Povestea unui startup românesc de succes achiziţionat de o companie canadiană recunoscută la nivel global
0
Vladimir Oane, cofondator şi director de produs al startupului românesc uberVU, a vorbit, joi seară, în cadrul unui eveniment organizat de TechHub Bucharest, despre vânzarea companiei către canadienii de la HootSuite.
uberVU a luat naştere în 2008, după ce Vladimir Oane, Dragoş Ilinca şi Dan Ciotu au participat la acceleratorul Seedcamp. Compania se ocupă cu partea de analiză a reţelelor sociale, oferindu-le clienţilor posibilitatea de a-şi măsura performanţele în social media.
Înainte de uberVU, Oane deţinea o companie care creea CMS-uri (Content Management System). Primul produs al acestei companii se numea Bluo. „Nu ne-a îmbogăţit, dar am câştigat câteva premii de design“, a declarat Oane.
uberVU are acum 42 de angajaţi şi a reuşit să strângă, în urma rundelor de finanţare, suma de 3 milioane de dolari. Întrebat dacă se aştepta ca firma să crească atât de mult, Oane a glumit, spunând că este chiar dezamăgit de rezultate.
„Ar fi trebuit să aduc tabelul Excel pe care l-am făcut când prezentam planurile companiei. Potrivit estimărilor de atunci, ar fi trebuit să devenim miliardari acum trei ani. Din perspectiva asta, creşterea a fost dezamăgitoare“, a spus Oane râzând.
În urmă cu două săptămâni, uberVU a devenit parte a companiei canadiene HootSuite. Aceasta deţine un software online de publicare pe platformele de social media.
La evenimentul de la TechHub Bucharest a participat şi Simon Stanlake, director tehnic în cadrul HootSuite. Acesta a vorbit despre factorii care i-au determinat pe canadieni să investească în startupul românesc, dar şi despre originile companiei lui.
HootSuite a luat naştere tot în 2008 şi este „un panou de control care le permite indivizilor şi companiilor să îşi gestioneze conturile de pe reţelele sociale“. În prezent, compania are peste 8 milioane de utilizatori, la sfârşitul anului 2010 înregistrând numai 1 milion.
Ar fi un dezastru să răsturnăm căruţa şi să răvăşim lucrurile. Băieţii fac treabă bună şi avem de învăţat de la ei - Simon Stanlake, CTO HootSuite
Un amestec de tehnologie şi chimie
HootSuite a achiziţionat uberVU deoarece clienţii aveau nevoie de un software de analiză dezvoltat. „Noi aveam un program de analiză, dar clienţii corporate ne cereau ceva mai complex şi cei de la uberVU umpleau cu succes acest spaţiu“, a declarat Stanlake.
Înainte să cadă de acord asupra preluării, a existat o serie de întâlniri între membrii celor două companii. „Am petrecut nişte timp cu echipa şi am discutat despre tehnologie şi modul de rezolvare al unor probleme şi au ieşit scântei“, îşi aminteşte Simon.
„A fost un efort uriaş de integrare din partea noastră, pentru mine nu era importantă numai tehnologia, ci şi modul de lucru al echipei“, a apreciat acesta.
Pentru Vladimir Oane a fost foarte important ca mediul şi filosofia de lucru ale celor două companii să fie similare. „Când ne-am decis să facem asta, ne-am interesat foarte mult să ne potrivim din punct de vedere cultural“, a declarat Vladimir.
Povestea unei tranzacţii
Oane a fost întrebat dacă a primit un email în care cei de la HootSuite îi spuneau că vor să îi cumpere compania. Românul a spus că lucrurile nu au decurs deloc aşa şi a spus, în glumă, că nici nu a venit un bărbat în costum la uşa lui, cu o valiză plină cu bani.
Legătura dintre uberVU şi HootSuite datează încă din 2010, când Oane l-a întâlnit pe Ryan Holmes (directorul executiv al companiei). „Am făcut cunoştinţă cu Ryan în 20109. În primul apel pe Skype vorbeam despre industrie, făceam schimb de idei. Am păstrat legătura şi când s-a ivit o oportunitater am ridicat mâna“, îşi aminteşte acesta.
Când a pus bazele uberVU, Oane spera să nu vândă niciodată compania, „dar când se prezintă oportunităţi trebuie să le analizezi“.
Vladimir a vorbit şi despre momentul în care a făcut anunţul vinderii companiei. „Glumeam cu colegii mei, că atunci când se va face achiziţia vom intra în birou, îmbrăcaţi frumos, cu pahare de şampanie în mână. Nu a fost aşa. Majoritatea angajaţilor erau atenţi ca toate lucrurile să funcţioneze cum trebuie, să nu cadă serverele“, şi-a amintit acesta.
Viitorul uberVU
Pentru o perioadă, HootSuite şi uberVU vor rămâne produse independente, urmând ca soluţia românilor să fie integrată treptat în cea a canadienilor. „Ar fi un dezastru să răsturnăm căruţa şi să răvăşim lucrurile. Băieţii fac treabă bună şi avem de învăţat de la ei. Deocamdată trebuie să unim echipele“, a declarat Stanlake.