost un instrument util pentru Rusia pentru a-și răspândi propaganda. Ei au fost primii care au utilizat de fapt social media pentru a face aceste tipuri de campanii de dezinformare în masă și operațiuni de informare, și au avut un avans foarte bun în acest sens. Mass-mediei occidentale și serviciilor de informații le-au trebuit ani de zile pentru a-și da seama de toate acestea”, a precizat Pekka Kallioniem.
Care este scopul final al campaniei de dezinformare a Rusiei?
„Ei vor să polarizeze și să divizeze țările, în special SUA, care are un sistem bipartid. Ori de câte ori o țară se concentrează pe dispute și dispute interne, politica sa externă devine mult mai slabă. Am văzut acest lucru cu ajutorul acordat Ucrainei, care a fost amânat luni și luni și luni, iar acesta este, în esență, obiectivul lor: să creeze aceste conflicte interne, astfel încât politica externă a diferitelor țări să devină mult mai slabă și indecisă”, susține cercetărul Pekka Kallioniem pentru Politico.
Pe cine caută pentru a răspândi propaganda? Ce fel de persoană caută?
„Cred că mulți dintre acești oameni care o fac foarte bine sunt de obicei carismatici și, într-un fel, controversați. Ei știu cum să creeze controverse în jurul unor subiecte și pe rețelele sociale. Crearea de controverse aduce, de obicei, și implicare - oamenii îți apreciază conținutul, îl distribuie, îl comentează. Așadar, oamenii carismatici sunt probabil cele mai valoroase atuuri în acest moment”, mai subliniază cercetătorul.