„Criză“, cuvântul la modă în campaniile publicitare
0Promoţiile „anticriză” lansate de diverse companii au umplut paginile ziarelor. Multe magazine afişează în vitrine ofertele de preţuri pe timp de incertitudine economică.
Orice produs sau serviciu se poate vinde în această perioadă, cu condiţia ca acesta să fie promovat ca o ofertă pe timp de criză. Astfel, ghidându-se după sloganul „Dacă nu poţi lupta cu inamicul, asociază-te cu el”, multe firme au mizat, în campaniile publicitare din acest an, pe introducerea cuvântului „criză” în propaganda concepută pentru un produs.
Astfel, chiar şi în perioadele de incertitudine economică, experţii în marketing sunt de părere că nu trebuie să se renunţe la campaniile publicitare ci, dimpotrivă, acum este un moment prielnic pentru a investi în anunţuri care să le promoveze produsele. Creativitatea este cheia succesului în publicitate, iar criza economică a devenit un argument în momentul conceperii unui slogan.
„Uită de criză şi cumpără din magazinul nostru”
Acest tip de sloganuri au ca scop convingerea publicului ţintă că realizează o investiţie inteligentă dacă achiziţionează produsul promovat.
Două mari firme care au mizat pe cuvântul “criză” în conceperea campaniilor publicitare sunt furnizorul de telefonie mobilă Movistar şi Grupul Renault. Cu sloganul ”Acum, cu Movistar nu vei mai avea probleme financiare pentru a ajunge la sfârşit de lună”, firma spaniolă a lansat o ofertă în luna octombrie, prin care, dacă îţi încărcai telefonul în primele trei săptămâni, a patra vorbeai gratuit.
Grupul Renault a scăzut preţurile autoturismelor şi a anunţat această reducere de preţuri prin sloganul „Preţurile de la Renault te fac să uiţi de criză”.
După zece ani, o firmă de snaks-uri investeşte în publicitate
Deoarece criza este cel mai prielnic moment pentru a ieşi în evidenţă, prin calitate sau preţ, în faţa concurenţei, o firmă de snaks-uri a rupt “tăcerea”, după 10 ani în care nu a investit în nicio campanie publicitară.
Astfel, în conjunctura în care majoritatea patronilor reduc cheltuielile renunţând la anunţurile publicitare, firma Matutano, după 10 ani de tăcere, face reclamă la chipsuri-le pe care le produce, cu întrebarea: „Ai zâmbit azi?”.
Matutano nu este singura firmă care înoată împotriva curentului pe timp de criză. Alte două mari supermarketuri au conceput campanii publicitare care să le promoveze în aceste momente.
Este vorba despre Lidl şi Dia, două supermarketuri care, fiind deja cunoscute pentru preţurile mici ale produselor, mizează pe o reclamă care să atragă şi clienţii mai pretenţioşi, care obişnuiau să cumpere din magazinele cu preţuri piperate. Lidl se anunţă cu sloganul „nu te înşela, calitatea nu este scumpă”, în timp ce Dia mizează pe: „Calitatea este aceeaşi, însă preţurile nu”.
Utilizarea cuvântului criză în publicitate este profitabilă atâta timp cât nu provoacă anxietate sau tristeţe, iar sloganul trebuie să transmită mesaje de tipul „Chiar dacă trecem printr-o perioadă de criză, viaţa merge înainte!”
„Cumpăr doar de la magazinele care au oferte anti-criză”
Pe timp de recesiune, românii din Spania încearcă să cheltuiască mai puţin, căutând magazinele care fac reduceri de preţuri sau au „oferte de criză”. „Criza a început să mă îngrijoreze în momentul în care am rămas în şomaj.
Dacă înainte făceam cumpărături din magazine cu produse de firmă, acum caut doar ofertele din supermarketuri şi îmi cumpăr haine de la magazinele chinezilor. Sunt atentă la reclamele de la televizor sau, pur şi simplu, mă uit la ofertele afişate în vitrine. Altfel, nici nu intru în magazin”, spune Mariana Ignat ( 42 de ani), din Castellon.
Dacă în urmă cu un an românca avea un salariu de aproximativ 1.200 de euro, muncind într-o fabrică de ceramică, acum trebuie să se descurce cu 700 de euro pe lună, ajutorul de şomaj.
Ofertă anti criză: „Te coafezi la noi şi îţi vopsim părul gratuit”
Lili Pescaru (34 de ani), originară din Breaza, şi-a înfiinţat în urmă cu un an un coafor, la Castellon. „Nu mă sperie foarte tare criza, femeile spaniole nu renunţă aşa uşor la coafor. Ceea ce se simte însă este faptul că nu mai vin de două ori pe săptămână, ci doar o dată. Astfel, pentru a-mi păstra clientela, am hotărât să fac o promoţie pe timp de criză: celor care vin să se coafeze, le vopsim părul gratuit”, precizează românca.
Restaurantele oferă meniuri anti-criză
Multe dintre restaurantele spaniole au fost nevoite să reducă preţurile la meniuri pentru a-şi păstra clienţii. Astfel, dacă acum un an un meniu costa cel puţin opt euro, acum există localuri care oferă zilnic un meniu la preţ redus.
De asemenea, există restaurante în care, o dată pe săptămână, două feluri de mâncare şi desertul costă un euro. Este şi cazul localului „Antigua Felipe”, din Vitoria, Euskadi, unde în fiecare miercuri, pentru un euro, se poate alege felul întâi, unul de felul doi şi desert.
„Criza” bate „chiria” în Google
Conform ultimelor date oferite de către Google, numărul căutărilor care folosesc cuvântul cheie “criză” au crescut cu 3,76%. O uşoară creştere s-a înregistrat şi în ceea ce priveşte căutările cu „recesiune”, 2,7%, în timp ce cele mai puţin folosite cuvinte cheie au fost „sport” şi „chirie”.