Let's grow together: lecţiile de afaceri ale gigantului telecom Deutsche Telekom, care deţine incubatorul Hub:raum

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deutsche Telekom, grupul german de telecomunicaţii are un incubator şi un program de accelerare numit Hub:raum, creat în aprilie 2013. Luka Sucic, evanghelist pentru incubatorul german crede că cel mai bun loc unde să dezvolţi o afacere în tehnologie este Europa şi nu Silicon Valley.

Hub:raum este un incubator şi program de accelerare pentru startup-uri din Europa Centrală şi de Est creat de grupul Deutsche Telekom în aprilie 2013. În cadrul Hub:raum, accentul este pus pe conectarea echipelor, a viziunii şi experienţei acestora, cu puterea corporaÎn cadrul Hub:raum, accentul este pus pe conectarea echipelor, a viziunii şi experienţei acestora, cu puterea celor mai cu puterea corporţiei (cele mai apreciate companii de telecomunicaţii din lume). Programul oferă startup-urilor un pachet complex de finanţare de tip seed, spaţiu de co-working, mentorat şi acces la activele Deutsche Telekom.

În luna noiembrie, Luka Sucic (Evangelist Hub:raum) vine la Bucureşti pentru a discuta cu cele 32 de echipe finaliste la How to Web Startup Spotlight, competiţie şi program de orientare pentru cele mai bune startup-uri din regiune.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.

---

Adevărul: Care este oferta voastră pentru startup-uri?

Luka Sucic: Hub:raum este un incubator şi program de accelerare pentru startup-urile din Europa Centrală şi de Est, înfiinţat de Deutsche Telekom. Oferta noastră pentru echipele admise în program este unică, la fel ca şi criteriile de selecţie pentru acesterea. Oferim suport pentru startup-uri pe patru piloni: financiar, spaţiu de birouri, suport legal şi expertiză corporate.

Ce vă diferenţiază de alte programe de accelerare? De ce ar trebui un startup să aleagă Hub:raum?

Pe lângă oferta similară cu a altor programe de accelerare (suport legal şi financiar în termeni de investiţii de tip seed şi pre-seed), oferim startup-urilor acces la o reţea vastă de cunoştinţe prin intermediul Deutsche Telekom Group. Asta înseamnă mentori, specialişti interni şi externi, precum şi acces la o bază uriaşă de clienţi (peste 180 de milioane de persoane în Europa).

Care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinească un startup pentru a fi acceptat în program?

Pe lângă criteriile evidente (ideea şi execuţia acestora), un startup trebuie să ne impresioneze fie prin tracţiune, viziune, sau un factor unic care să ne arate faptul că are tot ceea ce îi trebuie pentru a dezvolta ceva extraordinar. Viziunea este foarte importantă, vrem ca startup-urile noastre să aibă o idee clară şi realistă despre unde vor să ajungă. Mai important decât atât, un startup trebuie să ne demonstreze că se potriveşte cu domeniile noastre de interes, dar şi cu teritoriile pe care noi le acoperim pentru a putea aduce cât mai multă valoare adăugată.

Când este un startup pregătit să intre într-un program de accelerare şi care sunt aşteptările voastre la finalul programului?

Startup-urile sunt pregătite în orice moment, principalul obiectiv al programului de accelerare fiind să contribuie la dezvoltarea noilor concepte ale startup-urilor, să umple golul de experienţă şi competenţe ale fondatorilor, şi să îi provoace pe aceştia să-şi depăşească limitele. La finalul programului ne aşteptăm ca aceştia să folosească noile cunoştinţe pentru a lansa un produs mai bun sau să îşi dezvolte produsul mai repede. Dacă putem să vedem la final un candidat potrivit pentru programul de investiţii al Hub:raum, cu atât mai bine.

Care sunt principalele beneficii ale unui startup care participă la un program de accelerare?

O cantitate impresionantă de cunoştinţe, experienţe pozitive din discuţia cu mentorii şi antreprenorii din program, şi noi competenţe care vor fi utilizate mai târziu. În plus, e vorba de foarte mult networking: pe toată perioada de accelerare mentorii noştri vor fi acolo, alături de colegi din Deutsche Telekom Group din toate ţările implicate (România, Croaţia, Slovacia, etc.).

Care este primul lucru pe care îl spuneţi startup-urilor admise în program?

Indiferent de background-ul din care vin, au încă foarte multe lucruri de învăţat. Ca urmare, îi învăţăm să fie cât mai deschişi posibil şi perseverenţi în urmărirea propriilor obiective.

În ultimul an am fost martorii unei expansiuni fără precedent a aplicaţiilor mobile şi reţelelor sociale. Care este în opinia ta următorul mare domeniu de interes pentru startup-uri?

Hardware, Internet of Things, bigdata, e-health, şi multe altele.

Care este principala lecţie pe care ai învăţat-o lucrând cu startup-uri din întreaga lume?

E nevoie de un efort impresionant pentru a dezvolta şi a scala un startup pentru a avea succes la nivel global. O greşeală pe care o fac de multe ori antreprenorii este să creadă că cei mai buni câştigă când, în realitate, cei mai perseverenţi şi adaptabili sunt aceia care vor ajunge departe.

Crezi că guvernele ar trebui să susţină în mod activ startup-urile şi să dezvolte programe de accelerare de stat?

Nu chiar. Cred că rolul guvernelor este esenţial, dar acestea nu ar trebui să dezvolte programe de accelerare, ci să înlăture obstacolele care stau în calea apariţiei acestora şi să faciliteze organizarea lor în mediul privat. Guvernul este parte din mediul fiecărui startup şi joacă un rol crucial.

Europa sau Silicon Valley?

Europa. 750 de milioane de oameni faţă de 300 de milioane. Pieţe mai mari, competiţia mai mică. Atunci când toată lumea face eforturi să meargă în America pentru a da lovitura, cea mai bună strategie este să rămâi în Europa.

In luna noiembrie vei veni la Bucureşti pentru a discuta cu cele 32 de echipe finaliste ale How to Web Startup Spotlight, cea mai mare competiţie şi program de mentorat din regiune. Care sunt aşteptările tale de la eveniment? Aţi investi într-un startup românesc?

Bineînţeles că am vrea să investim într-un startup românesc. Aşa cum am spus la început, oferim beneficii unice pentru startup-urile admise în program şi avem pe de altă parte şi cerinţe unice. Ceea ce am văzut până acum în România este promiţător, foarte multe startup-uri valoroase vin din România, aşa că mă aştept la acelaşi lucru de la How to Web Startup Spotlight: soluţii inovative, antreprenori extraordinari, având foarte multă convingere şi determinare. Va fi interesant!

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” a How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 si 21 noiembrie in Bucuresti. In Cadrul conferintei va avea loc si Startup Spotlight, competitie si program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite