Cine „are voie“ să mănânce nuci

0
0
Fructele oleaginoase trebuie consumate cu moderaţie de către cei care au o dietă săracă în grăsimi FOTO socialcafemag.com
Fructele oleaginoase trebuie consumate cu moderaţie de către cei care au o dietă săracă în grăsimi FOTO socialcafemag.com

Alunele, fisticul, nucile, migdalele sau alte fructe oleaginoase sunt foarte sănătoase. Studiile susţin că au proprietăţi de protejare a inimii, că ajută la creşterea „colesterolului bun“ sau chiar că ajută la slăbit. Toate aceste lucruri sunt adevărate, însă nu pentru oricine.

Deşi fructele au proprietăţi benefice asupra sănătăţii, fructele oleaginoase (adică fisticul, alunele, nucile, migdalele şi altele) trebuie consumate cu moderaţie şi doar în anumite condiţii. Nutriţioniştii avertizează împotriva cantităţii mari de grăsimi din ele care, uneori, face mai mult rău decât bine, surclasând aportul de magneziu, potasiu sau alte minerale sănătoase.

Se spune că grăsimile bune din nuci, adică cele mononesaturate, ar ridica nivelul colesterolului „bun“ (HDL – lipoproteine cu densitate mare). Însă, „nu există nicio dovadă că grăsimile mononesaturate cresc HDL. De asemenea, nu există nicio dovadă că există vreun aliment minune care îţi va ridica HDL. Studiile care susţin asta se fac, de obicei, pe oameni care au avut probleme şi au trebuit să treacă pe o dietă complet nouă. Aşadar, nu poţi să zici că un anume aliment din dieta aceea nouă, mai sănătoasă, mai echilibrată, creşte nivelul colesterolului bun“, spune Simona Tivadar, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice.

Liber la nuci atunci când e frig şi când dieta e săracă în grăsimi

Oamenii funcţionează pe bază de glucoză. Se trece la arderea grăsimilor în cazul unui efort fizic intens, dar şi atunci când vremea este rece. Dr. Tivadar recomandă consumul nucilor şi atunci când dieta este foarte săracă în grăsimi. 

Noi consumăm grăsimile ca pe un «combustibil» alternativ. Oamenii funcţionează cu glucoză, dar, când nu ne ajunge glucoza, o să avem nevoie de o alternativă, lucru care este reprezentat de grăsime. Grăsimea o utilizăm doar când e frig şi când facem efort fizic. În alte situaţii noi nu utilizăm grăsimea (aceea pe care o mâncăm sau a noastră proprie). Dacă mănânc dimineaţa pâine cu unt, la prânz un şniţel cu cartofi prăjiţi şi seara o friptură sau chiar peşte, nu mai am nevoie să adaug la dietă fructe oleaginoase, pentru că atunci nu mai îmi fac bine, ci doar rău“, ne sfătuieşte dr. Simona Tivadar.

Fructele oleaginoase sunt recomandate unei persoane a cărei alimentaţie este foarte scăzută în grăsimi, dar şi atunci „fără să facă obsesie pentru unul dintre ele“, avertizează medicul nutriţionist.

„Cinci migdale pe zi, de exemplu, nu înseamnă că îmi vor oferi tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte, mai ales dacă am o dietă bogată în grăsimi. Într-adevăr, e preferabil să mănânci grăsime vegetală decât grăsime animală. Dacă dieta ta este săracă în grăsimi, ia-ţi grăsimile bune dintr-o lingură de ulei de măsline adăugată la salată, sau din cinci nuci pe zi“, continuă dr. Tivadar. 

„Echilibru“, cuvântul cheie şi în cazul consumului nucilor

Alimentaţia trebuie adaptată la efortul fizic pe care îl facem. Nucile îşi au rostul lor într-o dietă săracă în grăsimi, dar... 

Nu există niciun aliment miraculos. Dacă duci o viaţă sedentară şi ai un aport mare de grăsimi în alimentaţie, adăugarea nucilor la acest stil doar va înrăutăţi situaţia. Lumea preferă să nu înţeleagă ideea de echilibru. Preferă să mănânce migdale pentru că cică îl salvează de probleme cardiovasculare. Oamenii preferă să se mintă ei pe ei. Promovarea acestor fructe este, de fapt, un îndemn în a le consuma fără să faci nicio schimbare în dietă. Şi asta nu se poate. Te îngraşi şi te îmbolnăveşti“, conchide dr. Simona Tivadar.


Citeşte şi:

Ce nu ştiai despre migdale: întăresc sistemul imunitar şi ajută la slăbit

Migdalele sunt un lucru necesar dietei tale, mai ales că te ajută să scapi de kilogramele în plus şi să ţii la distanţă bolile de inimă şi chiar cancerul. Aceşti sâmburi sunt plini de beneficii asupra sănătăţii, fiind introduşi chiar pe lista celor mai sănătoase alimente.

De ce trebuie consumate nucile, alunele şi migdalele în timpul sarcinii

Până de curând se credea că gravidele ar trebui să excludă din dietă oleaginoasele de genul nucilor sau alunelor pentru că sunt alimente cu potenţial alergen. Conform unui studiu recent, femeile care consumă astfel de produse pe timpul lunilor de sarcină ar putea să le facă un bine copiilor lor

Nucile ne ajută să trăim mai mult. Câte ar trebui să mâncăm zilnic

Persoanele care includ zilnic în dietă nucile, alunele sau migdalele au un risc mai mic de a suferi de boli cardiovasculare, de diabet şi de cancer, arată un nou studiu.

Viață sănătoasă


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri