Viaţa noastră după Nokia: povestea unui adulter

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aceasta este o poveste de dragoste, adulter, singurătate şi revenire. Este o poveste demnă de romanele de iubire. Este istoria noastră cu Nokia. Am iubit-o. Nu era frumoasă, dar era fidelă. Nu era inteligentă, dar era amuzantă. Ne bucura prin simplitatea ei. Ne bucura prin licărirea unei lanterne.

Dar ca în orice poveste, pe strada noastră au început să treacă fete din alte cartiere: iPhone, Samsung Galaxy S, HTC sau BlackBerry. Una mai frumoasă ca cealaltă. Am înşelat-o o perioadă, iar apoi am părăsit-o de tot. La cinci ani după primul adulter, Nokia nu ne-a părăsit, ci încearcă să ne recucerească. E mai frumoasă, mai inteligentă şi diferită.

2003. Un an simplu pe piaţa telefoanelor mobile. Smartphone-urile erau un concept stângaci, iar întunericul acelor timpuri era alungat doar de lanterna unui telefon mobil, o opţiune de forţă. Dacă astăzi judecăm un telefon după viteza internetului, atunci era de ajuns o simplă lanternă. 2003 era anul în care din Espoo, Finlanda, compania Nokia lansa Nokia 1100. Diferite variante există şi astăzi, al acestui adevărat Jeep al terminalelor mobile, dar numai acest model a fost vândut în peste 250 de milioane de exemplare. Pentru acest model simplu trebuie să-i mulţumiţi lui Miki Mehandjiysky, un designer de origine bulgară. Nu a fost un Jonathan Ive (Apple), dar ne-a transformat viaţa.

O noapte cu Nokia

Bogdan are acum 23 de ani. Primul său telefon mobil a venit în 2004, pe când avea 15 ani şi era în primul an de liceu. Astăzi, el deţine un smartphone HTC, dar în acea vreme părinţii i-au făcut cadou primul său telefon mobil. „Nu eram primul din clasă cu mobil, dar erau multe lucruri care-mi plăceau la telefonul meu. Era un Nokia 1100 alb, puţin diferit de majoritatea, care erau gri sau negre. Mi se părea foarte mic, avea lanternă şi taste din cauciuc, care nu erau enervante, ca la celelalte telefoane. Normal că avea şi jocul de Snake, care era cea mai bună distracţie posibilă pentru un copil timid la şcoală“, povesteşte Bogdan.

Când îl întrebăm care e cea mai plăcută amintire cu telefonul său, tânărul îşi aduce aminte un moment din timpul clasei a 11-a. „Era perioada când citeam mult. Aveam timp de orice. Tatăl meu era acasă şi nu mă lăsa să mă culc foarte târziu. Pentru că nu puteam să ţin lumina aprinsă, mi-am pus un Nokia 1100 pe cap şi am citit timp de nouă ore, până la 7 dimineaţa „Silmarillion“ de la J.R.R. Tolkien. Aveam aşa un sentiment de fericire când am plecat dimineaţa spre şcoală şi ştiam că am reuşit să termin 650 de pagini într-i singuro noapte“.

„Conta să-l ai“

Pe un forum de specialitate am dat peste o declaraţie de dragoste la adresa Nokia, una care ne aduce aminte de poveştile platonice. Ce zicea un utilizator? „Nu cred că voi mai trăi niciodată dorinţa intensă pe care am avut-o în 2007 la apariţia primului Nokia 5800 XpressMusic. N-am avut bani să-l cumpăr şi să fiu sincer şi dacă aş fi avut bani n-aş fi dat 7-8 milioane pe el cât costa la vremea respectivă. Cam prin 2011 am achiziţionat din târgul de vechituri trei bucăţi, elemente de carcasă, tastaturi şi am reuşit să reasamblez şi să pun pe picioare un exemplar complet pe care-l folosesc pe post de iPod. Sunt profund impresionat de calitatea redării muzicii şi nu mă satur să-i admir designul“, scrie forumistul. 

Ce conta pentru iubitorii Nokia şi ai telefoanelor în acea vreme? „Trebuia să-l ai pentru a exista. Atât. Apoi a urmat cursa cu autonomia bateriei. Pe urmă au început să devină mai mici, cât mai mici. Când s-a putut reda mp3 a fost o revoluţie, în sfârşit puteai să asculţi melodia preferată“

Simbol cultural

Nokia a reprezentat pentru adolescenţii care au crescut cu ea o serie de influenţe culturale existente şi în ziua de astăzi. Nokia Tune şi Nokia 3310 au rămas în memoria oamenilor.

Nokia 3310 a fost un terminal lansat în anul 2000 şi care a ajuns la 136 de milioane de unităţi vândute, iar dacă toate exemplarele ar fi întinse, ar ajunge de la Helsinki la Santiago de Chile. 3310 a revenit în atenţia publicului la finalul lui 2011, când pe site-ul de ştiri sociale Reddit, un utilizator a pus o imagine cu el, lângă un iPhone, cu titlul „Cade pe podea. Sparge podeaua“. Astfel, 3310 a devenit simbolul lunii ianuarie 2012 pe internet.

De asemenea, Nokia Tune a fost melodia care a fost standardul telefoanelor finlandeze până de curând. Ea a fost realizată în 1993 şi a fost practic prima melodie asociată vreodată cu un telefon mobil. Primul telefon pe care a apărut a fost Nokia 2110, scos pe piaţă în 1994. Melodia se aude de 1,8 miliarde de ori pe zi, de 20.000 de ori pe secundă.

Drumul fără sfârşit spre locul al doilea

Finalul anului 2008, când iPhone-ul a devenit telefonul-vedetă al pieţei, a fost pentru Nokia unul liniştit, având 38,6% din cota de piaţă. Următorul competitor, Samsung, deţinea mai puţin de jumătate, cu 16,2%, iar Apple aproape că nici nu exista, deoarece piaţa de smartphone-uri era în formare. Compania din Cupertino era la egalitate cu HTC şi Sharp, cu 1,1%. Nici Microsoft nu erau îngrijorată de gadgetul de la Apple. Şeful companiei fondate de Bill Gates, Steve Ballmer, spunea că „500 de dolari pentru un telefon fără tastatură? Râdeţi de mine“. Peste câţiva ani, nici Nokia şi nici Microsoft nu mai râdeau.

Apple vânduse 25 de milioane de telefoane mobile în 2009, dar cu toate acestea ajunsese la doar 2,2% pe o piaţă în care erau cumulate şi smartphone-urile, dar şi gadgeturile mai puţin inteligente, conform cifrelor firmei de analiză de piaţă IDC.

14 ani întrerupţi

În 2011, crevasa dintre smartphone-uri şi telefoane obişnuite s-a văzut poate cel mai mult. Deja, telefonul inteligent nu mai era nimic neobişnuit, iar cotele de piaţă erau din ce în ce mai interesante. Nokia se ducea în jos, încet dar sigur. La finalul anului cota de piaţă era de 27%, în timp ce Samsung îşi păstra cu încrâncenare procentul de 21%. Apple ajungea la o cotă totală de 6%. Deşi dispozitivele smartphone nu aduceau cele mai mari încasări pentru Nokia, compania a lansat anul trecut seria Lumia, cu Windows Phone. Samsung a devenit liderul pe piaţa de smartphone-uri, iar Apple ajungea pe locul patru la nivel global.

Anul acesta, Nokia a ajuns de unde a plecat, fiind detronată de pe poziţia de lider pe piaţa telefoanelor mobile. Finlandezii nu depun armele fără o luptă pe acest front, ei pregătesc versiuni noi în seria dispozitivelor Lumia. Pierderile sunt mari: în procesul de restructurare, compania a vândut sediul principal din Espoo cu 170 de milioane de euro, potrivit Washington Times.

Revoluţia 2012 pentru finlandezi

Anul 2012 a însemnat pentru Nokia încercarea de a revoluţiona din nou lumea telefoanelor mobile cu ajutorul familiei de telefoane Lumia. În septembrie, Nokia le-a anunţat, iar de anul viitor se vor vedea primele rezultate. Revoluţia de astăzi înseamnă pentru Nokia transformarea telefonului mobil din nou. Cel mai probabil, Lumia 920 poate fi considerat telefonul anului. Există câtevamari motive pentru acest lucru:

Smartphone-ul de la Nokia se încarcă fără a fi conectat direct la o sursă de curent. Astfel, Lumia 920 reuşeşte să se încarce folosind vechea tehnică a inducţiei electromagnetice. Nokia oferă mai multe opţiuni pentru încărcare. Există placa standard, un set de boxe JBL de înaltă calitate, care pot funcţiona şi fără încărcător sau o minipernuţă specială pentru telefon, realizată de compania Fatboy, care are această tehnologie integrată. Standardul folosit este unul universal, numit Qi, care este întâlnit la foarte multe puncte de încărcare. Astfel, şi plăcile de încărcare neoficiale vor putea funcţiona cu Lumia 920.

Mulţi dintre noi ne-am confruntat cu eterna problemă a folosirii smartphone-ului iarna. Ei bine, Lumia a rezolvat această problemă, iar ecranul răspunde şi la atingerea mănuşilor. Finlandezii s-au aliat cu producătorul de dispozitive tactile Synaptics şi au dezvoltat tehnologia ClearPad Series 3. Aceasta detectează automat prezenţa pielii, a degetelor în mănuşi sau a unghiilor. ClearPad Series 3 oferă suport pentru 10 atingeri simultane.

Camera foto a implementat tehnologia PureView. Chiar dacă nu este vorba de cei 41 de megapixeli de pe telefonul Nokia 808, camera de pe Lumia 920 are 8,7 megapixeli şi stabilizator optic de imagine, nu unul digital, aşa cum se întâmplă pe multe alte dispozitive. Cel optic acţionează ca o suspensie hidraulică: înghite mişcările mâinii şi mişcă lentila.

Un alt avantaj al Nokia este sistemul City Lens. Acesta este folosit pe post de realitate augmentată, adică introducerea în timp real a unor informaţii pe imaginile de pe cameră. Utilizatorii pot studia sistemul de transport, obiectivele turistice şi se pot orienta de la distanţă asupra locurilor unde vor să ajungă.

Windows Phone 8 este o evoluţie a deja existentului Windows Phone 7.8 şi Nokia poate conta că acest sistem va aduce o imagine mai proaspătă faţă de iOS sau Android. Principalul avantaj al Windows Phone 8 este diferenţa faţă de celelalte sisteme de operare, dar şi integrarea foarte bună cu reţelele sociale. Pe de altă

Telefoanele care au scris istoria

Nokia are unele dintre cele mai bine vândute telefoane din istorie. Astfel, Nokia 1100 şi 1110, următoarea generaţie, au vândut împreună 400 de milioane de unităţi. Nokia 1200, care este a treia generaţie a unei trilogii legendare, a vândut 150 de milioane de unităţi. Evident, următoarele generaţii de Nokia urmează în clasament. Astfel, 3210 are 150 de milioane de bucăţi vândute, 5230 la fel, iar 3310 are 136 de milioane de unităţi pe piaţă.

Acest material a apărut în „Weeekend Adevărul“ din 7-9 decembrie 2012

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite