Controalele de frontieră pentru Brexit vor costa firmele britanice 550 de milioane de euro pe an

0
Publicat:

Controalele la frontieră post-Brexit vor costa întreprinderile britanice 550 de milioane de euro pe an, a declarat organismul guvernamental de supraveghere a cheltuielilor publice.

Coloană de tirurila frontiera marii Britanii FOTO: Arhivă
Coloană de tirurila frontiera marii Britanii FOTO: Arhivă

Planurile de introducere a controalelor la frontieră pentru mărfurile care provin din UE s-au confruntat cu „probleme semnificative”, inclusiv cu o lipsă critică de inspectori înainte de introducerea lor luna trecută, se arată într-un raport al Biroului Național de Audit.

Regatul Unit a declarat că speră să aibă „cea mai eficientă frontieră din lume” până în 2025, dar NAO a declarat că strategia nu are „un calendar clar și un plan integrat de punere în aplicare interguvernamentală”, departamentele individuale fiind responsabile pentru punerea în aplicare a diferitelor aspecte, scrie theguardian.com.

Raportul a constatat că, la începutul anului, încrederea Biroului Cabinetului de Miniștri în controalele fizice asupra importurilor de plante și animale, care vor fi introduse în aprilie, a fost evaluată ca fiind „galbenă”. Departamentul, care monitorizează pregătirea guvernului și a întreprinderilor pentru aceste schimbări, a declarat că ratingul „chihlimbar” a însemnat că, deși punerea în aplicare a fost „fezabilă”, au existat „probleme semnificative care au necesitat atenția conducerii”.

Printre acestea se numără dificultățile de recrutare și formare a inspectorilor autorităților sanitare portuare pentru a efectua verificările, guvernul recunoscând că autoritățile „nu vor avea 100% din personalul de care au nevoie din prima zi”.

De asemenea, Biroul Cabinetului și-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că guvernul nu avea suficientă legislație pentru a susține noile controale.

Dezvăluirile privind lipsa de pregătire a guvernului pentru aceste schimbări au loc la o săptămână după ce o pană de curent a dus la reținerea camioanelor la punctele de frontieră timp de până la 20 de ore, afectând multe întreprinderi de import care aduc mărfuri din UE.

La 30 aprilie, guvernul a introdus controale fizice asupra camioanelor care aduc produse de origine animală și vegetală de pe continent, într-o măsură care ar urma să le reflecte pe cele introduse de UE pentru importurile din Regatul Unit atunci când țara va părăsi piața unică în 2021.

Raportul a constatat că Biroul Cabinetului a ridicat în ianuarie problema lipsei de personal ca fiind o „problemă critică”, precum și faptul că nu s-a convenit încă o abordare privind conformitatea și aplicarea legii.

Gareth Davies, șeful NAO, a declarat: „Ieșirea Marii Britanii din UE a creat o schimbare pe scară largă în ceea ce privește aranjamentele pentru circulația mărfurilor peste graniță. Cu toate acestea, la mai mult de trei ani de la încheierea perioadei de tranziție, încă nu este clar când vor fi instituite controale complete.

Strategia privind frontierele are planuri ambițioase de utilizare a tehnologiei și a datelor pentru a facilita comerțul, gestionând în același timp riscurile. Pentru a-și atinge obiectivele, guvernul are nevoie de o realizare și de o responsabilitate solidă - inclusiv de o abordare mai realistă a transformării digitale - împreună cu o monitorizare eficientă pentru a permite îmbunătățiri viitoare.”

Legile cruciale, inclusiv cele care au permis ca posturile de frontieră să fie desemnate oficial pentru a procesa mărfuri, au fost în cele din urmă adoptate de parlament în aprilie, în timp ce guvernul a dezvăluit public că va reduce unele controale pentru a evita perturbările cu doar câteva săptămâni înainte de introducerea lor.

Punerea în aplicare a urmat după cinci întârzieri anterioare care se întindeau până în iulie 2021, inclusiv o revizuire a abordării în 2022, care a dus la reducerea semnificativă a numărului de verificări necesare.

Aceste întârzieri repetate și modificări ale abordării au însemnat că guvernul a cheltuit fonduri ale contribuabililor pe infrastructură și personal care, în cele din urmă, nu erau necesare, se arată în raport.

Aceasta a inclus cheltuieli de 72 de milioane de euro pentru achiziționarea sau construirea a două locații lângă Dover, care erau destinate să fie posturi de control la frontieră, dar care nu au fost folosite, și a cheltuit peste 300 de milioane de euro pentru opt facilități temporare de frontieră care au fost închise.

Autoritățile sanitare portuare au recrutat 520 de angajați pentru a efectua controale la frontieră între 2020 și 2021, dintre care 370 nu au mai fost necesari după ce guvernul a schimbat abordarea în 2022. Doar o parte dintre ei au fost redistribuite roluri în cadrul autorităților locale.

Cu toate acestea, NAO a declarat că guvernul nu a stabilit încă un calendar clar cu privire la momentul în care vor fi puse în aplicare politicile de realizare a acesteia și că nu există un plan integrat interguvernamental pentru această strategie.

Meg Hillier, parlamentarul laburist care prezidează Comitetul pentru conturi publice (PAC), a declarat: „O promisiune cheie a Brexit-ului a fost că vom prelua controlul asupra frontierelor noastre. Cu toate acestea, la mai mult de trei ani de la încheierea perioadei de tranziție, controalele complete ale importurilor nu sunt încă în vigoare. Întârzierile și schimbările de direcție au provocat costuri inutile pentru guvern și întreprinderi. Așa cum PAC constată adesea în cadrul guvernului, acest lucru ar fi putut fi evitat cu o viziune mai clară și o planificare mai bună.”

Un purtător de cuvânt al guvernului a declarat: „Strategia noastră privind frontierele introduce controale esențiale, bazate pe riscuri, pentru a proteja Regatul Unit de dăunători și boli potențial devastatoare. Și facem progrese semnificative, după ce am implementat cu succes noile controale în ianuarie și aprilie anul acesta, adoptând în același timp o abordare pragmatică care reduce la minimum perturbările. Pentru a veni în sprijinul comercianților, lansăm, de asemenea, Ghișeul comercial unic, o poartă de acces unică și sigură, care va facilita furnizarea de informații către guvern atunci când importă bunuri.”

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite