Cuvintele care trebuie evitate când vorbim cu copiii. „Nu vrem ca cei mici să simtă că sunt pedepsiți pentru că deschid gura”
0Există cuvinte pe care ar trebui să evităm să le spunem copiilor, chiar dacă este puțin probabil să le observăm, mai ales că sunt comune și par inofensive.

Potrivit huffpost.com, mulți dintre noi repetăm aceste fraze aproape zilnic, din obișnuință. Însă, spun psihologii, aceste expresii pot crea confuzie pentru copii sau pot încurca mesajele pe care încercăm să le transmitem.
De aceea, experții recomandă să le evităm atunci când ne adresăm copiilor. Iată despre ce este vorba:
1. „Ai putea / te superi dacă / ai vrea te rog / poți?”
Mulți dintre noi suntem obișnuiți să spunem astfel de fraze pentru a suna politicos, dar acestea pot crea confuzie pentru copii. Dacă dai o instrucțiune, este mai bine să o faci fără a pune o întrebare.
Începând cu un „element de alegere, lăsându-i copilului posibilitatea de a spune «nu»”, a declarat Amy Jackson, șefa departamentului de strategie pentru învățământ timpuriu la Primrose Schools. În schimb, folosește o comandă simplă: „Ridică cuburile, te rog” sau „Trebuie să ridici cuburile”.
O altă opțiune ar fi „Este timpul să ridici cuburile”. Această formulare comunică faptul că părintele nu îl determină pe copil să facă ceva la întâmplare, ci pur și simplu îi comunică faptul că acum este momentul în programul zilei să facă curățenie.
2. „Nu o să te ajut.”
Este bine să încurajăm copiii să facă lucruri singuri, dar această formulare „poate fi descurajantă și poate face ca copilul să nu vină către părinte mai târziu”, a explicat Whitney Raglin Bignall, director asociat clinic al On Our Sleeves.
În schimb, Bignall are rezolvarea: „Încearcă întâi și dacă nu funcționează, putem discuta împreună”. Aceste cuvinte îi arată copilului că ai încredere în el, dar ești acolo să îi oferi sprijin atunci când este nevoie.
3. „Bine făcut!”
Mulți dintre noi am crescut reglându-ne comportamentul pentru a obține acest tip de laudă de la adulți. Dar această laudă vagă nu este suficient de specifică pentru ca cei mici să beneficieze cu adevărat de pe urma ei. „Nu oferă prea multe informații despre ceea ce fac bine”, a spus Jackson.
Când fac ceva corect, fii specific pentru ca ei să știe ce comportament să repete în viitor. Ai putea să spui ceva de genul „Văd că ridici cuburile și le pui în cutii, mulțumesc că ne ajuți să păstrăm acest spațiu curat” sau „Ai făcut bine că ai aruncat gunoiul.”
4. „Vreau să fii cuminte”
Mulți dintre noi avem amintiri despre momente în care ni se spunea cu severitate că „mai bine să avem cea mai bună conduită” atunci când trebuia să intrăm în casa cuiva sau în alte situații. Dar, din nou, această instrucțiune nu este suficient de specifică pentru a fi utilă copiilor.
Ei nu au experiență și nu vor ști întotdeauna cum arată „comportamentul bun” într-o anumită situație.
În schimb, spune-i copilului exact ce trebuie să facă: „Trebuie să stai lângă cărucior și să atingi doar mâncarea pe care o vom cumpăra.”
5. „Calmează-te!”
Poate părea cea mai evidentă instrucțiune de dat unui copil care țipă, dar pur și simplu nu funcționează. „Nimeni nu s-a calmat vreodată când i s-a spus să facă asta”, este de părere Jackson.
„Copiii trebuie să știe că este în regulă să aibă sentimente intense și să învețe modalități de autoreglare. Spunându-le să se calmeze, să nu mai plângă sau să treacă peste asta, presupune că ei pot sau știu să o facă”, a continuat ea.
O îmbrățișare, câteva respirații profunde împreună sau o redirecționare ar putea ajuta copiii să-și regleze sentimentele. Poți constata că propria ta prezență calmă și continuă este suficientă pentru a-i ajuta.
6. „Nu este o mare problemă”
Deși o problemă poate părea neînsemnată pentru noi, acest lucru nu înseamnă că nu este importantă pentru copilul nostru. „Aceste afirmații adesea invalidează sentimentele copilului”, spune Raglin Bignall.
„Poate duce la sentimentul că sunt ignorați sau că sentimentele lor nu au valoare. De asemenea, poate face ca un copil să-și pună la îndoială sentimentele și validitatea acestora”, a spus Jackson.
În loc să spui asta, încearcă o întrebare deschisă, cum ar fi „Pare foarte important pentru tine — spune-mi de ce ești supărat”, a sugerat Raglin Bignall.
7. „De ce nu mi-ai spus mai devreme?”
„Nu vrem ca cei mici să simtă că sunt pedepsiți pentru că deschid gura”, a spus Raglin Bignall. De asemenea, vrem să ne concentrăm pe sentimentele lor, nu pe ale noastre, lăudându-i pentru că au spus ceva și lăsându-i să știe că suntem acolo să ascultăm.
În schimb, poți răspunde cu „Mulțumesc mult că ai venit la mine cu asta”, a sugerat ea.
8. Terminarea unei direcții sau a unei declarații cu „Bine?”
Multe persoane sunt obișnuite să adauge întrebarea „Bine?” la sfârșitul unei cereri pentru a o atenua sau pentru a părea flexibili. Dar copiii pot să nu înțeleagă acest lucru. Dă instrucțiuni clare pentru ceea ce vrei ca copilul să facă și oprește-te acolo.
9. „Oprește-te!”
Deși uneori trebuie să împiedicăm copiii să facă ceva periculos, când vine vorba de probleme comportamentale mai puțin urgente, regula generală este să folosim comenzi afirmative în locul celor negative, spunându-le copiilor ce să facă în loc să le spunem ce să nu facă.
De asemenea, ajută să fii cât mai specific posibil: „Mergi lângă mine” sau „Ține mingea la pământ”, sunt exemple pe care le-a dat Raglin Bignall. Poți auzi profesorii folosind expresii precum „mergi!” în loc de „nu alerga!” sau „vorbește încet!” în loc de „nu striga!” Formularea cererilor în acest fel te ajută să-ți păstrezi tonul mai pozitiv.
10. „A fost o alegere bună?”
Vrem ca cei mici să reflecteze la comportamentul lor, dar această frază „trimite un mesaj indirect copilului că alege să fie «rău»”, a spus Jackson.
În schimb, pune întrebări care îi vor ajuta pe copii să vină cu posibile soluții singuri și afirmă că aceștia sunt întotdeauna buni chiar dacă uneori fac greșeli cu comportamentul lor.
11. „Folosește-ți cuvintele”
Această comandă nu recunoaște că disconfortul unui copil este rezultatul capacității lor limitate de a-și exprima ceea ce simt.
„Dacă un copil ar ști cuvintele pentru a-și exprima sentimentele, probabil le-ar folosi”, a spus Jackson.
În schimb, ea a recomandat, „Pune întrebări deschise și simple, într-un mod calm și controlat, cum ar fi: «De ce ai nevoie?» «Cum te pot ajuta?» «Spune-mi ce s-a întâmplat» «Te simți... ?»”
Ține minte că, atunci când vorbești cu copilul tău, nu sunt importante doar cuvintele pe care le folosești, ci și felul în care le spui, precum și alte semnale pe care le poți transmite.
Dacă tu ca părinte te simți stresat, copiii vor sesiza acest lucru. Este perfect acceptabil să spui că ai nevoie de un minut ca să te calmezi sau (atunci când e sigur) să te retragi pentru scurt timp. Aceasta îți oferă șansa să te gândești la ceea ce urmează să spui și le arată copiilor cum să-și regleze propriile emoții.